Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Holding

Vierailija
19.03.2006 |

Tiedän, että monet käyttävät holdingia lasten kukkukohtauksiin tai muihin ongelmiin. Mutta miten se käytännössä tapahtuu? Onko olemassa joitain oikeaoppisia tapoja pidellä lasta vai pidättekö kiinni niinkuin olette parhaaksi huomanneet? Minusta tuntuu, että tälle voi vielä olla meilläkin tarvetta jossain vaiheessa, tosin raivarit ovat onneksi nyt vähenemään päin jo.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istumaan mahdollisimman hyvään asentoon esim. lattialle (jos kyse alle kouluikäisestä lapsesta). Lapsen kädet laitetaan ristiin rintakehälle, pidetään kiinni ranteiden vierestä (ei koskaan nivelten kohdalta). Lapsen jalat voi " sitoa" omien jalkojen avulla, sillä yleensä lapsi yrittää potkia ja riuhtoa. Kannattaa myös varoa, ettei lapsi pääse omalla päällään vahingoittamaan kiinnipitäjää. Holdingin aikana lapselle ei puhuta, sillä puhe provosoi kiukkua ja pidentää " kohtausta" . Lapsen rauhoituttua keskustellaan. Aikuinen päättää, koska päästetään irti, ei lapsi, vaikka tämä sanoisikin, että on pissahätä tms. En ole montaa kertaa oman lapsen kanssa käyttänyt, töissä joskus.

Vierailija
2/11 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otetaan lapsi tiukasti syliin jos yrittää läpsiä tai nipistellä kädet pidetään myös niin, ettei pysty lyömään. Jos alkaa potkia niin lapsen jalat omien väliin. Kyllä välillä tuntu, että sai olla miljoonalla mutkalla itse kun hakkas päätä vielä mun rintaan ja yritti purra. Meillä muksu on nyt 4,5 ja aika isokokoinen ja vahva. Mä oon joskus joutunu laittamaan lapsen mahalleen ja pitäny sen käsistä ja jaloista kiinni. Kaikki tää tehdään kuitenki niin, ettei itse ole missään raivon vallassa. Ja kun lapsi on rauhoittunut me ollaan aina keskusteltu sen jälkeen asiasta.

Enää tosin tota keinoa tarvitsee käyttää hyvin harvoin, mutta meillä se tuntui olevan ainoa keino mikä toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä adoptoitu lapsi, joka ei vielä osaa suomea kovinkaan paljon. Hänen raivonsa voi tietty johtua paljon elämäntilanteen muutoksestakin, mutta luonnetta löytyy myös. Toivottavasti raivokohtaukset kuitenkin helpottavat ja pysyvät poissa kun yhteinen kieli kehittyy. Onneksi poika on pienikokoinen, joten häntä ei ole vaikea pidellä. Oikein sopivaa otetta vain en ole löytänyt aiemmin. Raivokohtaukset ovat kyllä muuttaneet muotoaan enemmänkin säälittäväksi marttyyrin itkuksi lähiaikoina, enää ne eivät ole ole silkkaa raivoa, potkimistä, lyömistä ym.

Vierailija
4/11 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meihin on tota metodia käytetty pieninä ja ihan kamalaa oli. Lapsi ei rauhoitu vaan alistuu.

Vierailija
5/11 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi sai raivareita.

Muistaakseni aiheesta on olemassa kirja nimeltä Syliaika, kirjoittajaa en muista.

Toisen lapsen kanssa ei onnistunut holding ollenkaan, hän selvästi ahdistui tilanteessa.

Vierailija
6/11 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä toi ainakin kuulostaa sairaalle. itselle ei olla tuollaista tehty, enkä kyllä tekisi muksullekaan :(

Vierailija
7/11 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Amppari :)

Vierailija
8/11 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini " pakkohalasi" mua pienenä, ja se oli musta ok, niinkuin nyt muistan...

Vierailija
9/11 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa ettei kaikki lapset tarvitse näin vahvoja otteita, mutta semmoine lapsi jonka raivokohtaus on äärimmäisen kova, yrittää satuttaa muita, itseään on pakko lukita holdingiin.

Meillä ole eräs lapsista tämmöinen. Raivarit olivat todella rajuja ja kestivät kauan. Holding oli ainoa turvallinen keino hänen kohdallaan.

Kutsuin aina sitä " sylihoidoksi" . Vähän isompana lapsi jo itse oppi sanomaan kun kiukutti että taitaa tarvita sylihoitoa. Toki silloin ei enää tarvinnut pitää kiinni, mutta kertoo mielestäni siitä että lapsi koki holdingin positiivisena asiana. Eipä ois muuten sitä pyytänyt

Vierailija
10/11 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ehkä sairas on kova ilmaisu, mutta eikö tuollaisesta tule vanhemmalle jotenkin paha olo? tai ainakin mulle tulisi sellainen olo, jos miettisin, että laittaisin jonkun raivoavan muksun, mitä on esim kaupassa nähnyt, tuollaiseen.

Vierailija
11/11 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittaa nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä