Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liian vaativa työ

Vierailija
28.02.2017 |

Olen it-alalla tukitehtävissä. Tehtävänäni on opastaa asiakkaita erään ohjelman käytössä ja ongelmatilanteissa. Vaikka olen jo pari vuotta työskennellyt, en ole oppinut käyttämään ko ohjelmaa kunnolla, enkä pysty muistamaan ulkoa kuin helpoimpien ongelmatilanteiden ratkaisut. Vaikeammat ongelmatilanteet ratkaisut joudun kaivelemaan työkavereiden avulla tai ensisijaisesti itsenäisesti Todella sekavasta ohjeistuksista. Usein ratkaisut ovat pilkuntarkkoja poikkeustenpoikkeuksia, joita ei minun aivoillani ulkoa opita.

Tiimissäni työskentelee pari muuta henkilöä, jotka ovat paljon parempia työssään. He oppivat asiat nopeammin. Minusta tuntuu jatkuvasti, että olen tyhmä, kun en osaa, vaikka yritän. Tiedän, etten ole tyhmä, en vaan oikein sovellu tähän työhön, jossa lähes kaikki on poikkeuksen poikkeusta.

Olen jatkuvasti stressaantunut. Työnantajani valittaa liian hitaasta työtahdista, ja seuraavaksi liian paljosta virheiden määrästä. Tuntuu, etten riitä. Tuntuu, että työkaverini pitävät minua laiskana ja tyhmänä. Tosin minusta vaan tuntuu, että olen pelkästään tyhmä. Eikai näin stressaantunut voi olla laiska. Motivaatio on pyöreä 0.

Kertokaa, mitä voisin tilanteelle tehdä!?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama tilanne paitsi että olen koodari. Olen luonnostani alalle täysin lahjaton. Tiesin sen jo opiskelemaan lähtiessäni, mutta minä näin loogisen ja matemaattisen älyn puutteen vain haasteena: minäpä näytän että pystyn tekemään mitä vaan, vaikka opiskelemaan maisteriksi siitä missä olen kaikkein heikoin.

Ja minä pystyin. Luultavasti 2-3 kertaa enemmän töitä tehden kuin lahjakkaammat, mutta sisulla pystyin. Olin ylpeä saavutuksestani. 

Menin töihin, ja homma jatkui samanlaisena: jouduin paikkailemaan lahjakkuuden ja älyn puutteitani tekemällä toisen työpäivän illalla kotona ilmaiseksi, että saisin aikaan saman kuin muut normaalissa työpäivässä. Uskoin kuitenkin, että kunhan kokemusta karttuu, asiat helpottuvat.

No, nyt sitä kokemusta on 16 vuotta, mutta sama homma jatkuu edelleen: joudun tekemään töitä 14-16 tuntia päivässä selvitäkseni siitä, mistä muut selviävät 8 tunnissa. En ole voinut ikinä harrastaa mitään, seurustella tai mitään, koska työ vaatii kaiken aikani. No, eiköhän sitä eläkeikään jaksettu kun on tähänkin asti jaksettu, mutta kannattaa kyllä tosiaan miettiä valitseeko "uhmalla" alaa johon ei ole minkäänlaisia lahjoja...

(Hulluinta muuten on, että minua pidetään huippuälykkäänä ja lahjakkaana. Niin hyvin olen onnistunut ilmaisella ylityöllä peittämään älylliset ongelmani...)

u

Huh, kuulostaa rankalta! Musta tuntuu samalta, että tein tutkintoni siten, että näin hirveästi vaivaa. Sain kohtuu hyviä numeroita. Ihmettelin aina, kun muut sanoivat, etteivät ole lukeneet ja saivat kuitenkin tentit läpi.

Mut sun on pakko olla kiinnostunut työstäsi, ei kai sitä muuten jaksa 16 h miettiä epäkiinnostavia asioita? Mä en ole yhtään kiinnostunut ja koen, ettei työlläni ole merkitystä :(

Ap

Luulisi sun myös ymmärtävän onko siinä ero ja minkälainen se on että joku "pääsee läpi lukematta" kuin se että lukisi ja saisi paremman numeron.

Itse tunsin tytön joka luki ja luki. Hänestä tuntui että koe meni aina huonosti ja saikin miltei täydet.

Jos joku ei lue, saa ok numeron niin miksi ei lukisi ja saisi jotain parempaa? Kannattaako kaikkea edes uskoa? Entä jos tuo onkin harmaa valhe ja oikeesti tyyppi on lukenut ja yltää parhaaseensa?

Mitä jos et vertailisi itseäsi muihin vaan koittaisit nyt saada sitä lisäopetusta? Veikkaan että sua vaan hävettää että pyytäisit lisäkoulutusta mutta pomolle tosiaan kuuluu tuo pointti että miten sekavaa tiedonkulku on, se ei liity että olet tyhmä vaan ettei homma toimi. Sinä olet siellä töissä ja asioiden kuuluu onnistua juuri sinun kautta.

Vierailija
22/30 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressi vähentää kykyä muistaa ja oppia. Lisäksi jatkuva epäonnistuminen vahvistaa asennettasi, että et opi ja et ole kiinnostunut ko. alasta. Tämä kehä olisi saatava katkeamaan tavalla tai toisella.  Lisäkoulutus on tarpeen ja voi olla, että opit ja muistat kyllä, mutta hieman eri tavalla kuin toiset. Teetkö esim. muistiinpanoja koko ajan, entä onko teillä opasta, josta voi tarpeen tullen kirjallisesti opiskella asioita?  Muistiinpanojen tekeminen vahvistaa muistijälkeä aivoissa sekä niihin voi tarvittaessa palata ja paikata osaamistaan. Yleensä ihmiset tekevät muistiinpanoja liian vähän asioista. Itse koin niidne tekemisen äärettömän tärkeäksi kun opiskelin uutta ohjelmaa.

Joo epäilen, et työkavereilla on omat muistiinpanot, joita he käyttävät ohjeinaan. Sieltä sit nopsaan löytää mitä tarvii. Eivät ehkä vaan kerro sitä että tämmöistä tekevät ja käyttävät ja saavat sulan hattuunsa, että ovat tosi päteviä hommaan. Vaikka totuus löytyykin vaan vuosien varrella kerätyistä ohjeista tai linkeistä ohjeisiin.

Enpä oo itse tajunnu sellasii keräämään. Tai oon kyllä ehdottanut yhteisten ohjeiden päivittämistä ja laajentamista, mistä muut eivät oo ollu kiinnostuneita. No ei kai, ku heitä kiinnostaa vaan omat yksityiset ohjeensa, joiden avulla ovat guruja mun ja muiden silmissä. Mun pitää kai paremmin oppia pelaamaan..... kilpailu tiimissä on ihan kyynärpäämeininkiä.

Todennäköisesti näin. En mä ainakaan muista, miten olen jonkun asiakkaan ongelman ratkaissut viisi vuotta sitten. Saatan muistaa, että olen joskus kauan sitten törmännyt samanlaiseen ongelmaan, mutta mun pitä kaivaa muistiinpanoistani, jotta selviää, mistä ongelma syntyi ja miten sen korjasin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressi vähentää kykyä muistaa ja oppia. Lisäksi jatkuva epäonnistuminen vahvistaa asennettasi, että et opi ja et ole kiinnostunut ko. alasta. Tämä kehä olisi saatava katkeamaan tavalla tai toisella.  Lisäkoulutus on tarpeen ja voi olla, että opit ja muistat kyllä, mutta hieman eri tavalla kuin toiset. Teetkö esim. muistiinpanoja koko ajan, entä onko teillä opasta, josta voi tarpeen tullen kirjallisesti opiskella asioita?  Muistiinpanojen tekeminen vahvistaa muistijälkeä aivoissa sekä niihin voi tarvittaessa palata ja paikata osaamistaan. Yleensä ihmiset tekevät muistiinpanoja liian vähän asioista. Itse koin niidne tekemisen äärettömän tärkeäksi kun opiskelin uutta ohjelmaa.

Joo epäilen, et työkavereilla on omat muistiinpanot, joita he käyttävät ohjeinaan. Sieltä sit nopsaan löytää mitä tarvii. Eivät ehkä vaan kerro sitä että tämmöistä tekevät ja käyttävät ja saavat sulan hattuunsa, että ovat tosi päteviä hommaan. Vaikka totuus löytyykin vaan vuosien varrella kerätyistä ohjeista tai linkeistä ohjeisiin.

Enpä oo itse tajunnu sellasii keräämään. Tai oon kyllä ehdottanut yhteisten ohjeiden päivittämistä ja laajentamista, mistä muut eivät oo ollu kiinnostuneita. No ei kai, ku heitä kiinnostaa vaan omat yksityiset ohjeensa, joiden avulla ovat guruja mun ja muiden silmissä. Mun pitää kai paremmin oppia pelaamaan..... kilpailu tiimissä on ihan kyynärpäämeininkiä.

Näin varmaan on, ja sinun kannattaa alkaa keräämään muistiinpanoja ongelmanratkaisuista saman tien itsellesi. Joskus tosiaan on niin että yhteisiä hyviä ohjeita ei edes haluta, koska silloin menisi itseltä tarpeellisuus, joka saattaa yt-neuvottelutilanteessa estää jopa irtisanomisen: tuota ei voi irtisanoa, koska kkukaan ei osaa hoitaa sen hommia. Jos kaikki olisi hyvin dokumentoitu, tyyppi olisi korvattavissa.

Vierailija
24/30 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 20, oletko varma ettet ole vain ns. huijarisyndroomainen ja ylikiltti? Sama koskee myös ap:tä. It-alalla kyllä jokainen varmasti tuntee riittämättömyyttä ajoittain, mutta useimmat eivät ota sitä niin kauhean vakavasti.

Olen nähnyt monien ylikilttien palavan loppuun kun raukat tosiaan alkavat toteuttaa joka ainoan kirotun vaatimuksen, ja pomot huomaa että tuohan tekee, ja laittavat lisää kuormaa päälle. Ylikiltti alkaa uskoa olevansa tyhmä ja osaamaton kun ei selviä, vaikka tosiasiassa hänen päälleen on lyöty sellainen työkuorma mistä kukaan ei selviäisi normaalissa työajassa. Samaan aikaan samassa tiimissä voi olla tyyppejä, jotka nauttii samaa palkkaa mutta heiltä ei vaadita läheskään niin paljon koska tiedetään että he pitävät rajansa eivätkä tee yli määräänsä.

Vierailija
25/30 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi joka ei tajua työstään mitään. Jokainen päivä on sinnittelyä oman älyllisen suorituskyvyn äärirajoilla. Pelkään jääväni kiinni koska vain. Osaan puhuessani esittää vakuuttavaa, mutta käytännön tasolla en hallitse työtäni. Stressaavaa, todella stressaavaa tämmöinen.

Miksi, oi miksi? Raha? Status?

Tämä on ensimmäinen alan työpaikkani yliopistosta valmistumisen jälkeen, joten en osannut ennakoida osaamattomuuttani. Ehkä annan vielä itselleni aikaa opetella. Tuntuu, että odotus on että olen asiantuntija puolen vuoden työkokemuksella.

Vierailija
26/30 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi joka ei tajua työstään mitään. Jokainen päivä on sinnittelyä oman älyllisen suorituskyvyn äärirajoilla. Pelkään jääväni kiinni koska vain. Osaan puhuessani esittää vakuuttavaa, mutta käytännön tasolla en hallitse työtäni. Stressaavaa, todella stressaavaa tämmöinen.

Tämä on ensimmäinen alan työpaikkani yliopistosta valmistumisen jälkeen, joten en osannut ennakoida osaamattomuuttani. Ehkä annan vielä itselleni aikaa opetella. Tuntuu, että odotus on että olen asiantuntija puolen vuoden työkokemuksella.

Ai noin vähän työkokemusta. Ei asiantuntijatöissä kenestäkään tule osaajaa noin nopeasti. Sinulla on ihan kohtuuttomat odotukset itseäsi kohtaan. 

Vierailija
27/30 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai noin vähän työkokemusta. Ei asiantuntijatöissä kenestäkään tule osaajaa noin nopeasti. Sinulla on ihan kohtuuttomat odotukset itseäsi kohtaan. 

Jos AP on palkattu asiantuntijatehtävään niin olettama lienee, että hän on asiantuntija?  Itse vedän (IT) asiantuntijaorganisaatiota ja jos rekry tilanteessa potentiaalinen työntekijä vihjaiseekin perehdytyksen tai ohjeistuksen ajan tasalla olon suuntaan tippuu hän rekryprosessista samoin tein.

Jos luontaisessa ongelmanratkaisukyvyssä on puutteita eivät ne korjaannu millään määrällä perehdytystä. Asiantuntijuus on 25% raakaa osaamista ja 75% feikkaamista.

Vierailija
28/30 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin varmaan on, ja sinun kannattaa alkaa keräämään muistiinpanoja ongelmanratkaisuista saman tien itsellesi. Joskus tosiaan on niin että yhteisiä hyviä ohjeita ei edes haluta, koska silloin menisi itseltä tarpeellisuus, joka saattaa yt-neuvottelutilanteessa estää jopa irtisanomisen: tuota ei voi irtisanoa, koska kkukaan ei osaa hoitaa sen hommia. Jos kaikki olisi hyvin dokumentoitu, tyyppi olisi korvattavissa.

Ne muistiinpanot eivät pitkälle kanna jos sitä ongelmanratkaisukykyä ja riittävää pohjaosaamista ei kehity.  Pikemmikin ne muistiinpanot estävät sitä kehittymistä. Kun mitään ei tarvitse oikeasti ymmärtää ja oppia kun aina voi käydä niistä muistiinpanoista katsomassa. Kokonaisuutta ei ymmärretä kun jokainen virhetilanne käsitellään täysin erillisenä. 

AP:n kannattaisi ottaa se tukemansa "kauniisen käteen" ja opetella ensin todella käyttämään sitä. Tuntitolkulla toimintojen läpikäyntä ja konfiguraatiota. Ei se osaaminen tyhjästä synny ja jos jokainen toiminto tulee ihan uutena vastaan kun virhetilanne syntyy on virheen selvittäminen aivan varmasti tuskaista ja stressaavaa. 

Vierailija
29/30 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että ap:lla tilanteeseen vaikuttaa myös hirvittävä kilpailutilanne työntekijöiden välillä. Sinulta saatetaan tosiaan ihan tarkoituksellakin pimittää tietoa, joten ala nyt itse sitä kerryttämään. Aika ikävältä kuulostaa työilmapiirisi, niin sinuna alkaisin kyllä katsella myös muita paikkoja.

Vierailija
30/30 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt nykyisessä työssäni noin 1,5v. Nyt on alkanut uuden työtehtävän opettelu ja se todellakin tuntuu mahdottomalta. Ohjeistukset tulevat pätkittäin, työssä on koko ajan keskeytyksiä eikä aikaa löydy miettimään mitä juuri teki toisen työntekijän avustuksella. Teen jatkuvasti ylitöitä, töistä lähden itkien ja illat pohdin asioita. Mitä ihmeen keinoja tällaiseen tilanteeseen olisi? Mol.fi olen puolileikilläni avannut, itsevarmuuteni työtä kohtaan on nollissa.