Onko vanhemmillani oikeus kieltää minua harrastamasta seksiä?
Olen 15-vuotias tyttö ja tyttöystäväni on 16 (mainitsen meidän olevan samaa sukupuolta, koska riskiä raskaudesta ei ole eikä myöskään tarvetta ehkäisylle).
Vanhempani ovat muutenkin olleet kielteisiä seurusteluani kohtaan ja ovat erityisesti vastustaneet suhdettani toiseen tyttöön. He ovat kieltäneet minua harrastamasta seksiä tyttöystäväni kanssa, ja jos jäämme siitä uudestaan kiinni, multa mm. viedään puhelin, rahahanat suljetaan eikä minulla ole enää vanhempieni lupaa tavata tyttöystävääni (mikä ei tietenkään ole heidän päätettävissään, mutta hankaloittaa asioita selkeästi).
Olen aivan loppu tähän kaikkeen tappelemiseen ja vääntämiseen. Onko vanhemmillani muka oikeus yrittää kieltää tällainen asia, kun kyse on kuitenkin minun vartalostani ja seksuaalisuudestani? Ymmärtäisin, jos olisin nuorempi tai kumppanini olisi selkeästi vanhempi, mutta olemme sentään 15 ja 16. Onhan minulla uskoakseni oikeus rakastaa kumppaniani - fyysisestikin?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 15-vuotias tyttö ja tyttöystäväni on 16 (mainitsen meidän olevan samaa sukupuolta, koska riskiä raskaudesta ei ole eikä myöskään tarvetta ehkäisylle).
Vanhempani ovat muutenkin olleet kielteisiä seurusteluani kohtaan ja ovat erityisesti vastustaneet suhdettani toiseen tyttöön. He ovat kieltäneet minua harrastamasta seksiä tyttöystäväni kanssa, ja jos jäämme siitä uudestaan kiinni, multa mm. viedään puhelin, rahahanat suljetaan eikä minulla ole enää vanhempieni lupaa tavata tyttöystävääni (mikä ei tietenkään ole heidän päätettävissään, mutta hankaloittaa asioita selkeästi).Olen aivan loppu tähän kaikkeen tappelemiseen ja vääntämiseen. Onko vanhemmillani muka oikeus yrittää kieltää tällainen asia, kun kyse on kuitenkin minun vartalostani ja seksuaalisuudestani? Ymmärtäisin, jos olisin nuorempi tai kumppanini olisi selkeästi vanhempi, mutta olemme sentään 15 ja 16. Onhan minulla uskoakseni oikeus rakastaa kumppaniani - fyysisestikin?
Vanhemmillasi on oikeus estää alaikäiseltä vaikka mitä, mukaan lukien homostelu. Aikuisena sitten kun maksat oman vuokrais,ja asut omillais ja oot työtätekevä veronmaksaja
Sori, mutta vanhemmillani ei ole oikeutta kieltää seksuaalista suuntautumistani. Se on ihan ihmisoikeusasia. Seksuaalinen suuntautuminen ei ole asia, jota saa toteuttaa ja ilmaista vapaasti vasta sitten, kun asuu omillaan ja käy töissä. Ihan jokaisella on oikeus olla vapaasti hetero, homo, bi tai taisteluhelikopteri ilman mitään kieltoja tai ehtoja. Seksi vanhempieni omistamassa kämpässä oli tämän keskustelun pointti.
Ap
Kyse ei ole sinun suuntautumisestasi.
Lueppa huviksesi Suomen nuorten seksuaalisista oikeuksista, lain mukaan nuorella on oikeus määritellä omaa seksuaalista suuntautumistaan ja kellään ei ole oikeutta siihen puuttua, ei edes vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja ai niin, jos ei muutosta tapahdu niin voit mennä koulun terkkarille tai kuraattorille juttelemaan asiasta. Seksuaalinen suuntautumisesi ei millään tavalla vaikuta vanhempiesi elämään ja asennevammastahan tässä on selvästi kyse.
"Noku se meiän Mirkku ei mene sitten naimisiin pojan kanssa ja tee meille luonnollista lapsenlasta, vain nainen ja mies saavat tehdä yhteisen lapsen ja mitähän sukukin sanoo? Leimaudutaan Jumalan ja suvun silmissä"
Liippasiko läheltä? :D
Seksin harrastamisen heidän kodissaan heidän läsnäollessa voivat kieltää, mutta eivät sinun seksuaalista suuntautumista tai mitään muuta laillista toimintaa (kuten seksin harrastamisen tässä tapauksessa).
Jos koet, että vanhempasi kohtelee sinua kaltoin. Henkistä väkivaltaa yms. niin silloin voit tehdä vanhemmistasi lastensuojeluilmoituksen.
Keskustele ja yritä selvittää asia ensiksi muilla keinoilla. Tuo vasta viimeisenä.
Vanhempasi toimivat todella väärin. Sinulla on oikeus rakkauteen ja seksiin. Todennäköisesti he ovat vanhoillista väkeä ja sinun seksuaalinen suuntautumisesi on heille liian kova pala. Tällaista vanhakantaista ajattelua esiintyy ihan liikaa edelleen vuonna 2017 Suomessa. Valitettavasti.
Tilanteesi tekee hankalaksi se, että olet juridisesti alaikäinen vielä usean vuoden ja siinä mielessä vanhempiesi määräysvallan alla. Jokaisella on kuitenkin oikeus yksityisyyteen ja ikäisesi on riittävän kypsä päättämään omista asioistaan. Vanhempasi rajoittavat näkemykseni mukaan ihmisoikeuksiasi.
Yrittäisin keskustelun kautta lähteä tilannetta selvittämään. Vanhempiesi tulee ymmärtää, että sinä olet selllainen kuin olet, sinä. Heidän oma lapsi, joka on kasvanut nuoreksi naiseksi kuin huomaamatta. Voisit yrittää heillä luetuttaa materiaalia esimerkiksi Seta:n sivuilta, jotta he ymmärtäisivät sinua kenties paremmin.
Ymmärrä sinä myös heitä, lapsen homoseksuaalisuus on vanhoillisille vanhemmille kova pala. Kun he olivat ikäisiäsi homoseksuaalisuus oli todennäköisesti vielä luokiteltu sairaudeksi (poistui sairauslistalta Suomessa 1981). Maailma, jossa he ovat kasvaneet on vain erilainen.
Kyse ei ole sinun suuntautumisestasi.