Ammattikoulun pituuden voisi ihan hyvin muuttaa 1-2 vuodeksi kolmen vuoden sijaan
Ei tossa ole mitään järkeä että kaikki amistutkinnot ovat sen 3 vuotta. Parturi-kampaajaksi varmasti oppii vuodessa, kuten metalli ja sähköhommatkin. Tolla 3 vuodella halutaan vaan pitää nuoret pois työelämästä jotta työttömyystilastoja voi hallitus kaunistella.
Kommentit (5)
Kaikki koulutukset kestää nykyään ihan liian pitkään. Amis ja lukio vosi olla sen 2 v, riittäis ihan hyvin, amk 3 v ja monet akateemiset tutkinnot pitäisi suorittaa 3-4 vuodessa.
Aivan varmasti näin. Lisäksi olen itse sitä mieltä, että suhtautuminen vapaaehtoiseen koulutukseen myöhemmällä iällä olisi positiivisempaa, jos niin paljon turhaa ei tarvitsisi lukea siellä amiksessa (vaikkapa ruotsi, matematiikka yms.).
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti näin. Lisäksi olen itse sitä mieltä, että suhtautuminen vapaaehtoiseen koulutukseen myöhemmällä iällä olisi positiivisempaa, jos niin paljon turhaa ei tarvitsisi lukea siellä amiksessa (vaikkapa ruotsi, matematiikka yms.).
No eipä siellä amiksessa esimerkiksi matematiikkaa yhtään liikaa ole. Sieltä kun pitäisi päästä jatko-opintoihinkin ja todella surkeaa matematiikan taso siellä on. Itse olen käynyt amiksen tässä vuosikymmenellä ja matematiikan opetus alkoi siitä että opettaja jakoi monisteita joissa oli yhteen- ja vähennyslaskuja kuin jossain ala-asteella! Siis jotain 9 + 18 = ___ ja näitä A4 moniste täynnä.
Samalla tavalla opeteltiin jako- ja kertolaskuja, laskemaan kellonaikoja, tekemään muunnoksia esimerkiksi litroista kuutioiksi ja ihan kurssien loppupuolella päästiin jopa yhtälöitä ratkaisemaan. Siis niitä helppoja ensimmäisen asteen esim. 5x + 2 = 17, x = ___ .
Noitahan lasketaan jo heti 7. luokalta yläkoulussa ja se oli siis ammattikoulun matematiikan "korkealentoisin" asia. Tosin siitä huolimatta esimerkiksi minun ryhmässäni oli useita henkilöitä jotka eivät päässeet kokeesta edes läpi.
Sitten AMKssa ensimmäisenä vuonna tuleekin insinöörimatematiikassa aika paljon asiaa joiden kanssa joutuu ihan oikeasti tekemään töitä kun edelliset kolme vuotta on mennyt esimerkiksi matematiikan suhteen ihan hukkaan.
Se kolmas vuosi on siellä siksi, että olisi mahdollisuus opiskella lisää, vaikka tohtoriksi asti. Voisi kyllä olla vapaaehtoinen, jonka voisi suorittaa halutessaan, vaikka viiden vuoden sisällä.
Oman korkeakoulututkintoni olisi voinut lyhentää kolmeen vuoteen, kun proffien viikonloput eivät olisi olleet nelipäiväisiä, ja kesälomat vapusta syyskuun puoliväliin.
Samoin kun harjoitustöiden ja opiskelijoiden ohjaus olisi toiminut vaikka joka päivä yhdeksästä viiteen, olisimme kaikki olleet työelämässä jo 22-23-vuotiaina.
Akateeminen vapaus on opettajien laiskuutta ja opiskelijoiden heitteillejättöä.