Lapsen ekat 2-3 sanan lauseet?
Tyhmä kysymys, mutta minkälaiset lauseet lasketaan 2-3 sanan lauseiksi?
Onko ne lauseita, jos lapsi sanoo muutamia sanoja suht peräkkäin? Välissä tulee siis yleensä aina vähän taukoa. Esim. "heittä...ite"? Sitten äsken leikki legoukkeleilla, jotka kiipesi paloauton tikkaita ylös ja sit alas "ki (kiipeää)...kookee(korkea)...ala(alas)"
Kommentit (5)
Meillä 1,5v sanoo esim anna mulle banaamia, en tahdo tota, nallella on silmä/suu, paina tästä, tule - työnnä mua (rattaissa), nyt anna maitoo, ota pelipala (palapelin pala) tähän, kiipee ite, istu tähän jne.
Todella hyvin ja yllättävän selvästi puhuu. S tulee selkeästi mutta r on vielä pehmeä. Ymmärtää varmaan 90% siitä mitä hänelle sanotaan, ihan oikeaa keskustelua saa jo aikaiseksi.
Kyllä ne sanat ja lauseet vähitellen hioutuu mutta kyllähän noilla puolikkaillakin saa jo ihan ymmärrettäviä lauseita aikaiseksi.
Naapurin pojan ensimmäisiä selkeitä lauseita oli kommentti meidän Mikko-kissasta. Lause oli "Mikko kissa ikkunalla." En tiedä miten tuo ässä meni, mutta muuten oli kuulemma täysin selkeä. Meidän nyt jo poisnukkunut kissamme viihtyi ikkunavahtina ja pojan isä oli usein sanonut tuon lauseen ja huomattuaan kissamme, oli poika sitten sanonut tuon.
Missä kohtaa pitäisi huolestua, jos ei ala kunnon lauseita tulla? Meidän lapsella siis ikää jo 2v 3kk ja vasta nyt muutaman kuukauden aikana alkanut tulla sen verran lisää sanoja, ettei enää meinaa pysyä perässä niissä. Noin 2v ikään asti oli noin 20-30 sanaa, jotka sanoi tosi hyvin ja lisäksi paljon eri sanojen osia + omaa kieltä.
Vielä ei puhu noin hyviä lauseita. "Lauseet" on enemmänkin noita, että sanoo yksittäisiä sanoja peräjälkeen ja niiden väliin jää pieniä taukoja. Esim. "koira...kiva". Muutamia enemmän lauseita muistuttavia on ollut esim. "Ei tykkää", "äiti avaa", "apua auta", "ei enää". Mutta siinä ne melkein onkin ja nuo on siis ollut käytössä jo aika kauan, ehkä jo noin 1,5 vee iästä.
Edistystä on kyllä hiljalleen tapahtunut koko ajan, syksyllä oli ehkä vähän suvantovaihe, kun harjoitteli kaikkea muuta (juoksua ym. ja nyt on tullut poskihampaitakin koko talven) ja nyt on taas tahti kova ja uusia sanoja tulee oikeastaan joka päivä.
Olenko vain itse kovin kärsimätön vai missä kohtaa on aihetta puheterapiaan? Viimeksi oli neuvola 1,5v iässä ja seuraava vasta 2,5v iässä.
Up