Periytyykö empatia?
Minua on usein sanottu empaattiseksi, mutta olen narsisten vanhempien lapsi. Mistä empaattisuuteni voi olla peräisin?
Kommentit (10)
Minä olen narsistiäidin lapsi ja jos nyt en täysin empatiakyvytön niin ainakin rajoitteellinen sen suhteen.
Vanha ketju, mutta kiinnostaa minuakin. Olen pohtinut, että periytyykö empatiakyvyttömyys geeneissä vai onko kyse enemmän ympäristöstä?
Ensimmäinen vaihe (globaali empatia)
Tämä tapahtuu lapsen elämän ensimmäisen vuoden aikana. Tässä vaiheessa lapsi ei vielä havaitse muita erillisinä itsestään, minkä vuoksi hän sekoittaa muiden tuskan omaansa, aivan kuin se tapahtuisi hänelle itselleen. Esimerkiksi vauva, joka näkee äitinsä itkevän, saattaa pyyhkiä omia silmiään.
Toinen esimerkki
11-kuukautinen tyttö näki toisen tytön kaatuvan ja alkavan itkeä. Hän tuijotti kaatunutta tyttöä hetken, laittoi sitten peukalon suuhunsa ja piilotti kasvonsa äitinsä syliin. Hän käyttäytyy tällä tavoin, sillä se olisi ollut tyypillisin reaktio silloin, jos hän itse olisi kaatunut.
Kolmas vaihe (muiden ihmisten tunteet)
Tämä vaihe kestää toisesta kolmanteen ikävuoteen. Tässä vaiheessa lapsi tiedostaa, että hänen kokemansa tunteet eroavat muiden ihmisten tunteista, ja kykenee reagoimaan niihin epäitsekkäällä tavalla.
Tässä vaiheessa lapsi on jo siinä asemassa, että hän ymmärtää että toisten ihmisten aikomukset ja tarpeet eroavat hänen omistaan, ja että näin ollen henkilön tunteetkin saattavat erota hänen omistaan. Näin hän kykenee jo lohduttamaan toisia.
Neljäs vaihe (muut elinehdot)
Tämä viimeinen vaihe on lapsuuden viimeinen ajanjakso. Tässä vaiheessa muiden tunteita ei käsitetä ainoastaan tiettyyn hetkeen liittyvinä reaktioina, vaan myös yleisen elämänkokemuksen ilmaisuina. Toisin sanoen henkilö reagoi eri tavoin ohimenevään ja krooniseen tuskaan, koska hän ottaa huomioon muiden yleisen tilanteen.
Esim. kirjallisuus synnyttää empatian tunteen
Mitä empatia tarkoittaa ihan suomenkielellä?
Osaako joku selittää?
Enemmän sielun kuin persoonan ominaisuus
Joillakin toimii ymmärryskyky, sydän ja muisti paremmin. Ei ajattele liian mustavalkoisesti. Eikä mene pahisten leiriin. Alkoholi vaikuttaa myös ihmisiin ja onko kokemusta asioista tai tietoa enemmän, jostain aiheesta. Osa ihmisistä voi olla jossain mindcontrol:issa eli raha heillä ratkaisee ja ajattelevat vain omaa selviytymistä tai lapsen, koiran. Mutta se vie toisaalta kaiken ajan olla uraputkessa, jos ei tasapainota ja kehitä myös henkisesti itseään. Tai etsi tietoisuutta ja sydäntä. Ota aikaa. Onko tunnekeho ehjä vai säröjä mielessä. Onko joku huolehtinut ja onko saanut jotain, vai jäänyt ilman.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän sielun kuin persoonan ominaisuus
Jes, molemmat on mielikuvituksen tuottama harha; sielu & empatia.
Ei eikä myöskään hyvä itsetunto periydy.
Ei se niin yksinkertaista ole että suoraan vanhemmilta periytyisi. Voi tulla monien sukupolvienkin takaa. Esim. itse olin karskien, epäherkkien vanhempien äärimmäisen herkkä ja ajattelevainen lapsi. Oli muuten hiton vaikea asema, varsinkin kun veljet oli enemmän vanhempieni kaltaisia eikä kukaan perheessä ymmärtänyt minua pätkääkään.