Onko artesaaneja paikalla? Tytär haluaisi lukea ko alaa..
Millainen työllistyminen kyseisellä alalla on nyt ja tulevaisuudessa?
Miten olet työllistynyt ja mitä työtä teet tällä hetkellä.
Kommentit (10)
Olen muotoilija (nykyään koulutetaan artenomeja), AMKsta. Teen mittatilausta ja kaavoitan eli olen mallimestari. Jälkimmäiseen tarvitaan amk-koulutus.
Markkinarakoa käsintehdyille tulee todennäköisesti enemmän, samoin korjausompelulle. Alalla tarvitaan intoa, kärsivällisyyttä (pukuaan miljoonatta kertaa muuttavat bridezillat...) ja kykyä havaita markkinaraot ideoilleen - ja myös kykyä ennustaa trendejä (ei vaadi ruudinkeksinnän taitoja tämä viimeinen).
Olen ensimmäinen vastaaja ja jatkan vielä aiheesta sen verran, että on suuri ero, mitä alaa on aikomassa opiskella, ei oikein voi vastata yleispätevästi kaikkeen. Ompelu? Kudonta? Sisustus? Kirjansidonta? Metalli? Kivi? Puu? Vai jotain muuta. Vai puhutaanko pari päivää kestävästä kynsiartesaanikurssista tai artesaanijäätelön valmistuksesta...
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on artesaani leipä. Mitähän juttua sekin tarkoittaa...
Google varmaan osaa kertoa jos et itse muuten älyä
Ei koskaan työllisty. Ajanhaaskausta tuollainen ala. Laita tyttö parturikouluun 👍
Olen rakennusalan artesaani, mutten ole tehnyt sitä työtä päivääkään.
Käsityöläinen on käytännössä nykyään taiteilija, yrittäjä. Elannon tekeminen todella haastavaa, monille mahdotonta
Ompelijoille on töitä puolustusvoimilla, parissa firmassa, korjausompelijana (yrittäjä). Suurin osa valmistuneista työllistyy muille aloille kuin käsityön pariin, eli ei ole hyvin työllistävä tutkinto
Ylemmän asteen vastaavista koulutuksista työllistyvät pitkälti vain ne, jotka työllistävät itse itsensä eli perustavat yrityksen omalla tai sukunsa kustannuksella
Oli mikä artesaani tahansa, niin iso riski joutua suoraan koulusta kortistoon. Yrittäjiä poljetaan jatkuvasti alas, työllistäviä firmoja ei ole, sekä *joka vuosi* koulutetaan lisää ihmisiä näille aloille.
Onkohan tämä nyt trolli. Ehkä ei, vastaan siis :)
Ensinnäkin, minkä alan artesaaniksi hän aikoo opiskella? Artesaani tarkoittaa samaa kuin käsityöläinen ja tunnetusti nykysuomessa pelkälle käsityöläiselle ei kovin ole tilausta. Jos on taiteilijaluonne, on artesaanin koulutus hyvä pohja elämään, mutta jatko-opiskelu taitaa nykypäivänä olla melkein välttämättömyys, ellei esim. käy yrittäjäkoulutusta päälle ja ryhdy tarmokkaasti yrittäjäksi. Käden taitoja pitää olla ihan oikeasti jo ennen artesaanikoulutusta, sitä ei siellä opi, vaan saa vahvistusta taidoilleen ja oppeja kuinka kaikkea valmistetaan. Opiskelijapiirit ovat värikkäitä sillä alalla.
Olen itse artesaani vuosimallia -92, ompelulinjalta ja toki sain hyvät opit ammattimaiseen ompeluun ja materiaalien käsittelyyn mm, mutta sen jälkeen opiskelin alaa vielä vuosia. Nykyiseen työhöni esimiehenä ei ole ollut artesaaniopinnoilla paljon osaa eikä arpaa, paitsi toki hyvän pohjan antajana.
Tutki lapsen kanssa eri vaihtoehtoja ja miettikää, millä aloilla on nykyään tarvetta työntekijöille!