Kuinka olette päässeet eroon hiusten värjäyskierteestä?
Minulla maantienharmaa on värjätty kestoväreillä punaiseksi eli jos vaalennan niin sitten saan kusenkeltaisen kuontalon. Miten tästä pääsee eroon? Millin siilikö pitää vetää?
Kommentit (30)
Cold turkey 22 värivuoden jälkeen. Nyt takana puolitoista vuotta värjäämättä, väriraja (punaruskea vs. oma keskiruskea) keskijakauksen kanssa korvan kohdalla ja hyvin häivyttynyt. Tukka on vyötärön alapuolelle enkä suostu leikkaamaan, joten vuosia on vielä edessäkin...Mutta hiljaa hyvä tulee :)
Pahin vaihe oli ehkä 3-5 cm:n kohdalla, juurikasvu näytti harmaalta ja yleisilme epäsiistiltä. Erilaiset letti- ja nutturakampaukset helpottivat tuskaa. Nyt on vaihe, jolloin nuttura on eri värinen kuin muu tukka ja näyttää lisäkkeeltä.
Mutta on se sen arvoistakin. Värjäämättömien hiusten kiilto on ihan erilainen, ne vaihtavat väriä valon mukaan. Plus se helppous.
Minulla on luonnonvaaleat hiukset, joita jossain vaiheessa värjäsin tummanruskeiksi. Kyllästyin kierteeseen ja pikkuhiljaa kampaajalla raidoittamalla yleisilme vaaleni. Kun kontrasti värjätyn ja luonnonhiuksen välillä ei ollut enää ihan niin raju, aloin kasvattaa omaa väriä takaisin ja vähentää myös raidoitusta. Nyt en ole enää vuoteen värjännyt millään lailla. Aikaa ja rahaa tähän tietysti kului jonkin verran, mutta oli mielestäni sen arvoista.
Mä loivensin tuota juurikasvua raidoilla. Eipä tuo juurikasvukaan maailman loppu ole, eikös se ollut välillä muodissakin, mutta jos kerralla lopettaminen tuntuu pahalta niin raidat voisivat olla ratkaisu.
Itsellänikin oli punaiset kemiallisesti värjätyt hiukset joita en jaksanut ylläpitää. Vaihdoin hennaan ja nyt ei tarvi ku 1-2 kertaa kuukaudessa värjätä ja varmaan jopa harvemminkin mutta omat hiukset on saanu tästä muutoksesta niin paljon boostia ja elinvoimaa että kasvaa hurjaa vauhtia (:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetätin kampaajalla värinpoiston ja päälle mahdollisimman paljon omaa väriäni muistuttava väri. Sitten tyvikasvuraja ei ollut niin paha kuin olisi ollut jos olisin suoraan alkanut kasvattaa maantienharmaanvaaleaa, kun värjätty osa on mustaa.
Tosin nyt olen taas palannut tummaksi värjäilyyn, pidettyäni kokonaan omanväristä vain puolisen vuotta. Se väri vaan ON ruma ja tekee naamani punakan ja epäterveen näköiseksi.
Kyllä se musta/tumma väri tekee taatusti paljon epäterveemmän näköiseksi. Kaikille sopii oma väri. Edes itselleni ei sovi musta,vaikka olen iholtani keskivertoa tummempi ja hiukset+silmät on luonnostaan tummanruskeat.
Minulla on sellainen oliivibeige iho ja sammalenvihreät silmät. Jotenkin vaan tumma tukka sopii ihan älyttömän hyvin, saa ihon näyttämään terveen väriseltä ja silmät kirkkaamman vihreältä. Se iän myötä jo vähän harmaantunut maantie teki ihon sairaan väriseksi ja silmätkin näyttivät samean ei-minkään-väriseltä.
En kyllä muutenkaan usko tuohon että kaikille sopisi parhaiten oma väri. Olen nähnyt paljon tapauksia joissa ihmisen ulkonäkö on muuttunut paljon parempaan suuntaan hiusten värjäämisellä. Joillakin vaaleammaksi värjäämisellä, joillakin tummemmaksi.
Minulla oli värjätty tummanruskea pitkä tukka, jota lähdettiin raidoittamalla vaalentamaan pikkuhiljaa. Meni kolme vuotta että väri kasvoi kokonaan pois. Tässä vaiheessa hiukset oli vaaleat. Sitten aloin harventaa raidoituksen väliä, ja lopulta lopetin raidatkin kokonaan. Oma väri liukui tosi nätisti vaalennetun hiuksen joukkoon ja tuloksena oli oikein kiva liukuväriefekti. Tätä vaihetta kesti vuoden verran kunnes kyllästyin ja nyt taas aloitin oravanpyörän alusta. Ja koko ajan on ollut pitkä tukka, missään vaiheessa ei ole ollut vaihtoehtona pätkäistä lyhyeksi.
No jos punaiseksi värjäät, niin etkö voi juurikasvua ruveta hennaamaan?
Jos sävy ei ole oikea ja haluat lopettaa värjäämisen niin ei kannata todellakaan jatkaa allergisoivien kestovärien käyttöä (ja juu ne "kevytvärit" ovat samaa laatua).
Mitäpäs jos tekisit niin että leikkaisit hieman latvoista (siellähän väri on voimakkain), ja sitten haalistaisit väriä muualla hiuksissa aina kerran viikossa. Sitten kun annat vaan juuren kasvaa, hiusten väri on jo aika haalistunut.
Väriä voi haalistaa tukassa usealla kikalla, mutta yksi jonka ei pitäisi olla hiuksille liian rankka on tämä: osta Head and Shoulders hilseshampoota ja sekoita siihen hieman ruokasoodaa. Pese sillä hiukset kerran ja huuhtele. Pese toisenkin kerran ja huuhtele.
Vaihtoehtoinen tyyli on pestä viinietikalla.
Väriä voi haalistaa myös niin, että lämmität kookosöljyä ja levität sen tukkaan vaikuttamaan muutamaksi tunniksi, pyyhe päälle. Pese hiukset. Kookosöljy hoitaa myös hiuksia, joten tee ensimmäisellä kerralla tuo hilseshampootemppu ja sitten seuraavan pesun yhteydessä tuo öljykikka.
Aika moni mamma näköjään on värjäyskierteessä. Eikös hiusten värjäyksestä tule mieleen wt?
Voi, jos tähän olisi joku taikapilleri keksitty niin kyllä me sitten varmaan sitä suositeltais. Muttakun ei ole. :( Itseäkin ketuttaa tämä pitkä juurikasvu, mutta eipä tässä vaihtoehtoakaan ole (paitsi tietysti se siilin leikkaaminen tai jonkinsorttinen juurikasvun sävytys/raidat/jotain... Muttakun en tahdo värjätä enää ollenkaan! Ja siilistä kasvattaminen kyllä kestäisi kanssa ihan liian kauan)