Missä iässä aloitte pestä lapsen hiukset shampoolla?
Meillä nyt pitkätukkainen 5v, ja pestään vain vedellä hiukset. ( Jos on ollut suolavedessä uimassa niin sitten shampoolla). Mitetin että koska hiukset yleensä alkaa niin "rasvoittumaan" että tarvii shampoo-pesua?
Nythän tuo on vielä niin helppoa kuin laittaa lapsen vaan seisomaan suihkun alle.
Kommentit (28)
No olen pessyt shampoolla kun ovat oppineet käskystä pitämään silmät kiinni. Ei paljon tarvi laittaa niin pysyy tukka paremman näköisenä ja tuoksuisena.
Ja kun tukasta roikkuu multaa tai sammalta tai sapuskaa, on se kiva pestä saippualla.
Toisekseen tukka ei puhdistu kyllä suihkun alla seisomalla.
Yök.
Tehkää ennätys, älkää peskö shampoolla ollenkaan, ja raportoi tänne mitä tapahtuu.
Taaperona piti pestä useinkin, kun oli ruokajäämiä hiuksissa. Ekaluokkalaiselta pesen harvakseltaan (ehkää pari kertaa kuukaudessa?) Pitkät taipuisat hiukset hänellä, hoitoainetta käytämme joka suihkukerralla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tytöillä tarvittu säännöllinen shampoopesu vasta murrosiän alettua. Silloin ei äidillä ole enää päätösvaltaa asiaan. Sanon kyllä jos kuontalo alkaa näyttää kovin rasvaiselta tai haisemaan.
Vanhimman pojan hiukset piti pestä 2 - 4 kk ikäisenä kerran viikossa shampoolla, koska alkoivat haisemaan. Nyt on 10v, ja hajuongelma on palaamassa, joten olen ohjeistanut, että shampoopesu olisi hyvä tehdä kerran viikossa.
I just throw up in my mouth..
On meillä pesty jo pitkän aikaa, lapsi 7 v. Hikoaahan se päänahka pipon alla, kesäisin uidessa tulee likaa jne. Talvisin pestään kerran viikossa ainakin shampoolla.
kuusivuotiaan hiukset pesty ehkä kolmesti shampoolla elämänsä aikana. suihkussa irtoaa kaikki tarvittava.
Vierailija kirjoitti:
kuusivuotiaan hiukset pesty ehkä kolmesti shampoolla elämänsä aikana. suihkussa irtoaa kaikki tarvittava.
Irtoaako susta käsistäkin pöpöt ja lika ilman saippuaa?
Meillä on kaikilla kuiva, lentelevä valkoinen olkitukka, ei hevin rasvoitu.
Muksujen hiukset pestään shampoolla vasta n. 10-vuotiaana, samassa iässä kun alkaa tuntua kainalohiki ja lastenkin on pakko pestä kainalot ja hajustaa deodorantilla kerran päivässä. Hiustenpesu kerran-pari viikossa,
miten nyt itsepäisen esiteinin saa tottelemaan.
Ihan pienille riittää meillä pelkkä veden hierominen hiuksiin, kuivatuksen yhteydessä suihkautetaan jotain hiuksiinjätettävää hoitoainetta.
Jos käymme meressä tai uimahallissa,
sekä lämpimissä maissa matkoilla laitamme kaikki pienen määrän kookosöljyä hiuslatvoihin. Öljytty tukka ei kuivu eikä kärsi vedessä tai auringossa. Paras laittaa koko päiväksi pitkät hiukset leteille/ saparoille/ ponnarille, koska öljy saa ne roikkumaan likaisina.
Öljy pestään illalla pois.
Siinä vaiheessa, kun hoidosta tulivat ensimmäiset täit. Myös mato-ongelman aikana/ehkäisyksi kummasti tekee mieli pestä kunnolla. Pestään pajunkissashampoolla pari kertaa viikossa (täiden ehkäisyyn).
Lapsi on nyt 6-vuotias ja harvoin pestään sampoolla. Erilaisille kemikaaleille altistutaan muutenkin niin paljon, että turha pestä sampoolla huvin vuoksi. Lämpimällä vedellä pesu riittää useimmiten.
Siis oikeasti ihmiset ei pese eskari-ikäisten hiuksia shampoolla? Yäk.
En aijo totuttaa lasteni päänahkaa jatkuvaan shampoopesuun. Saavat itse sitten päättää asiasta. Monet aikuiset ovat päässeet shampookierteestä eroon vasta pitkän rasvaisella tukalla hengailun jälkeen. Olisin itse tyytyväinen jos omaa päätäni ei olisi totutettu kemikaaleihin.
Mulla ekaluokkalainen tyttö ja pestään shampoolla ja hoitoaineella pari kertaa viikossa hiukset. Harrastaa urheilua ja on kova hikoilemaan. Keskimmäinen on 3v ja hiukset pestään lastenshampoolla kerran viikossa, muuten vesipesu. Ja pitkähiuksisia tyttöjä molemmat.
Hyi kauheeta ette pese lastenne hiuksia! Meillä pestään joka toinen päivä talvella ja kesällä joka päivä. Lapsilla menee hiuksiin kaikkea mahdollista joka ei tosiaan pelkällä vedellä lähde. Ei epäilystäkää mistä ne täit tulee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtoaako susta käsistäkin pöpöt ja lika ilman saippuaa?
mitä likaa siinä tukassa on? ei kummemmin edes hikoile vaikka peuhaa tuolla pihalla ja eskarissa päivät. hiuslaatu on kuiva ja ilmava. voit tulla haistelemaan ja tutkimaan et onko likainen. ja vesipesu on riittänyt todella hyvin. joskus mummu tai poika itse on shampoota päähänsä pistäny. en sitä kiellä mutten näe siinä mitään hyötyäkään. omat hiuksenikin pesen kerran kaks viikossa. töissä ei tartte olla tukka laitettuna niin ei ole väliä miten se on.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää ennätys, älkää peskö shampoolla ollenkaan, ja raportoi tänne mitä tapahtuu.
Yritin kyllä, mutta poikani tukka alkoi haisemaan niin pahalle, että oli pakko aloittaa shampoolla pesut. Myös nuoremmalla rasvoittuu tukka, jos ei pese n. kerta viikkoon, pestään vain tarvittaessa.
No ei ruokatahrat (puuroköntsät, voi, jugurtti) lähde taaperon tukasta ilman shampoota. Toki mietoa sellaista. Vähintään haju jää hiuksiin jos ei mitään pesuainetta käytä. Jos näkyvää likaa ei ole niin vesipesu silloin. Eli siitä lähtien kun on lapset alkaneet itse syömään, niin on tarpeen mukaan pesty shampoolla. Kuusivuotiaan pitkä ja paksu tukka pestään viikoittain miedolla shampoolla ja joka kerta käytetään hoitoainetta, niitä takkuja ja sähköisyyttä ei muuten pidetä kurissa. Vartalolle ei olla pesuaineita käytetty ellei ole pyörinyt kurassa. Kesäisin varsinkin on jalkapohjat ruohossa ja joka paikka täynnä hiekkaa ja muuta kuraa kun ulkona pyörivät, niin silloin pestään miedolla saippualla ihokin. Ja uimahallireissun jälkeen pestään kloori pois kunnolla.
Kyllä me pestään nelivuotiaan tytön hiukset sampoolla kerran viikkoon. Ja aina esim. uimahallikäynnin jälkeen. (Sisä)leikkipuistoissa näkee ihan kuvottavan likaisia hiuksia lapsilla. Varmaan juuri näitä "ei meidän lapsi tarvitse hiustenpesua"-vanhempien lapsia.
Meillä on tytöillä tarvittu säännöllinen shampoopesu vasta murrosiän alettua. Silloin ei äidillä ole enää päätösvaltaa asiaan. Sanon kyllä jos kuontalo alkaa näyttää kovin rasvaiselta tai haisemaan.
Vanhimman pojan hiukset piti pestä 2 - 4 kk ikäisenä kerran viikossa shampoolla, koska alkoivat haisemaan. Nyt on 10v, ja hajuongelma on palaamassa, joten olen ohjeistanut, että shampoopesu olisi hyvä tehdä kerran viikossa.