Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uusi deitti "neuvoo" jatkuvasti

Vierailija
03.03.2017 |

Antakaapa siskot neuvoja: mulla on hyvin uusi deitti jolla on ikään kuin retorisena tyylinä neuvojen antaminen. Esim kun minä sanon että "töissä väsyttää" niin deitti kommentoi "juo energiajuomaa ja tsemppaa" ja tätä tapahtuu monta kertaa päivässä, joka asiaan liittyen. Vaikka sinänsä nuo eivät ole aina mitään "kunnon neuvoja" mutta mies aina pukee kommenttinsa käskymuotoon. Minua ärsyttää vietävästi mutta en ole vielä sanonut suoraan hänelle... Onko tyyppi todennäköisesti toivoton? Olemme 30+.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta valittaminen.

Vierailija
2/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta valittaminen.

Hehhehhee, en mä mitenkään erityisesti valita, kerron erilaisista tunnetiloistani, välillä sanon olevani energinen, sitten taas sanon olevani väsynyt...

t. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvot on myös tyyliä:

- Lähden nyt ajamaan kotiin.

- Aja kotiin!

Kyseessä ikään kuin retorinen keino, mutta mun mielestä aika poikkeuksellinen ja melko ärsyttävä.

Ap.

Vierailija
4/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt ihmistyypit eivät vain osaa noita juttuja. Ratkaisuehdotuksen sanominen on ainoa minkä aivot tuottaa. Eivät vain kestä ongelmissa pelehtimistä vaan heidän on pakko ehdottaa ratkaisua.  Itse olen juuri näitä tyyppejä, ei vaan osaa voivotella ja kuunnella, kun ei vain ymmärrä että mitä se puhe auttaa. Jos se ärsyttää niin jätä sikseen, ei tule muuttumaan. Ihan sama mistä valitat niin takuulla tulee ratkaisuehdotus.

Vierailija
5/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko deittisi ihan täyspäinen? Kuulostaa todella yksinkertaiselta.

Vierailija
6/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoton tapaus. Unohda koko tyyppi. Tiedä mitä muitakin ärsyttäviä piirteitä alkaa paljastumaan.

Vierailija
7/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun suhde olisi kuin av-palsta....

Vierailija
8/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuuntelisi tuollaista. En jatkaisi suhdetta.

Vierailija
9/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä huono merkki. Empatian ja ymmärryksen tarjoamisen sijaan mies kuvittelee tietävänsä, mikä sinulle on hyvästä, ja tarjoaa sitten ratkaisuehdotusta "ongelmaan". Tuskin tulet jatkossakaan saamaan mieheltä tukea, ja jossain vaiheessa myös se jatkuva toisen tarpeiden ylitulkitseminen alkaa suoraan sanoen v***ttamaan. Minulla on tuollainen mies, mutta onneksi huomattavasti lievempi tapaus ja empatiaakin hänestä löytyy. Kyllä se silti alkaa ärsyttämään joka kerta, kun mies luulee tietävänsä minun tarpeeni ja "ystävällisesti" ratkaisee nämä ongelmat puolestani...

Vierailija
10/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Harmittaa kun muuten mukava mutta "neuvoja" tosiaan satelee... neuvot on jotenkin vielä niin järjettömiä.

-Ap

Vierailija
11/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Harmittaa kun muuten mukava mutta "neuvoja" tosiaan satelee... neuvot on jotenkin vielä niin järjettömiä.

-Ap

No jos se on muuten mukava, niin seuraavan kerran kun se neuvoo, niin sano jämäkästi suoraan, että "ole ystävällinen äläkä enää neuvo minua ellen pyydä neuvoa". Katso lopettaako se typerät käskyt. Jos lopettaa, se on fiksu. Jos suuttuu, niin tiedät mistä silloin on kyse.

Vierailija
12/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyt ihmistyypit eivät vain osaa noita juttuja. Ratkaisuehdotuksen sanominen on ainoa minkä aivot tuottaa. Eivät vain kestä ongelmissa pelehtimistä vaan heidän on pakko ehdottaa ratkaisua.  Itse olen juuri näitä tyyppejä, ei vaan osaa voivotella ja kuunnella, kun ei vain ymmärrä että mitä se puhe auttaa. Jos se ärsyttää niin jätä sikseen, ei tule muuttumaan. Ihan sama mistä valitat niin takuulla tulee ratkaisuehdotus.

Itse olen samanlainen, enkä näe sitä mitenkään huonona piirteenä. Jos on ongelma, niin siihen mietitään ratkaisu. Mitä muuta muka kannattaisi tehdä? Ihan turhaa rypeä asiassa jos siihen on selvä ratkaisu. 

Vierailija
13/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile miten hän rragoi, jos sinä alat neuvoa häntä vastaavasti. Jos ärsyyntyy, niin erittäin huono merkki, silloin kokee olevansa sinun yläpuolellasi ja oileudet ja velvollisuudet menevät kummallekin ns eri suuniin hänen mielestään jatkossakin.

Vierailija
14/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

No jos se on muuten mukava, niin seuraavan kerran kun se neuvoo, niin sano jämäkästi suoraan, että "ole ystävällinen äläkä enää neuvo minua ellen pyydä neuvoa". Katso lopettaako se typerät käskyt. Jos lopettaa, se on fiksu. Jos suuttuu, niin tiedät mistä silloin on kyse.

Et selvästi ymmärrä lainkaan tätä ihmistyyppiä. He eivät kestä epäloogisuutta ja siten eivät jaksa kuunnella turhaa valitusta jos ongelmaan on ratkaisu. Jos taas ongelmaan ei ole ratkaisua, niin silloin asian jatkuva murhetiminen on turhaa, eikä hyödytä ketään. Ei tuollaista ominaisuutta voi mitenkään lopettaa jos toinen pyytää. Kyseinen ihminen on ongelmanratkoja ja jos sellainen ihminen ei kiinnosta, niin kannattaa suosiolla etsiä toisenlainen ihminen. 

Vierailija
15/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kokeilisin nyt suoraa puhetta. Tuskin hän kertasanomisesta oppii, koska tuo on hänellä ns. selkärangassa, yrittää aina "ratkoa" ongelmat.

Mutta sano nyt kertaalleen se suoraan, että sinua ärsyttää, jos hän laukoo itsestäänselvyyksiä ikäänkuin neuvoina, vaikka et ole neuvoja pyytänyt, ainoastaan ehkä empatiaa tai kuuntelemista.

Ja kun hän jatkossa taas sortuu, muista aina reagoida nätisti, mutta selvästi: "Taas sinä neuvot, vaikka en kysynyt neuvoa". 

Koulutus vie jonkin aikaa, mutta voi tuottaa tulosta. TAI välinne erkaantuvat, mutta sekin on parempi kuin joutu koko loppuikänsä kuuntelemaan itsestäänselvää höpötystä.

Taustalla on melko suurella todennäköisyydellä kotoa lapsuudessa opittu maneeri, dominoivan besserwisseri-isän tai -äidin oppia. Todennäköisesti myös katteettomat luulot omasta paremmuudesta suhteessa sinuun.

Vierailija
16/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemuksia päinvastaisesta. Puoliso sanoo kaikki käskyt ja pyynnöt epäsuorasti tyyliin "ikkunat pitäisi pestä". Ei siis koskaan sano "pese ikkunat". Se mikä tuossa siis ärsyttää on se että viestin tarkoitus on kuitenkin suora käsky. Jos vastaisin että "sinähän voit pestä ne huomenna" niin siitähän puoliso hermostuisi. Käyttäis imperatiivia jos sitä tarkoittaa.

Vierailija
17/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Et selvästi ymmärrä lainkaan tätä ihmistyyppiä. He eivät kestä epäloogisuutta ja siten eivät jaksa kuunnella turhaa valitusta jos ongelmaan on ratkaisu. Jos taas ongelmaan ei ole ratkaisua, niin silloin asian jatkuva murhetiminen on turhaa, eikä hyödytä ketään. Ei tuollaista ominaisuutta voi mitenkään lopettaa jos toinen pyytää. Kyseinen ihminen on ongelmanratkoja ja jos sellainen ihminen ei kiinnosta, niin kannattaa suosiolla etsiä toisenlainen ihminen. 

Mutta kun ap sanoo että hänen neuvot on nimenomaan epäloogisia. Ja entä nämä: 

- Lähden nyt ajamaan kotiin.

- Aja kotiin!

?? Ei nuo mitään fiksua ongelmanratkaisua ole vaan määräilemistä.

Vierailija
18/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kokemuksia päinvastaisesta. Puoliso sanoo kaikki käskyt ja pyynnöt epäsuorasti tyyliin "ikkunat pitäisi pestä". Ei siis koskaan sano "pese ikkunat". Se mikä tuossa siis ärsyttää on se että viestin tarkoitus on kuitenkin suora käsky. Jos vastaisin että "sinähän voit pestä ne huomenna" niin siitähän puoliso hermostuisi. Käyttäis imperatiivia jos sitä tarkoittaa.

minunkin puoliso joskus sanoo esim että "täällä pitäisi siivota". vastaan aina hänelle ilahtuneena, että "niimpä tosiaan, sinähän voit siivota huomenna".

Vierailija
19/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ohiksena tuohon, että SINÄ et nyt tunne tuota tyyppiä.

Kyse ei ole loogisuudesta versus epäloogisuudesta. Kyse on yleensä tyhmyydestä ja omahyväisyydestä. Kuvitelmasta, että aikuiset, järkevät ihmiset eivät osaa itse miettiä ongelmaansa, vaan MINÄ tulen ja ratkon sen muutamassa sekunnissa, vaikka toinen on sitä miettinyt kenties viikkoja....

Jos joku sanoo olevansa väsynyt, siihen ei a) tarvita ratkaisua, b) se on toteamus, ei valittamista, c) siihen ei auta energiajuoma, kun tarkoitus on kumminkin pienen hetken päästä saada nukuttuakin.

Eli tuollaisten neuvojien sosiaaliset taidot eivät riitä sen erottamiseen, koska kyse on jutustelusta ja kenties korkeintaan empatian/kuulijan kaipuusta. Ja koska toinen kysyy mielipidettä tai neuvoa.

Vierailija
20/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän kommunikaatiotavat on liian erilaiset. Ei tuu toimiin. Ihan kuin mun ex ja minä. 15 vuotta ei muuttanut tuota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi