Miksi jotkut antaa lapselle nimiä Rafael, Gabriel, Vili, Kasperi, Mustikka....
Kyllähän nuo vielä pikkulapsella menee, mutta entä aikuisella miehellä? Eikö olisi hieman huvittavaa, jos iso möreä-ääninen mies esittelisi itsensä Rafaeliksi tai Viliksi? Tulee väistämättä mieleen mielikuvat enkeli-Rafaelista ja huli-Vilistä... Miksi vanhemmat antavat lapsille tällaisia nimiä, kun niistä voi olla haittaa lapselle aikuisiällä?
Kommentit (19)
Alapeukuttajat antaneet penskoilleen näitä nimiä... :)
"Moi! Minä olen Mustikka, 35-vuotias mies...."
Rafael on foneettisesti aika karkea nimi, ei minulle henk.kohtaisesti ainakaan tuo mieleen mitään enkeli-vaavia tai edes mitään lasta, vaikka enkelin nimi onkin. Etenkin kun Suomessa Rafaelin lempinimeksi aika usein muodostuu Raffe. Rafaelista tulee mieleen isokokoinen, vakava, ehkä vähän runollinen kaveri.
Vili sen sijaan on pehmeämpi nimi. Voisin kuvitella että aikuinen Vili on sporttinen, laiha "reilu jätkä". Ei mikään vakava toimari.
En ymmärrä näitä nimialoituksia ollenkaan, koska jokaisella on oma mielipiteensä, eikä mitään absoluuttista totuutta nimistä ole.
En tunne yhtään Rafaelia, Gabrielia tai Mustikkaa, mutta Vilin ja Kasperin tunnen ja tutustuessani ne on jo olleet möreä äänisiä aikuisia.
Mikä vika kasperissa on? Mietin ku sehän on tosi tavallinen nimi.. noita muita en tunne
Tunnen perheen, jonka lapsilla on kaks tuon listan nimistä ja vääntyvät aina lempinimiksi, jotka minusta kuulostavat puliukkojen nimiltä, ush.
Noin erikoiset nimet sopivat paremmin toisiksi nimiksi, liian pitkiä kutsumanimiksi.
Millä tapaa aikuinen mies ei voisi olla Kasper, en tajua...
Mutta itse en haluaisi olla esim. Nanna.
no ei kai enkeli-rafael mikään vauva ollut? vai oliko? mulla on toi raamatun lukeminen jäänyt vähemmälle mut jotenkin kuvittelisin sen ihan aikuiseksi, raffaellon enkelitaulu on sit asia erikseen
Ap:n mainitsemat vielä ok, mutta että Chelsea??!?
Ap on vissiin tämän palstan nimitrolli. Muuten esim. Vili ja Kasperi eivät ole mitään harvinaisia nimiä, tunnen monta noin 30-40-vuotiasta Viliä ja ihan hyvin se nimi heille sopii. Gabriel taas on hyvin yleinen nimi ulkomailla.
Näissä nimialoituksissa oikein huomaa, keitä näitä tehtailevat. Vakiokäsitteitä aloituksissa ovat käsitteet penska, kakara, alapäähedelmä, wt, hienostelunimi, ym. Näitä kirjoittelevat jotkut todella matalan koulutuksen saaneet luuserit. Eniten aina huvittaa tuo käsite "hienostelu- tai prinsessanimi". Vain työväenluokkainen valas voi kokea naiseuden niin teennäisenä, ettei ymmärrä saati pidä kauniina pitkiä naisten nimiä. Nimistö uudistuu jatkuvasti ja se on rikkaus. Esimm Samuel on joskus ollut "eksoottinen nimi" verraten Samuliin.
Tunnen yhden jännämiehen, joka on Vili. Ei todellakaan tule hänestä mikään Vili-Vilperi mieleen.
Ap on tainnut saada joskus pakit Vililtä ja Kasperilta.
En näe mitään outoa muissa, kuin ehkä Mustikassa.
mulle tulee gabrielista ja rafaelista mieleen vaan semmoset romanttiset ö-luokan pokkarikirjat missä aina joku adonis poseeraa kauluspaita auki kannessa mitä luultavammin sillä on myös pitkät hiukset, jotka hulmuaa tuulessa. vili ja kasperi/kasper ovat taas aika perusnimiä, löytyy useammasta ikäluokasta. mustikkaa taas en ole koskaan ajatellut kenenkään nimenä ja jos jostain listasta löytäisin mustikka korhosen, en kyllä heti osais sanoa onko se mies vai nainen, mutta nähtävästi siis miehen nimi
Öö, ei tule mitään mielikuvia.. Varsin hyviä nimiä.