Mitä kouluja sekä tutkintoja olet jättänyt kesken?
Kommentit (20)
Lukion jätin kesken. Avoimessa olen opiskellut oikeustiedettä ja musiikkia.
MJK-instituutin merkonomitutkinnon. Opetus täyttä p..skaa. Suoritin myöhemmin tutkinnon muualla.
Ammattikorkean ja siellä restonomin opinnot. Sinne menin vain, koska kotona annettiin ymmärtää, että välivuosi ei ole kannattava ajatus. Lisäksi koulussa painotettiin jatkuvalla syötöllä yrittäjyyttä ja siellä tuli vahvasti sellainen olo, että opettajat eivät arvosta lainkaan jos tuo julkisesti ilmi, ettei itsellä ole minkäänmoista kiinnostusta yrittäjyyteen. 3,5 vuoden tutkinnosta kävin koulua vajaan kolme vuotta ja sitten se vain loppui kuin seinään. Ainut mikä kaduttaa, on se, että ylipäätään edes menin koko kouluun.
DI:n. Naiset ja Työt kiinnostivat enemmän. Pidin 20 vuotta välivuotta. Nyt on työ jätetty tarkastettavaksi.
Kaksi eri dippainssitutkintoa, yhden maisteritutkinnon, kaksi amk-tutkintoa. Kaikkiin syynä kela.
Laurean ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyopinnot keskeytin ensimmäisen vuoden jälkeen. Suoritin kyllä kurssini hyväksytysti mutta ei kiinnostanut lopulta tarpeeksi.
Opiskelutapa oli lisäksi mulle epämieluinen, jatkuvasti ryhmätyöprojekteja..
Pukuompelijan ammattitutkinto. Aloitin tuon teininä kun en tiennyt mitä haluan työkseni tehdä ja ompelemisesta tykkäsin. Hyvin pian mulla alkoi valjeta että ompeleminen on todella kiva harrastuksena ja aivan kamala ammattina. Onneksi en jatkanutkaan koska nykyäänhän tuolla alalla pitäisi alkaa yrittäjäksi kun lähes kaikki vaatetusalan tehtaat on suomesta lähteneet.
Oli työharjoittelussa ompelimossa johon ihmiset toivat kamalan hajuisia likaisia vaatteitaan esim. vetoketjun vaihtoon, kun työ oli valmis jotkut eivät edes hakeneet vaatettaan ja rahat jäi saamatta. Asiakkaat oli usein hankalia ja muuttivat jatkuvasti mieltään siitä mitä oikein haluavat kun teettivät jonkun vaatteen itselleen.
Kasvatustieteen maisterin tutkinnon. Ei vaan sytyttänyt, en tiennyt, mihin se olisi johtanut töiden suhteen. Olen kyllä huomannut, että opiskelukavereilla on mukavan kuuloisia töitä monella taholla, joten ilmeisesti tutkintoa arvostetaan työn haussa.
Vierailija kirjoitti:
DI:n. Naiset ja Työt kiinnostivat enemmän. Pidin 20 vuotta välivuotta. Nyt on työ jätetty tarkastettavaksi.
Onneksi olkoon!
Keskeytin biologian opinnot yliopistolla vuoden jälkeen kun tajusin miten mahdoton alalla oli työllistyä jo silloin. Opiskelin DI:ksi, päivääkään en ole tätä päätöstä katunut. Myöhemmin hommasin opiskeluoikeudet tohtoriksi, mutta vain siksi että se auttoi saamaan jatkoa senhetkiselle työsopimukselle. Onneksi sain pian paremman paika muualta ja ei tarvinnut oikeasti alkaa tohtorin tutkintoa sivutoimisesti vääntämään.
En mitään. Maksuton koulutus on etuoikeus, joka tuo mukanaan velvollisuuden valmistua. En ymmärrä niitä, jotka välivuosien pelossa hakeutuvat 'jonnekin' ja hyppelehtivät alalta toiselle. On järkevämpää hakeutua opintojenohjaukseen ja ammatinvalintapsykologille pohtimaan omia tavoitteita koulutuksen suhteen. Koulutuspaikkojen vastaanottamista tulee todella harkita, sillä jokainen keskeytetty tutkinto on hukattu koulupaikka, joka vei joltain hakijalta - yleensä nuorelta - mahdollisen tulevaisuuden. Tosin on kokonaan toinen asia, jos koulutuksen keskeyttäminen johtui haasteellisesta elämäntilanteesta, tuen puutteesta tai sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Maksuton koulutus on etuoikeus, joka tuo mukanaan velvollisuuden valmistua. En ymmärrä niitä, jotka välivuosien pelossa hakeutuvat 'jonnekin' ja hyppelehtivät alalta toiselle. On järkevämpää hakeutua opintojenohjaukseen ja ammatinvalintapsykologille pohtimaan omia tavoitteita koulutuksen suhteen. Koulutuspaikkojen vastaanottamista tulee todella harkita, sillä jokainen keskeytetty tutkinto on hukattu koulupaikka, joka vei joltain hakijalta - yleensä nuorelta - mahdollisen tulevaisuuden. Tosin on kokonaan toinen asia, jos koulutuksen keskeyttäminen johtui haasteellisesta elämäntilanteesta, tuen puutteesta tai sairaudesta.
Mitäpä sanot siitä että kun opiskelin TKK:lla meille sanottiin että kyseisellä opintosuuntauksella 50% jättää opinnot kesken?
Suomessa olisi jo pikku hiljaa syytä poisoppia tolkuttomasta tutkintouskovaisuudesta. Hei ei ne tutkinnot tee parempaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai opiskelualan valinta edellyttää harkintaa, mutta siitä huolimatta voi tulla aivan väärä valinta. Silloin nimen omaan pitää keskeyttää, jottei elämä menisi piloille. Itse en keskeyttänyt, valmistuin täysin väärälle alalle ja olen todella joutunut kärsimään kakskymppisenä tekemästäni valinnasta.
Ole sinäkin itsellesi armollinen, jos huomaat olevasti väärässä paikassa. Elämä on ainutkertainen. Sitä ei pidä suotta tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Keskeytin biologian opinnot yliopistolla vuoden jälkeen kun tajusin miten mahdoton alalla oli työllistyä jo silloin. Opiskelin DI:ksi, päivääkään en ole tätä päätöstä katunut. Myöhemmin hommasin opiskeluoikeudet tohtoriksi, mutta vain siksi että se auttoi saamaan jatkoa senhetkiselle työsopimukselle. Onneksi sain pian paremman paika muualta ja ei tarvinnut oikeasti alkaa tohtorin tutkintoa sivutoimisesti vääntämään.
Voi kun minäkin olisi keskeyttänyt omat biologian opintoni. Mutta ei, maisteriksi asti opiskelin huomatakseni omakohtaisesti työn löytämisen vaikeuden. En ollut biologiasta edes mitenkään kiinnostunut, mutta menin pääsykokeisiin, kun jonnekin kuului hakea.
Kauppaopiston, henkilökohtaisista syistä, en siksi, ettenkö olisi pärjännyt. Isä sairastui ja äiti tarvitsi apua kaupassaan. Sittemmin olen senkin käynyt ja olen myös insinööri.
Keskeytin prosessiteollisuuden perustutkinnon opinnot koska ala oli niin tylsä
Nykypäivänä yllämainitun kaltaiset opiskelualan vaihdokset eivät onnistukaan niin helposti, kun on ensikertalaiskiintiö. Että kiitos vaan hallitukselle! Työttömyys ja välivuodet sen kun lisääntyy, kun väärin opiskelualansa valinneet eivät pääse vaihtamaan alaa mieluiseen.
Kätilö. En halunnut tehdä missään nimessä sitä työtä kolmivuorona sillä palkalla, vastuu ja palkka ihan eri maailmoissa.
Mulla oli opinto-oikeus teologiaan, mutta oikeasti olin kiinnostunut vain kirkkohistoriasta, niin että se jäi kesken ja jatkoin vain historian opintoja.