Pitääkö heti valmistumisen jälkeen hakea töitä?
Tuntuu, että olen niin väsynyt. Olen 25-vuotias. Peruskoulun jälkeen kävin ammattikoulun, sitten olin 3 vuotta pätkätöissä ilman kunnon lomia (max viikko joskus). Neljä vuotta sitten aloitin ammattikorkeakoulussa opiskelun. Olen ollut joka kesän töissä opiskelujen ohella, koko koulun kesäloman ajan. Minulla ei ole ollut kesälomaa vuoden 2006 jälkeen. Haluaisin vaan olla ja nauttia kesästä ja vapaudesta! Taloudellinen tilanne ei tosin ole kummoinen, mutta esimerkiksi asumiskuluja kesällä ei olisi (voin majailla porukoilla/poikaystävällä/mökillä). Mitä teen? Kuitenkin olisi varmasti helpompi saada loppuvuodelle töitä jos olisi jo kesällä hommissa. Jos en sitten saakaan töitä ollenkaan :( Miten te muut valmistuneet/valmistuvat, oletteko lähteneet heti intoa puhkuen työelämään?
Kommentit (10)
Olen ollut opiskeluiden ohessa töissä ympäri vuoden, välillä kahdessakin paikassa. Valmistuttuani jatkan töitä kokoaikaisesti. Pieni rutistus vielä ja sitten alkaa lomatkin pyöriä.
Eipä siinä hittojakaa, jos ilman rahaa pärjää.
Samankaltainen tilanne...heti hain työkkäriin työttömäksi ja hakemuksia teen..mutta täytyy myöntää että olen niiin loppu lopputyörutistuksesta että toivoisin että ihan heti ei tärppää...kaikkia kiviä ei oo alettu käännellä esim en ole soitellut ympäriinsä jne.. mutta toivon ja uskon että kun töitä tulee niin se vie mukanaan ( uusia paikkoja omalta alalta). Ei haittasi esim kuukausi-kaks huilata...mutta ap jos saat heti töitä niin kyllähän jotain lomapäiviä jo kertyy kesäksi vähän
..?
itse työttömäsi hyppäsin heti tammikuussa kun sain toiset yliopistopaperit
en aio hakea töitä mistään
Tuo on rankka vaihe, mutta ehdottomasti kannattaa heti hakea töitä. On joka tapauksessa todennäköistä, että työuran alussa on pirstaleisuutta, eli luontaisia taukoja tulee. Ei kannata ehdoin tahdoin välttää töiden hakemista. Ja sitten kun käy niin hyvin, että saat vakipaikan, alat saada palkallisia lomia. Kannattaa mennä sitä kohti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on rankka vaihe, mutta ehdottomasti kannattaa heti hakea töitä. On joka tapauksessa todennäköistä, että työuran alussa on pirstaleisuutta, eli luontaisia taukoja tulee. Ei kannata ehdoin tahdoin välttää töiden hakemista. Ja sitten kun käy niin hyvin, että saat vakipaikan, alat saada palkallisia lomia. Kannattaa mennä sitä kohti.
Ai kun sais vielä lomautuksenkin, sellaset 3-4 kk. Maistus 11 vuoden yötyöputken päälle. Jostain syystä lomautuksia ei työnantajat enää harrasta, kuten viime laman aikaan.
Täh! Mikä kysymys toi on?? Siis sinun pitää hakea töitä jo ennen kuin valmistut, ettet putoa ns. tyhjän päälle. Eli työpaikka on jo takataskussa kun valmistut. Eli valmistut esim. perjantaina ja juhlit sitä pe ja la. Sunnuntaina lepäät ja maanantaina aloitat virkeänä uudessa koulustasi vastaavassa työpaikassa. Näin se pitää hoitaa. Tai sitten olet väärällä alalla.
Kurssit sain plakkariin huhtikuussa ja töiden alun olin sopinu kesäkuun alkuun (virallinen valmistuminen kesäkuussa). Eli toukokuun pidin lomaa.
Kesällä pidin pari pitkää viikonloppua, samoin syksyllä. Kysyin pomolta järjestyykö ja hyvin onnistu. Sama homma oli kavereilla, saivat sovittua "omia lomia".
Usein tommoset asiat on neuvoteltavissa. Eli kannattaa hakee heti töitä, etenkin jos on oikeesti kiinnostava paikka auki.
Haku kannattaa aloittaa heti, harvemminpa heti pääsee töihin vaikka haun aloittaakin.
Todennäköisesti sulla on jonkinlainen "kesäloma" vaikka saisitkin jonkin pätkän.
Itsekin aloitin seuraavana päivänä ja hyvin pystyin nauttimaan kesästä. En halunnut luottaa siihen, että muut maksaa mun vapaani, vaikka hetken jouduinkin ennen kuin työllistyin.