Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hammasleikkauksesta toipuminen

Vierailija
04.03.2017 |

Mulla on keskiviikkona leikkaus, jossa poistetaan alhaalta 2kpl viisaudenhampaita (ovat syvällä ihon alla) sekä kaksi isoa maitohammasta leuan molemmin puolin. Leikkaus tehdään nukutuksessa, mutta silti jännittää kovasti.

Onko kellään kokemuksia? Kuinka monta päivää tarvitsee saikkua?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Mulla myös leikkaus edessä

Vierailija
2/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohammasta? Kuinka vanha oikein olet? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käy läpi isonleikkauksen esim. avosydän leikkaus niin hammastoimenpiteet eivät enään oikein kosketa.

Vierailija
4/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 23v, mulla ei ole tullut ollenkaan pysyviä hampaita kahden maitohampaan tilalle. :D vähän järkyttynyt olin kun siitä itse vasta vuosi sitten kuulin. Jo ala-asteiässä olisi pitänyt hammaslääkärin tehdä asialle, mutta tässä sitä nyt ollaan. Hampaiden tilalle laitetaan myöhemmin implantit.

Ap

Vierailija
5/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun käy läpi isonleikkauksen esim. avosydän leikkaus niin hammastoimenpiteet eivät enään oikein kosketa.

Sen verran näköjään koskettaa että pitää tulla kommentoimaan. :D

Joka tapauksessa, miksei täällä voisi tulla kysymään itseään vaivaavasta asiasta? Eihän ap väittänyt tämän olevan mikään elämää suurempi toimenpide??

Vierailija
6/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan mitään saikkua saanut omasta hammasleikkauksestani enkä kyllä kokenut tarvitsevanikaan. Toivuin nopeasti ja kivut pysyi lääkkeillä poissa. Mutta se oli sitten varmaan aika erilainen, ei minua ainakaan nukutettu. Tiedätkö miksi nukuttavat, onko jotenkin poikkeuksellisen hankala tai erikoinen operaatio tiedossa, luulin jotenkin että nukuttamista yleensä pyritään välttämään viimeiseen saakka?

Vierailija
7/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 23v, mulla ei ole tullut ollenkaan pysyviä hampaita kahden maitohampaan tilalle. :D vähän järkyttynyt olin kun siitä itse vasta vuosi sitten kuulin. Jo ala-asteiässä olisi pitänyt hammaslääkärin tehdä asialle, mutta tässä sitä nyt ollaan. Hampaiden tilalle laitetaan myöhemmin implantit.

Ap

Mulla sama, mutta olen 28v. Saas nähdä, kauanko pysyy siinä kunnossa, että implantit tulee ajankohtaiseksi.

Vierailija
8/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla sama, mutta olen 28v. Saas nähdä, kauanko pysyy siinä kunnossa, että implantit tulee ajankohtaiseksi.

Miksi ne maitohampaat pitää poistaa? Ja miksei ole kasvanut rautahampaita?

Vierailija
9/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan mitään saikkua saanut omasta hammasleikkauksestani enkä kyllä kokenut tarvitsevanikaan. Toivuin nopeasti ja kivut pysyi lääkkeillä poissa. Mutta se oli sitten varmaan aika erilainen, ei minua ainakaan nukutettu. Tiedätkö miksi nukuttavat, onko jotenkin poikkeuksellisen hankala tai erikoinen operaatio tiedossa, luulin jotenkin että nukuttamista yleensä pyritään välttämään viimeiseen saakka?

Ilmeisesti viisaudenhampaat ovat sen verran syvällä ja koska kaikki 4 poistetaan samassa leikkauksessa. Lääkärin mukaan helpompi mulle ja kirurgille kun saavat nopeammin tehtyä, eikä mun tarvitse pelätä. :D mua alkaa heikottaa veren näkeminen, siihen ku lisätään vielä jotku hampaiden palaset niin taju lähtisi varmasti. :'D

Ap

Vierailija
10/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee. Nukutuksessa vielä, niin ei mitään ongelmaa. Herättyäsi pidä vain tuppoa paikoillaan ja purista hampaita yhteen. Välillä vaihda tupot nopeasti. Muutama tunti pitää ainakin pitää tuppoja. Itse viisurileikkausten jälkeen otin heti Burana 800:n ja nukuin päiväunet tuppojen kanssa. En tuntenut missään vaiheessa mitään kipuja.  Myöhemmin voi varalta ottaa toisen särkylääkken. Jos kipua tulisi pitkään, soita hammaslääkäriasemalle.

Vierailija
11/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohampaat ovat hauraammat kuin pysyvät hampaat. Ne reikiintyvät ja lohkeilevat herkemmin, vaikka pitäisi niistä hyvää huolta. Niitä ei ole luotu pysyviksi hampaiksi, joten parasta korvata implanteilla. :)

Terv hammashoitajaopiskelija

Vierailija
12/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi ne maitohampaat pitää poistaa? Ja miksei ole kasvanut rautahampaita?

No mietipä miten hyvässä kunnossa maitohampaat pysyy kun ne on ollu suussa vauvasta asti? Ei niitä voi loputtomiin paikkailla. Ja kaikille ei kasva rautahampaat jokaisen maitohampaan tilalle.

Vierailija
13/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli poskiin isot mustelmat ja naama turposi siitä kohtaa. Saikusta en tiiä, kun opiskelin silloin ja taisi olla vielä kesälomakin.

Vierailija
14/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti toipumiset on yksilöllisiä mutta tässä nyt omaa kokemustani. Tuosta nukutuspuolesta en osaa sanoa kun mua ei ole koskaan nukutettu mut olen vastikään käynyt läpi pari isoa hammasoperaatiota puudutuksilla. Tikkejä tuli liuta suuhun molemmin kerroin ja ikävintä toipumisessa oli niiden tikkien varominen. Kipuihin sain reseptillä vahvemmat buranat eikä niitäkään tarvinnut ottaa montaa, kivut oli siis vähäisiä ja lisäksi suun haavat on sellaisia että paranevat paljon nopeammin mitä vaikkapa iholla olevat. Saikusta ei ollut edes puhe kun työhön kykenevä olin kuitenkin, ei ole mikään fyysisesti rankka työ.

Vierailija
15/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 7v oli saman tyyppisen hammaslrikkauksen jälkeen viikon pois koulusta. Ekat 2 vrk tarvitsi vahvempaa särkylääkettä. Sitten mentiin ihan panadolilla.

Muista varata valmiiksi kotiin jäätelöä, jogurttia ja jotain valmista pussi sosekeittoa. Erilaiset pirtelöt ja smoothiet on myös hyviä.

Nuo on yleensä päiväkirurgisia juttuja. Kotiin lähtiessä tarvitset kuitenkin aikuisen saattajan samoin seuraavaksi yöksi. Tämä kannattaa huomioida varsinkin, jos asuu yksin.

Tsemppiä leikkaukseen!

Vierailija
16/32 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkua saa yleensä leikkauspäivän, mahdollisesti seuraavankin, jos työ vaatii paljon puhumista. Turvotusta ja ihan näkyviäkin mustelmia saattaa tulla. Jälkihoito-ohjeet saat toimenpiteen jälkeen hammaslääkäriltä tai hoitajalta suullisesti ja kirjallisesti, mutta kotiin on tosiaan hyvä varata sellaista syömistä, jota ei tarvitse pureskella. Leikkauspäivänä ja ehkä sitä seuraavanakaan ei kannata nauttia kuumia ruokia ja juomia, ne voivat lisätä verenvuotoa.

Tsemppiä! Varmasti jännittää, mutta hammaslääkärille nuo ovat ihan rutiinitoimenpiteitä, joista tulee äärimmäisen harvoin jos koskaan mitään komplikaatioita. :) 

Vierailija
17/32 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis miksi pitää poistaa??

Olen 31v ja sain pari vuotta sitten myös tietää, että suussani on kaksi maitohammasta. Hammaslääkäri sanoi, että hampailla näyttää olevan vahvat juuret ja niille ei tarvitse tehdä mitään. Toimivat aivan normaalisti, kuten pysyvät hampaat.

Kuulostaa siltä, että hammaslääkärisi haluaa nyhtää rahaa sulta. Implatithan maksavat mojovan summan. Miksi poistaa toimivaa hammasta? Vai ovatko ne kovia oireilemaan?

Vierailija
18/32 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leikattiin puhkeamaton viisuri puudutuksessa. Pelkästään yksi leikattiin siis, muutama viikko oli kipua, loppuajasta tosin vain lievää. Sairaslomaa tarvitsim ensimmäisen viikon, koska kipu oli niin voimakasta. Varmasti nuo on yksilöllisiä ja minulla esimerkiksi luuta jouduttiin poraamaan aika paljon, kun hampaassa oli koukkujuuret ja oli kokonaan luun sisällä. Mustelmia ei ollut mutta turvotusta kyllä. Joka tapauksessa kannattaa varata PALJON jäätelöä, se on helppo syödä ja kylmä vähän hillitsee kipua ja turvotusta :D tsemppiä, hyvin se menee!

Vierailija
19/32 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattiin alaviisurit viime keväänä. Ei nukutettu, mutta ihan kirurginen toimenpide siis kuitenkin oli. Jännitin etukäteen ihan hulluna, olin just pari viikkoa aiemmin hammaslääkärillä oksentanut yhden pienen puudutuspiikin takia, ja leikkauksen yhteydessä niitä laitettiin molemmille puolille kolme, yöööh. Olin kuitenkin varautunut paremmin, syönyt ja juonut juuri ennen, niin ei tarvinnu onneks sillä kertaa oksentaa.

Mutta se puudutus sitte olikin se pahin vaihe! Ainoostaan suun aukipitäminen alko lopussa olemaan aika vaikeeta, kun operaatio kesti yli tunnin. Tätä ongelmaa sulle ei tietysti tule, kun nukut.

Saikkua sain lääkärin puolesta kolme päivää (ti-ke-to), mutta varmuuden vuoksi olin järkännyt työt niin, että pystyin olemaan myös perjantain kotona. Ei tosin olis kyllä tarvinnut, toivuin hirmu nopeesti. Puudutuksen loputtua kivut vähän yltyi, mutta se oli koko ajan sellaista, että "mitähän jos tää tästä vielä menee pahemmaks", eli sanoisin että pahimmillaankin n.7/10. Sain reseptillä vahvaa buranaa ja panacodia, niillä pärjättiin. En edes juurikaan turvonnut, hankalampi puoli turpos vähän enemmän. Mutta haudoin ahkerasti poskia kylmällä, mm heti välittömästi operaation jälkeen laitoin sellaset kertakäyttöset kylmäpussit molemmille puolille. Tikkien sulamisen, ja myöhemmin niiden reikien umpeutumisen, odottelu oli tietty vähän inhottavaa (ja ruuanpalojen kaivelu niistä rei'istä, hehe), mutta nyt vajaa vuosi operaation jälkeen en voisi olla tyytyväisempi hyvään kokemukseen ja lopputulokseen!

Tsemppiä!!!

Vierailija
20/32 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää!