Miten tehdä työhakemus, joka on asiallinen, mutta missään nimessä ei joudu haastatteluun
Nyt on pari kertaa käynyt näiden "työtarjousten" eli oikealta nimeltään pakko-osoitukset työnhakuun siten, että on kutsu käynyt paikan päälle.
Siellä olen onnistunut olemaan niin nuiva, että paskaduuni ei ole napsahtanut kohdalle. Mutta hakemuksessa on hiomista. Ei tosiaan kiinnosta reissata pitkin stadia arvolipulla.
Eli te, jotka vältytte tältä hypyyttämiseltä, kertokaa niksinne.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Laita siihen asiallisesti, että jos tulen valituksi, toivon työpaikalla olevan sopivat taukotilat pienimuotoiseen harrastustoimintaan. Harrastan silakoiden ja muikkujen asettelua sukuelimeni välittömään läheisyyteen ja tämän asetelman kuvaamista erilaisilla kameroilla.
Ei tule kutsua haastatteluun.
Tuon kun pystyisi sanomaan vakavalla naamalla. :D Aivan huippu idea kunhan pystyy olemaan nauramatta.
Harrastuksiini kuuluu rusinoiden kuivattaminen ja vauvapalstailu.
Kerrot kaikki erikoisimmat yksityiskohdat itsestäsi.
Palkkatoiveeksi puolet enemmän mitä työstä yleensä maksetaan.
Tee liian kirjaviisas ja yliasiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kun saa työtarjouksen, niin on haettava juuri sitä paikkaa. Ei ole mitään yleishakemusta.
Eiköhän 'yleishakemuksella' tarkoiteta sitä, että vaikka vastaanottajaksi olisikin merkitty kyseinen firma, ja otsikossa esim. Toimistosihteeri, niin kaikki muu teksti on latteaa kuvausta omasta osaamisesta. Tuskin sinäkään saat kovin erilaisia hakemuksia aikaiseksi, jos esim. haet apulaiseksi kahteen ihan tavalliseen kukkakauppaan. Varsinkaan, jos et omaa yhtään kokemusta kukkakaupan töistä.
Ihana ketju, oli stressaava päivä ja tää sai nauramaan, kiitos:)
Mutta itse olen kyllä hakenut kaikkia paikoja tosissaan ja silti en haastatteluun ole päässyt. Oletan syyn olevan liian korkea koulutus ja liian vähäinen työkokemus/aukot cv:ssä. Eli pitkät perhevapaat pidettynä. Luulisin että sopivat aukot cv:ssä saattaisi auttaa ap:täkin, voihan sieltä jättää pois kaikki ne jutut jotka ei just sovi haettavaan paikkaan ja siinähän onkin jo pitkät aukot (jotka työnantaja tulkitsee pitkäaikaistyöttömyydeksi ja tiput automaattisesti pois haastateltavista).
Tosin, vähän käy kateeksi, olisi kiva joskus päästä edes siihen haastatteluun asti kun ihan tosissaan hakee ja hakee..
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju, oli stressaava päivä ja tää sai nauramaan, kiitos:)
Mutta itse olen kyllä hakenut kaikkia paikoja tosissaan ja silti en haastatteluun ole päässyt. Oletan syyn olevan liian korkea koulutus ja liian vähäinen työkokemus/aukot cv:ssä. Eli pitkät perhevapaat pidettynä. Luulisin että sopivat aukot cv:ssä saattaisi auttaa ap:täkin, voihan sieltä jättää pois kaikki ne jutut jotka ei just sovi haettavaan paikkaan ja siinähän onkin jo pitkät aukot (jotka työnantaja tulkitsee pitkäaikaistyöttömyydeksi ja tiput automaattisesti pois haastateltavista).
Tosin, vähän käy kateeksi, olisi kiva joskus päästä edes siihen haastatteluun asti kun ihan tosissaan hakee ja hakee..
Mieluummin tietysti jättää juuri ne paikat, mitkä eivät sovi haettavaan työhön ja poistaa kaiken vähänkin sopivan. Viisikymppisen ollessa kyseessä voisi tietysti myös luetella kaikki kouluaikojen kesätyötkin. Kun CV:ssä on kolme sivua hautausmaan haravointia ja loppupäässä isoja aukkoja, niin...
Todella pitkä hakemus. Kerrot, että sinulla on heikko selkä, etkä pysty olemaan paljon seisovaltasi tai kylmässä. Harrastat viinejä ja kuulut mensaan. Olet pikkutarkka ja puutut helposti pienempiinkin epäkohtiin. Sinulle on tärkeää rutiinit ja parhaiten toimit yksin. Hyvänä puolenasi näet asiallisuutesi tilanteessa kuin tilanteessa. Et ole luova, mutta muiden keksiessä asioita innostut helposti. Tosin sovellat monesti omia juttujasi niihin jolloin ajantajusikin voi hämärtyä. Sitten kunnon palkkavaatimus, vetoat koulutukseesi.
Sen lisäksi laitat kuinka paljon sinulla on ideoita kehittää lastentarhan toimintatapoja.
Tämä siis sinne lastentarhahakemukseen.
Minun mielestä ei kannata laittaa hakemukseen mitään, mikä ei ole totta. Ei siis keksittyjä sairauksia, olemattomia lapsia tai arvausta tiimityön asteesta kyseisessä työssä jos se ei sovi yhteen oman itsen kanssa. Koskaan ei tiedä, ketkä hakemuksia lukevat ja hakijasta muodostuu outo kuva.
Työnantaja voi kuitenkin kavahtaa jos vihjaat hakemuksessasi, että a) työkokemuksesi liippaa vähän liian kaukaa haettua työtä, b) teet työsi liiallista tai vääränlaista täydellisyyttä tavoitellen - tarkoittaa siis työstä riippuen yksityiskohtiin liian tarkasti paneutuen, joka asiassa esimieheltä kysyen jne. kuitenkin niin että kyseisen työn kannalta näillä ei ole merkitystä vaan vievät pelkästään liikaa aikaa, c) olisit kiinnostunut jostain pitkähköstä täydennyskoulutuksesta - tämä voi kyllä olla tosi vaikea saada hakemukseen ympättyä mutta aina voi yrittää! Myös d) varsinaisten työtehtävien ulkopuolisista töistä kiinnostuksen osoittaminen voi auttaa (jos esim. kerrot että haluaisit perehtyä palkanlaskentaan tai budjetointiin tai jotain vastaavaa kun haet perustoimistotyötä).
Nro 30 mainitsema ylipitkä CV voi toimia myös. Älä unohda mainita missä kävit peruskoulun ja millä arvosanoilla on ylioppilastodistus! Tämä toimii siis hakijoilla, joilla on työkokemustakin. Muista selittää CV:ssä pitkällisesti mitä teit kesätöissä, kuittaa monen vuoden työsuhde max. kahdella sanalla.
Koulu- ja työtodistusten kopioita ei hakemuksen liitteenä voi koskaan olla liikaa ja ne voivat myös olla tehokkaita ap:n kysymässä tilanteessa.
Sanoisin, että näitä noudattamalla ei hakemus nouse kärkisijoille.
T. Hakemuksia usein lukenut
Kirjoita hakemuksesi niin tylsästi ja jaarittelevasti, ettei rekrytoija viitsi lukea sitä loppuun. Luettele merkityksettömi' adjektiiveja itsestäsi, avaa työkokemustasi mahdollisimman vähän. "Olen 50-vuotias nainen Helsingistä, mutta alunperin olen kotoisin Jyväskylästä, josta muutin opintojen perässä pääkaupunkiseudulle jo parikymppisenä ja olenkin täällä viihtynyt melko hyvin. Olen sosiaalinen, iloinen, puhelias, reipas ja ystävällinen. Lisäksi olen ahkera, rehellinen, rauhallinen, aamuvirkku ja hyväntuulinen luontoihminen. Kotona minulla onkin kahden lapseni ja miehen lisäksi koira (saksanpaimenkoira nimeltään Sepi), jota ulkoilutan mielelläni lähiseutuni metsikössä ja käytän myös koiranäyttelyissä, joissa Sepi on menestynyt hyvin. Työkokemusta minulle on vuosien varrella kertynyt erilaisista toimistotehtävistä ja vähän asiakaspalvelustakin. Hallitsen pc:n ja Internetin käytön".
No sanot et oo alkoholisti ja saatat olla töissäkin kännissä ja tuut joskus putkasta suoraan töihin, mut alkon kautta, pitäs toimii, ainakin mulla toimii!
Maininta ammattiyhdistystoiminnasta karkoittaa yleensä suvaitsevimmankin työnantajan.
Selittää vaikeilla sivistyssanoilla kuinka saa intohimonsa hyvin vaativista asiantuntijatehtävistä, jopa kansainvälisistä, ja viihtyy vain työssä, jossa on erittäin haastavia älyllisiä ongelmia ratkaistavana, useita alaisia johdettavana jne.. Kuvaa siis persoonansa näin. Ei sellaista haluta päiväkotiin apulaiseksi :D .
no kerro jotain mielikuvituskavereistasi, ja äiditäsi joka pesee pyykkisi ja syöttää sinua. EI se tarkoita että sinusta olisi vielö joku mt-diagnoosi missään. Olet jäänyt vaille diagnnoosia. Harrastuksiin lisää jotain ufoa.
Millaisia töitä ne sitten ovat olleet, jos et niihin halua? Miksi et halua töitä?
Tuli ehdotuksista mieleen. Entä jos ihmisellä on sosiaalisten tilanteiden pelko, lievä asperger, puhumattomuutta ja passiivis-aggressiivisuus? Lisäksi aloitekyky puuttu melkein kokonaan ja asioiden tekemisessä täytyy opastaa paljon. Näitä ei tietenkään kannata hakemukseen laittaa, mutta tuntuisi valehtelulta jos kerron olevani rauhallinen ja itsenäisestä työnteosta pitävä. Tuosta sanaparista tulee mieleen älykäs ja nopeasti työskentelevä ihminen, joka ei muutoksista järkyty.
"Haen te-toimistoon ilmoittamaanne xx-työpaikkaa. Olen 50-vuotias perheenäiti Imatralta minulla on kolme lasta Jadette 19v Nico-Petteri 14v ja Pertti 9v. Olen ollut töissä paikassa x ja paikassa y. Koulutukseni on x. Olen oma aloitteinen ja ahkera työntekijä. Tulen mielelläni työhaastatteluun kertomaan lisää. Terveisin Marja-Liisa Meikäläinen"
Tuollainen sähköpostiin osoitteesta marzzzuli_xx@hotmail.com eikä mitään cv:tä tai puhelinnumeroa mukaan.
Tässä malliesimerkki, että yhtään ei ole aloitusta saatika ketjua luettu.
Kun saa työtarjouksen, niin on haettava juuri sitä paikkaa. Ei ole mitään yleishakemusta.
Aloittaja on viisikymmpinen eli pienet lapset ovat epäuskottavia, elleivät ole lapsenlapsia.
Kirjoitusvirheet ammatikseen kirjoittavalta viittavat humalatilaan, mikä voi olla tässä tapauksessa hyvä asia. Kukaan ei voi tuollaista todentaa työhaluttomuutena.