Hammasleikkauksesta toipuminen
Mulla on keskiviikkona leikkaus, jossa poistetaan alhaalta 2kpl viisaudenhampaita (ovat syvällä ihon alla) sekä kaksi isoa maitohammasta leuan molemmin puolin. Leikkaus tehdään nukutuksessa, mutta silti jännittää kovasti.
Onko kellään kokemuksia? Kuinka monta päivää tarvitsee saikkua?
Kommentit (32)
Jouduitteko leikatut syömään antibiootin ns. varmuuden varaksi? Ja missä ap sulla tuo operaatio, itse haluaisin, että leikattaisiin molemmat viisuruit samalla kertaa, mutta ei kuulemma hyvä idea lääkärin mielestä :/
Leikkauksen jälkeen pitäisi syödä antibioottikuuri varmuuden vuoksi. Ja vahvoja kipulääkkeitä voisi hammaskirurgi sinulle määrätä. Toipuminen on yksilöllistä, kuten täällä on jo moneen kertaan mainittukin. Ja on myös mainittu, että varaa etukäteen kotiin kylmää syötävää esim. jäätelöä, jugurttia, juotavia mehuja + pillejä (ihan varmuuden vuoksi).
Jos nukutus ei pelota, varsinainen operaatio on sinulle tietenkin "helppo".
Jos pystyt, järjestele työ- / opiskeluasiat etukäteen varmuudeksi niin, että voit tarvittaessa olla pois 2-3 pv leikkauksen jälkeen. Mutta tämä vain varmuuden vuoksi :-)
Tsemppiä ja hyvä kun asia hoidetaan nyt, niin eivät vaivaa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksen jälkeen pitäisi syödä antibioottikuuri varmuuden vuoksi. Ja vahvoja kipulääkkeitä voisi hammaskirurgi sinulle määrätä. Toipuminen on yksilöllistä, kuten täällä on jo moneen kertaan mainittukin. Ja on myös mainittu, että varaa etukäteen kotiin kylmää syötävää esim. jäätelöä, jugurttia, juotavia mehuja + pillejä (ihan varmuuden vuoksi).
Jos nukutus ei pelota, varsinainen operaatio on sinulle tietenkin "helppo".
Jos pystyt, järjestele työ- / opiskeluasiat etukäteen varmuudeksi niin, että voit tarvittaessa olla pois 2-3 pv leikkauksen jälkeen. Mutta tämä vain varmuuden vuoksi :-)
Tsemppiä ja hyvä kun asia hoidetaan nyt, niin eivät vaivaa myöhemmin.
Toisaalta pilleillä imeminen ei ole suositeltavaa, koska imun aiheuttama paine saattaa irrottaa leikkaushaavan päälle muodostuvan verihyytymän.
Multa leikattiin viisaudenhampaat ensin toiselta puolelta 2 ja siitä parin viikon päästä toiset 2 kun eivät olisi mahtuneet suuhun (eivät siis olleet vielä puhjenneet) Molemmilla kerroilla sairaslomaa tuli 3 vrk. Kipujen puolesta olisin pärjännyt mutta poski turposi siihen malliin että näytin just tuon 3 päivää ihan hamsterilta.
Mulla leikattiin aikoinaan 2 viisaudenhammasta paikallispuudutuksesta ja sen iltapäivän olin poissa koulusta (olin 16v), ei siis yhtään sairauslomaa eikä kipulääkettä. Mieheltä leikattiin/vedettiin 4 hammasta ja seuraavana päivänä oli töissä, suu tosin turvoksissa vähän mutta ihan muuten kunnossa, kipulääkettä 2 pv.
Minulta leikattiin kaksi alaleuan viisaudenhammasta (eri puolilta, eri kerroilla, puudutuksessa). Molemmat hampaat oli osittain ikenen alla eli nimenomaan leikattiin (ei lähteneet pelkästään vetämällä).
Ekalla kerralla poski oli todella kipeä. Siis leukanivel kipeytyi kovasti ja suu ei auennut kunnolla. Itse leikkausalue ei ollut kovin kipeä, kun muisti syödä Buranansa säännöllisesti. (ilmeisesti leikkausalueelta valui verta leukaniveleen ja aiheutti kivun). Toisen puolen kanssa ei tullut tuota leukanivelen kipua, joten kokonaisuutena kipu oli vähäisempää ja toipuminen nopeampaa. Saiaraslomaa sain molemmille kerroilla 3 päivää ja lisäksi järjestin työt niin, että sain pari extra vapaata siihen perään.
Mulla oli tosi hidas ja kivulias toipuminen, kun leikattiin alaviisurit sairaalassa. Koko naama turposi kuin pallokala ja yhtään mustelmavapaata kohtaa ei poskien ja leuan alueelta löytynyt. Ruuat piti soseuttaa ja imeä pillillä, kun ei suu auennut sen vertaa että olisi haarukka tai lusikka suuhun mahtunut. Sadistinen hammaslääkäri ei antanut saikkua kuin leikkauspäivän. Oli oikein kiva olla töissä kivuliaana pää turvoksissa ja mustelmilla. Työkavereille piti vakuuttaa, ettei mieheni ole noita aiheuttanut. :D
Toivottavasti tällainen ei kuitenkaan ole kauhean yleistä. Itselläni tuo turvotus ja ne mustelmat johtuivat mun megaluokan verenvuoto- ja mustelmataipumuksesta. Joka leikkaus tarkoittaa kohdallani verensiirtoa tämän takia.
Mulla on itselläni juuri tuore kokemus takana, mutta kerrotaan ensin aiempi miellyttävämpi :)
ELi vuosi sitten yläviisuri poistettiin puudutuksessa, meni tosi siististi, vaikka pelkäsinkin toimenpidettä todella paljon. Toimenpide kesti ehkä 15 min, särkyä oli poiston jälkeen pari päivää, ihan normiburanalla pärjäsi. Ei saikkua.
No, nyt pari viikkoa sitten rohkaistuin poskihampaan poistoon, jota ei voinut enää juurihoitaa. Pelkäsin jälleen hulluna, joskaan en turhaan: operaatio kesti 1,5 h, jona aikana hammasta ei saatu kiskottua pois. Sain ajan viikon päähän leikkaukselliseen poistoon, mutta hammastyngän kanssa särky oli aikamoista. Ei pelkät buranat auttaneet. Sain ab-kuurin lisäksi. Leikkaamassa hammas lähti hyvin, mutta seuraavana päivänä alkoi aivan jumalaton kipu. Viikonlopun yli sinnittelin, menin särkypäivystykseen: poistokuopasta oli lähtenyt sitä suojaava veritulppa pois, ja tulehdus oli levinnyt leukaluuhun saakka. Kuopan puhdistus ja ab-kuuria uudelleen kehiin. No, sen jälkeen hirveä kipu jatkui edelleen :( Jos otti täyslatingin särkylääkettä (burana & panacod), pysyi särky pois 2 h, sen jälkeen sietämätön kipu alkoi uudelleen. Olin tulla hulluksi! Särkypäivystyksessä sanoivat, että "koeta pärjätä".
Noh, sen jälkeen yksityiselle, jolloin avasivat poistokuopan kokonaan uudelleen, ja tikkasivat laajalti kiinni, ettei verihyytymä pääse livahtamaan jälleen pois. Tämän jälkeen pärjäsin burana+panadol -yhdistelmällä, mutta nyt 5 päivää toimenpiteen jälken suu on edelleen todella kipeä. Saikulla olin yhden viikon.
Tästä viisastuneena päätin, että jos joku hammas täytyy vielä poistaa, poistatan sen yksityisellä leikkauksellisesti ja niin, että se tikataan umpeen.
Ihan järkyttävä keissi kaiken kaikkiaan.
Mutta, valtaosinhan nuo poistot menevät hyvin. Mutta jos kipu äityy sietämättömäksi 1-2 vrk poiston jälkeen, niin soita heti hammaslääkärille.
Tsemppiä operaatioon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitohammasta? Kuinka vanha oikein olet?
Olen 23v, mulla ei ole tullut ollenkaan pysyviä hampaita kahden maitohampaan tilalle. :D vähän järkyttynyt olin kun siitä itse vasta vuosi sitten kuulin. Jo ala-asteiässä olisi pitänyt hammaslääkärin tehdä asialle, mutta tässä sitä nyt ollaan. Hampaiden tilalle laitetaan myöhemmin implantit.
ApSiis miksi pitää poistaa??
Olen 31v ja sain pari vuotta sitten myös tietää, että suussani on kaksi maitohammasta. Hammaslääkäri sanoi, että hampailla näyttää olevan vahvat juuret ja niille ei tarvitse tehdä mitään. Toimivat aivan normaalisti, kuten pysyvät hampaat.
Kuulostaa siltä, että hammaslääkärisi haluaa nyhtää rahaa sulta. Implatithan maksavat mojovan summan. Miksi poistaa toimivaa hammasta? Vai ovatko ne kovia oireilemaan?
Ovat kipuilleet jo vuosia, molempia paikkailtu useita kertoja. En pysty pureskelemaan niillä mitään kovaa kun ovat niin huonossa kunnossa. :/
Tietysti pitäisin ne ihan mielelläni jos olisivat hyväkuntoiset, mutta kipuja on niin paljon että vaihdan ne ilomielin. :D
Ap
Haluan kiittää kaikkia vastauksista, en olisi uskonut että niitä tulee näin paljon! :D
Kiitos<3
Mulla sama, 35v ja osa poskihampaista alla ei ole rautahampaita ollenkaan. Kuulemma (hammaslääkärin mukaan) 10%:lle aikuiselle jää maitohampaita.