Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joensuulaiset, entiset sekä nykyiset?

Vierailija
02.03.2017 |

Kertokaas miinuksia ja plussia Joensuusta, sinne ehkä lähdössä opiskelemaan eikä hajuakaan millainen kaupunki kyseessä. Sen verran mitä Itä-Suomessa reissannut niin ihmiset ovat ainakin olleet iloisia ja ulospäinsuuntautuneita esim pohjanmaalaisiin verrattuna.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu? eikö ketään joensuusta paikalla? ap

Vierailija
2/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Joensuusta lähtöisin. Ihan mukava paikka tosin pieni kaupunki. Kaikki on vähän kaukana kaikesta joten auto on hyödyllinen ellei asu ja käy töissä keskustassa tai läheisyydessä. Rantakylä ja Utra on tietyiltä alueilta kaikista huonomaineisimpia paikkoja. Siellä asuu jos jonkinmoista tyyppiä. Ihmiset iloisia. Aika junttia menoa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän täällä elelee. Jos kaipaa paljon "elämyksiä" ja tekemistä niin eipä niitä juuri ole. Mutta jos on vaatimaton niin ihan ok paikka asua. Ite asutaan ehkä huonomaineisimmassa paikassa mutta ihan rauhallista täällä on ollu.

Vierailija
4/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joensuulainen, joka olosuhteiden pakosta asuu nyt muualla, (vakituinen työpaikka). Joensuu on paras kaupunki juuri mukavimpien ja helposti lähestyttävien ihmisten takia. Pitää tietenkin olla itsekin avoin. Suosittelen!

Vierailija
5/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, nimenomaan oma asenne ratkaisee paljon. Jos on etukäteen päättänyt ettei viihdy niin ei varmasti viihdykään.

3

Vierailija
6/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihkeä paikka. Pieni kaupunki kaukana kaikesta ja todella vähän töitä tarjolla. Kaupunki on kesällä kaunis ja luonto on lähellä. Talvella kylmä ja karu. Yliopisto on maakuntayliopistoksi ihan kohtuullisen kokoinen kun Joensuuhun keskitettiin Savonlinnassa aiemmin ollut opelinja. Muuten yliopisto on...no sanotaan näin, että siellä on kova näyttämisen halu isojen kaupunkien korkeakouluille ja se näkyy sellaisena ikävänä yliyrittämisenä.

On aika pitkälle omasta asenteesta kiinni miten jaksaa. Jos saa kavereita yliopistolta ja löytää jotain itselle sopivia hanttihommia, niin mikäs siinä. Jos taas et niin on tiedossa todella piinaavat opiskeluvuodet kun Joensuusta ei niin vaan päähänpistona matkustella esim. pk-seudulle. Eräs kaveri hajosi Joensuussa opiskeluun ihan täysin. En minäkään rehellisesti sanottuna pitänyt ja olisinkin opiskellut mielummin muualla, mutta minulla oli henk.koht. syitä miksi hakeuduin tuonne.

Suomin tuossa yliopistoa ehkä vähän turhan rankalla kädellä, sillä kyllä siellä samat asiat oppii kuin muuallakin ja opintojen ohjaukseen on satsattu mielestäni hyvin.

Vierailija
7/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! :) Asumme tällä hetkellä perheeni kanssa helsingissä, täällä joka paikassa kamalasti ihmisiä ja meno todella hektistä. Luonto on myös kaukana mikä on suuri miinus :/ Ap

Vierailija
8/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään oikea yliopistokaupunki.

Vierailija
9/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kaupunki, opiskelin siellä itse, ja kovasti pidin :) Just jos asuu keskustan lähellä, niin on kyllä helppo päästä paikasta toiseen esim. fillarilla. 

Vierailija
10/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on oikea yliopistokaupunki? Joensuun yliopisto on nykyään Itä-Suomen yliopisto, eli Kuopion yliopiston kanssa yhdistyivät vuosia sitten. En nyt tiedä, miten Kuopiokaan sen erilaisempi yliopistokaupunki on kuin Joensuu...

Jos aiot muuttaa Joensuuhun, niin etsi ensin täältä työpaikka. On maailman typerintä muuttaa tänne ilman työpaikkaa. Maan pahimpia työttömyystilastoja täällä. Työttömiä on paljon.

Mutta jos työasiat ovat kunnossa, pysyvällä ja hyvällä mallilla, niin ilmanmuuta perheelliselle hyvä kaupunki. Asunnot kohtuullisen hintaisia (tosin kyllä täälläkin kalliita kämppiä on). Harrastusmahdollisuudet hyvät. Kaunis luonto ympärillä; esim. Aavarannan ja Linnunlahden seutu kaunista. Metsän keskellä täällä ollaan. Ihmiset ovat helposti lähestyttäviä, suulaita, small talk syntyy hetkessä. Koulut ovat hyviä, ja opettajakunta erittäin taitavaa. Yliopistokaupungissa on vara valita parhaimmat tekijät.

Miinusasioitakin on. Etäisyys täältä kaikkialle Suomeen on pitkä - lähin isompi kaupunki on Kuopio.  Itä-suomalaisuus näkyy kaikessa. Elämä on tasapaksua, vaikea on elää toisenlaista, vaihtoehtoista elämää. Hiljainen talvikausi.

Vierailija
11/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kysyttiin kaupungista, ei yliopistosta. Ne mukavimmat ihmiset onkin joensuulaista perusporukkaa.

Vierailija
12/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta tänne. Köyhyyttä. Työttömyyttä. Keskivertoja ihmisiä omakotitaloalueella. Pikkukaupunki.

Joudun täällä olemaan olosuhteiden pakosta. Ihmiset juntteja. Pahimpia juntteja ovat ympäristökunnista Joensuuhun muuttaneet lieksalaiset.

Vierailija
13/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin Joensuussa 90- luvulla vain vuoden, mutta rakastuin juurikin ihmisiin.

Ovat puheliaita ja sosiaalisia. Mukavia.

Vierailija
14/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas miinuksia ja plussia Joensuusta, sinne ehkä lähdössä opiskelemaan eikä hajuakaan millainen kaupunki kyseessä. Sen verran mitä Itä-Suomessa reissannut niin ihmiset ovat ainakin olleet iloisia ja ulospäinsuuntautuneita esim pohjanmaalaisiin verrattuna.

Ei pidä paikkaansa, on vain esittämistä. Todellisuudessa sisäänpäinkääntyneitä, muukalaisia vihaavia rasisteja. Katupartiot partioi ja kaikki varmaan muistaa Joensuun Skiniongelmat: Mene minne tahansa muualle!

Vierailija
15/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin kovasti asua, reilut 10 vuotta. Kaunis kaupunki ja luonto on kaikkialla lähellä. Suomen parhaimmat pyörätiet, myös talvella. Kaupunki panostaa liikuntaharrastuksiin ja ovat kohtuu hintaiset.

Ihmisiin on helppo tutustua ja ovat vieraanvaraisia ja tarjoavat helposti apuaan.

Muutin 2 v sitten pois, töiden takia, mutta edelleen kaipaan sinne, sain paljon hyviä ystäviä, jopa naapureiden kanssa oltiin tekemisissä.

Vierailija
16/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, on vain esittämistä. Todellisuudessa sisäänpäinkääntyneitä, muukalaisia vihaavia rasisteja. Katupartiot partioi ja kaikki varmaan muistaa Joensuun Skiniongelmat: Mene minne tahansa muualle!

Jos noin negatiivisten lasien läpi maailmaa katselee niin ei kyllä varmana ole hyvä olla missään.

Mä olen asunut eri puolilla Suomea ja kaikkialla olen viihtynyt ja tullut juttuun ihmisten kanssa. (No, Pohjois-Pohjanmaalla oli ehkä vähän jäyhä meininki mun makuun, mutta muuten.)

Joensuu oli ihan semi jees, melkeinpä jopa oikeinkin kiva paikka asua.

Vierailija
17/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalainen vieraanvaraisuus on kaikkialla läsnä, olin 3kk työharjoittelussa ja vuokrasin siksi ajaksi asunnon, niin säästösyistä olisin muuttanut kuukauden ekapäivä, niin vuokranantaja antoi avaimen jo viikkoa ennen ja sain muuttaa pois viikonloppuna, eikä perinyt vuokraa siltä ajalta.

Minulla ei ollut autopaikkaa, naapurit tarjosivat omia lämmitystolppiin kun oli talvi.

Ja kaikki tervehtivät toisiaan ja vaihtavat muutaman sanan, jopa tuntemattomat ihmiset. Kaupoissakin myyjät puhuivat.

Vierailija
18/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Amk:ssa muutaman vuoden. Hain sinne kotoani savosta, koska syrjäinen sijainti ja mielikuva iloisista ihmisistä, joiden kanssa olisi helppo tulla toimeen, viehätti. Ihmiset avoimia ja ystävällisiä mutta en haluaisi että jokainen vastaantulija saisi lukea minua kuin avointa kirjaa. Valitettavasti en oikein ystävystynyt kenenkään paikallisen kanssa, ainoastaan yhden muualta tulleen, joka keskeytti opinnot ja lähti opiskelemaan muualle. Toivoin aina että löytyisi joku muualta sinne muuttanut jonka kanssa ystävystyisin. Tämä ei tietenkään ole noin niinkun mielenterveydellisesti hyvä suhtautumistapa asuinkaupunkiin. Kuulin että Pohjois-Karjalaiset joko jää Pohjois-Karjalaan tai muuttaa Helsinkiin töiden perässä, en tiedä miksi noin ja miksi ei muut paikat Suomessa kelpaa..?

Kerran kysyin hanttihommia kaupasta, muttei annettu. Vain suhteilla saa töitä, niin ajattelivat myös muut muualta muuttaneet. Oli minulla erimielisyys kerran toisen Joensuun ympäryskunnasta tulleen kanssa. Pohjois-Karjalaiset osaa heittäytyä suuttuessaan tosi lapsellisiksi ja saattaa suuttua hyvin pienistä asioista. Minulla ensimmäinen ajatus oli suuri myötähäpeä, kun se paikallisten mielestä on ihan normaalia käyttäytymistä... Pitkämielisyyttä siis tarvitaan, ja sitä se opetti.

Jos olisin saanut töitä, ja jäänyt sinne asumaan, en olisi viihtynyt, koska en olisi löytänyt kavereita ja pinna olisi palanut. Mutta täytyy sanoa että opiskeluvuosieni yksinäisyyttä lievensi se että pystyi kuitenkin harrastamaan small talkia melkinpä kenen kanssa vain. Monessa muussa opiskelukaupungissa se ei olisi ollut mahdollista.

Vierailija
19/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään oikea yliopistokaupunki.

No kyllähän se on kun siellä on yliopisto. Lahti sitten taas esim ei ole yliopistokaupunki kun siellä ei yliopistoa ole.. Huomaatkos eron..?

Vierailija
20/35 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi