Oletko tiputtanut painoa vähintään 10 kg ja kilot ovat pysyneet poissa. Miten?
Kommentit (33)
16 kg 5:2 - pätkäpaastolla. Poissa ovat pysyneet nyt 2,5 v. Painoindeksini on nyt 21, joten hirveän ylipainoinen en ollut aloittaessanikaan.
Oon kaksi kertaa laihtunut noin kymmenen kiloa tai vähän alle, ja kilot on pysyneet poissa. Alun perin BMI jotain 23 ja sen jälkeen 17.5-19. Molemmat kerrat laihduin tahattomasti ja jopa liikaa ihannepainoni alle. Olen koittanut vuosien myötä pikkuhiljaa rukata ruokavaliota terveellisemmäksi ja omaksua terveellisiä tapoja, eli jättänyt ostamatta kotiin herkkuja, lisännyt kasviksia aterioihin, pitänyt säännölliset ateriarytmit, kävellyt ja pyöräillyt enemmän jne. Noiden muutosten lisäksi laihtumiseeni varmasti vaikutti ekalla kerralla stressi, minkä vuoksi ruokahaluni kärsi, ja toisella kerralla pitkä imetys. Kilot pysyi poissa ensimmäisellä kerralla kunnes tulin raskaaksi, ja toisella kerralla on nyt jo pari vuotta pysyneet pois vaikka imetys on loppunut ja nyt olen tietoisestikin syönyt vähän enemmän herkkuja ja luultavasti on pari kiloa tullut painoa takaisin (mikä on ihan toivottavaa).
Mietin silloin tällöin, miksi minulla paino tuntuu pysyvän alhaisena luonnostaan, kun se monilla muilla (esim. sukulaisillani) tuntuu nousevan, jos ei tietoisesti rajoita syömistä. Olen tosin suhteellisen nuori (n. 30v), eli varmaan se on vielä tässä iässä helpompaa. Mutta mietin kyllä, teenkö sitten jotain oikein, mitä monet muut tekevät väärin? Ei ainakaan ole kyse itsehillinnästä, sillä syön sen verran kun tekee mieli ja silloin tällöin myös herkuttelen (useamman kerran viikossa). Luulen, että olen vahingossa onnistunut omaksumaan kohtalaisen terveelliset syömistavat, jolloin yleensä syön vain nälkääni ja se vastaa kulutusta. Minulla on nuorempana ollut syömishäiriötaustaa ja ahmimishäiriö ja muistan, kuinka vaikeaa syömisen kontrollointi silloin oli. Tuolloin siis painoni oli suurempi (BMI n. 22) vaikka myös joskus oksensin ahmimiskohtausten jälkeen, enkä onnistunut laihduttamaan yrittämisestä huolimatta. Oma teoriani on, että tietoinen laihduttaminen ja nälässä eläminen sekoittaa normaalin ruokahalun säätelyn, aiheuttaa holtittomia ahmimiskohtauksia ja ja aiheuttaa lihomista. Eli siis jos haluaisi laihtua pysyvästi, pitäisi lopettaa kaikki laihdutuskuurit ja nälässä eläminen, ja pyrkiä vain muuttamaan pikkuhiljaa ruokavaliota ja ruokailutapoja tervellisemmiksi, niin että se kuitenkin olisi helppoa ja uudet tavat jäisivät pysyviksi. Näin se siis minulla kävi, laihduin vahingossa hoikemmaksi kun jätin laihduttamisen yrittämisen ja kalorirajoitukset ja keskityin vain hyvinvointiini.
Muutin elämäntapoja pikkuhiljaa ja pysyvästi. Vähemmän karkkia, pitsaa, hampurilaisia, sipsejä, majoneesisalaatteja, ulkona syömistä ja valmisruokia, enemmän kasviksia, marjoja, hedelmiä ja pääosin itse tehtyä ruokaa. Valkoista viljaa ja sokeria olen karsinut mutta en ole jättänyt kokonaan pois. Säännöllinen ateriarytmi ja monipuolinen syöminen on tosi tärkeitä, sillä tavalla välttää hallitsemattomat näläntunteet jotka johtaa holtittomaan mässäilyyn. Ennen söin melkein aina itseni ähkyyn, nyt ei ole sellaiseen mitään tarvetta. Noin kymmenen kiloa olen laihtunut eivätkä ole takaisin tulleet.
Vierailija kirjoitti:
16 kg 5:2 - pätkäpaastolla. Poissa ovat pysyneet nyt 2,5 v. Painoindeksini on nyt 21, joten hirveän ylipainoinen en ollut aloittaessanikaan.
Kauanko meni? Alle 6 kk yläpeukku ja yli 6 kk alapeukku. :)
ohis
Vierailija kirjoitti:
Oma teoriani on, että tietoinen laihduttaminen ja nälässä eläminen sekoittaa normaalin ruokahalun säätelyn, aiheuttaa holtittomia ahmimiskohtauksia ja ja aiheuttaa lihomista. Eli siis jos haluaisi laihtua pysyvästi, pitäisi lopettaa kaikki laihdutuskuurit ja nälässä eläminen, ja pyrkiä vain muuttamaan pikkuhiljaa ruokavaliota ja ruokailutapoja tervellisemmiksi, niin että se kuitenkin olisi helppoa ja uudet tavat jäisivät pysyviksi. Näin se siis minulla kävi, laihduin vahingossa hoikemmaksi kun jätin laihduttamisen yrittämisen ja kalorirajoitukset ja keskityin vain hyvinvointiini.
Juuri näin minullakin. Kuuri- ja kituutusajattelu pois. Ruoka on ihana asia ja elossaolomme edellytys ja siitä saa ja pitää nauttia!
Aluksi karppasin. Jätin kaikki turhat hiilarit. Laihduin, koska kalorimäärä pieneni.
Valkoviiniä käytin laihduttamiseen. Jotenkin oudosti, söin kananmunaa - ja join valkoviiniä. Ei hyvä ollenkaan. Alkoholisoiduin. Sitten jätin alkoholin, tosin silloin tällöin juon kuoharia.
Vähähiilihydraattinen ruokavalio aiheutti päänsärkyä, aivosumua.
Sitten rupesinharjoittamaan alkeellista kalorinlaskemista. Kun söin aamiaiseksi ihan älyttömästi kaloreita, rajoitin loppupäivästä. Toimi hyvin, paino alkoi pudota.
Sitten tajusin karkinsyönnin ja välittömän painonnousun syy-yhteyden. Karkit pois.
Sitten älysin, miten liikunta, hyötyliikunta, tms. liikkuminen kuluttaa kaloreita, ja paino alkoi tippua. Lisäsin kävelyä. Nykyään rakastan kävelylenkkejä.
Lopulta rupesin syömään pienempiä annoksia, välttämään sokerisia juttuja ja viljoja. Johan on pysynyt paino suuriin piirtein kohtuullisena.
Paras neuvo. Laske kaloreita, tee siitä päänsisäinen elämäntapa, syö pieniä annoksia - ja lopeta kaikki ihmedieetit. Painon saa pysymään poissa, kun syö järkevästi, maltilla.
Tässä ketjussa on todella hyviä neuvoja. Kun katson työpaikoilla, ravintoloissa, tms. hoikkia ihmisiä, niin huomio kiinnittyy, että he syövät kohtuullisia, pienehköjä annoksia. Aika usein kasviksia, salaatteja, jne.
Ja kääntäen: jos katsot vaihvihkaa mitä lihavat syövät, niin johan löytyy selitys ylipainolle. Ylisuuria annoksia, perunaa, leipää, pastaa, herkkuja, jne.
Ompas hyviä kommentteja täällä.
Itse olen laihduttanut kerran n.25 kg vähähiilarisella, joka tuli parissa vuodessa takaisin. Sitten pudotin kymmenisen kiloa enemmän tai vähemmän säätelemällä annoksia ja rajoittamalla huonoja hiilareita ja tämä itseasiassa pysyikin poissa. Sitten otin taas vähähiilarisen käyttöön ja pudotin 13kg, joka tuli takaisin parissa vuodessa. Nyt olen opetellut kalorien laskentaa ja annoskokoja ja lisännyt merkittävästi liikuntaa ja suunta on hitaasti, mutta varmasti alaspäin. Näiden kommenttien lukeminen kyllä vahvistaa ajatuksia tämän tyylin oikeellisuudesta. Itselläni "tekosyy" lihomiselle oli reissutyö, jolloin on haastavaa pitää vähähiilarista.
Itse painan nykyään 56kg ja olen päässyt tavoitteeseeni syömällä herkullisia ruokia. Söin 5 kertaa päivässä pieniä annoksia vähärasvaista ruokaa. Yksi hyvä ateria on esim 1 kanan file uunissa valmistettuna ja ohraa/riisiä sekä parsakaalia. Nam. Toinen esimerkki vaaleaa kalaa (esim. ahventa löytyy kaupan pakasteesta edullisesti) ja lisukkeeksi höyrytettyä (tai uunissa pienessä nestemäärässä) bataattia, kesäkurpitsaa, parsakaalia. Tässä kaksi tosi helppoa vaihtoehtoa pääruuaksi. Välipalana menee hyvin vaikka viili ja banaani tai turkkilainen jogurtti tai kaurapuuro. Laihduttaminen ei ole vaikeeta koska ei silloin tarvitse olla nälissään kunhan syöt pieniä annoksia usein ja samalla kaavalla ne kilot pysyy myös pois. Liikkuminen on myös tärkeää joten ei muuta kuin ulos reippailemaan ja ota ainakin se 10 000 askelta päivässä.
Reilusta 100 kilosta olen tullut alas 88:n kohdille. Terveellisemmin olen syönyt ja liikun vähän enemmän sekä alkoholia menee vähän vähemmän. Mitään diettiä tai kuuria en usko ainakaan itselleni sopivan. Siinä vain on kuurin ajan tarkkana ja sen jälkeen repsahtaa. Olen nykyiseen ruokavalioon tyytyväinen ja syön monipuolisesti, mutta myös epäterveellisesti välillä, mutta ruokavalio on ns. ylläpidettävissä ilman mitään kikkailuja.
Reilu puoli vuotta ja 99kg->74kg. Vielä noin 5-7kg pois niin olen tyytyväinen.
Jaa miten, itse syön vain 2 krt päivässä. Lounasaikaan ihan reilun lounaan, illallisaikaan kevyehkösti (esim salaatti, munakas, pari leipää). Lisäksi aamukahvi ja iltatee. Ja paljon vettä.
Viikonloppuna syön aamiaisen myös, jos tekee mieli. Yleensä pari kananmunaa, ehkä leipä, joskus jugurtti marjoilla, tai smoothie, jos jaksan tehdä.
Alkoholi pois ja herkkuja (karkit, keksit, leivonnaiset) vain, jos on juhlat tms.
Nälkä ei vaivaa ja olo tasaisen hyvä.
Mulla ainakin dieettamisen sijaan toimii se etten päässäni kiellä itseltäni mitään, voin syödä vaikka viisi suklaalevyä jos vain haluan, mutta yllättäen en sitten haluakaan. Kun taas kun ajattelin että en missään nimessä saa syödä mitään sokerista niin jaksoin sitä ehkä 2 viikkoa ja sitten tuli hirveä mässäilyntarve.
Hyötyliikunnan avulla. Eli pyrin kävelemään joka arki-päivä vähintään 8 km, lisäksi käyn lenkeillä n. 2 kertaa viikossa.
Ja jos ihan rehellisiä ollaan niin syön kyllä melko terveellisesti myös, en sen takia että lasken kaloreita vaan siitä on vaan tullut tapa. Ei tee mieli mitään "roskaruokaa".
t. 169 cm 59 kg
Laihdutin noin 60 kiloa kaloreita summittaisesti laskemalla. Kilot pysyvät poissa ihan vain normaalisti olemalla.