miehellä korkea verenpaine, miten saan hänet menemään lääkärii?
Paineet - ja varsinkin alapaine ollut jo pitkään koholla. Välillä voi olla viikon-pari suht normaalit, mutta sitten alapaine nousee 105-117 välille. Sanoo aina seuraavansa paineita vielä hetken ja sitten menevänsä lääkäriin, mutta tätä jatkunut jo pari vuotta. Miehellä ylipainoa ja tekee töissä pitkää päivää. Ikää hänellä 48v.
Kommentit (24)
Et mitenkään jos hän ei halua. Esim. itselläni on myös tuo, mutta en aio koskaan mennä lääkäriin. Kuolen siihen mihin luonnostani kuolen, kun luonnostani kuolen.
Itselläni ruokavalio vaikutti eniten vaikka olin silloin lihavakin.Jotkut lisäravinteet voivat auttaa.Stressi on iso syy.
Voit kertoa miehellesi, että KUN aivoinfarkti iskee, et sen jälkeen aio toimia hänen omaishoitajanaan, vaan otat eron. Jos ei miestäsi kiinnosta hänen oma hyvinvointinsa, ei sen tarvitse kiinnostaa sinuakaan.
Laihdutushan tuossa varmaan jo tepsisi. Verenpainelääkkeillä voi mennä ojasta allikkoon, eli kun niillä saa paineet alas, ei tule laihdutettua. Eli yritä saada miehesi elämään terveesti, esim. vhh-ruokavalio, liikuntaa, riittävästi unta, ehkä jotain lisäravinteita, esim. magnesiumia.
Miehen molemmat vanhemmat ovat vuosia syöneet verenpainelääkkeitä. Vaarinsa ja tämön veli kuolleet sydänkohtaukseen, heillä oli myös korkea verenpaine.
Nyt haluan palstamiehiltä kommenttia, miksi miehet eivät mene lääkäriin vaikka tarve on. Kummasti he joka ketjuun saavat tungettua prosenttiluvut naisten käyttämistä terveyspalveluista. Tulkaa nyt kertomaan, miten ap saisi miehensä lääkäriin. Miehet näköjään odottavat, että kävi miten kävi, niin kyllä vaimo toimii omaishoitajana.
Sitä en tiedä, miten ap saisi miehen lääkäriin, kun pakottaakaan ei voi. Siitä olen iloinen, että oma mies osaa varata ajan lääkärille omatoimisesti tarpeen vaatiessa.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutushan tuossa varmaan jo tepsisi. Verenpainelääkkeillä voi mennä ojasta allikkoon, eli kun niillä saa paineet alas, ei tule laihdutettua. Eli yritä saada miehesi elämään terveesti, esim. vhh-ruokavalio, liikuntaa, riittävästi unta, ehkä jotain lisäravinteita, esim. magnesiumia.
Ai vaimon pitäisi vielä huolehtia miehen nukkumaanmenoajoista? No ei, luettelit tuossa vanhemman vastuut leikki-ikäisen päivärytmistä.
Ovatko nuo lukemat vielä vaarallisissa lukemissa? Satunnaisesti ei varmaankaan, mutta tuota kestänyt jo ainakin sen pari vuotta...ap
Olen nainen, ja kieltäydyin parikymmentä vuotta menemästä lääkärille, koska en halunnut mennä sinne haukuttavaksi verenpaineen ym. takia. Niin järjettömältä kuin se ulkopuolisesta tuntuukin, en halunnut "jäädä kiinni" siitä että minulla on korkea verenpaine, koska se olisi merkinnyt seurantaa, lääkitystä, elämäntapamuutoksia ja lääkärin nalkutuksen kuuntelua. Kerron tämän siksi että epäilen miehesi ajattelevan samansuuntaisesti. En kaipaa palstalaisilta lisää haukkumista siitä, miten typerä olin, verenpaineen aiheuttamissa elinvaurioissa on jo ihan tarpeeksi rangaistusta.
Voi olla, ettet saa miestä lääkäriin millään tavalla. Mutta jos hänellä on verenpaineesta oireita, kuten päänsärkyä, ehkä hän suostuisi hakemaan apua siihen?
Odotellessa voit perehtyä esimerkiksi ruokavalion merkitykseen verenpaineelle. Tietenkin valmistat miehelle suolatonta ruokaa jo nyt?
Voisihan hän koittaa kotikonsteja ensin, ennen lääkäriä. Vähemmän suolaa ja alkoholia (jos näitä käytetään) ja sinä voisit mixata hänelle terveellisiä viherjuomia (vaikuttavat veren laatuun).
Mixaa hienoksi; kourallinen viherkaalia (tai muuta vastaavaa), 1 kiwi, kourallinen persiljaa, puolikas omena, 2 rkl raakaa punajuurta, 1 tl tyrnijauhetta, puolikas sitruuna. Vettä.
Älä siivilöi.
Miks pitäs mennä lääkäriin? Yritä ennemmin saada miehes syömään terveellisesti ja harrastamaan liikuntaa. Pois sokeri, alkoholi, leivän puputus, tilalle kasviksia ja hyvää rasvaa. Päivittäin tunti liikuntaa. Miellellään äkkiä ennenkuin se lääkäri on ainut vaihtoehto. Kyllä verenpaine yleensä alenee terveillä elintavoilla ja laihdutuksella. Jos on stressiä, niin sitte pitäis puuttua sen syihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vaimon pitäisi vielä huolehtia miehen nukkumaanmenoajoista? No ei, luettelit tuossa vanhemman vastuut leikki-ikäisen päivärytmistä.
Mutta lääkäriin pitäisi vaimon patistaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei tule onnistumaan. Ihmiset haluavat lääkkeitä, eivät hyvää ruokaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin no. Parisuhteessa elävät miehet elävät terveempinä ja pidempään kuin sinkkumiehet. Eli kyllä meillä vaimoilla on vaikutusta ;D. Kyllä mä usein illalla sanon miehelle, että lopetapa jo se työnteko ja tuu sänkyyn. Sanon myös, että ei kannettavaa eikä puhelinta sänkyyn mukaan. Mies kukkuisi pikkutunneille, minä haluan nukkumaan viimeistään klo 23 ja siihen mieskin on vähitellen oppinut. Jos mies saisi päättää mitä meillä syödään se olisi lähinnä makkaraa, pihvejä ja olutta. Kyllä hän niitä nytkin syö, mutta kohtuudella. Aamulla lataan miehelle vitamiinit ja illalla magnesiumit eteen, kyllähän tuo ottaa ne. Vapaa-ajalla mies mieluiten harrastaisi penkkiurheilua ja sohvalla makaamista, mutta lähteehän tuo mukaan lenkille, hiihtämään ja uimaan, mutta oma-alotteisesti ei pahemmin liiku.
Minä pidän huolta miehestäni ja hän minusta. Ja autostani :D.
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäs mennä lääkäriin? Yritä ennemmin saada miehes syömään terveellisesti ja harrastamaan liikuntaa. Pois sokeri, alkoholi, leivän puputus, tilalle kasviksia ja hyvää rasvaa. Päivittäin tunti liikuntaa. Miellellään äkkiä ennenkuin se lääkäri on ainut vaihtoehto. Kyllä verenpaine yleensä alenee terveillä elintavoilla ja laihdutuksella. Jos on stressiä, niin sitte pitäis puuttua sen syihin.
Tuo stressiä -> pitäisi puuttua syihin on helpommin sanottu kuin tehty, jos se stressin aiheuttaja on työ. Itselläni näin. Verenpaine huitelee taivaissa stressin ja siitä johtuvan kroonisen unettomuuden takia, sekä myös stressin lääkinnän alkoholilla ja herkuilla takia. Vaan eipä voi mitään, töitä on tehtävä kun asuntolaina painaa päälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin no. Parisuhteessa elävät miehet elävät terveempinä ja pidempään kuin sinkkumiehet. Eli kyllä meillä vaimoilla on vaikutusta ;D. Kyllä mä usein illalla sanon miehelle, että lopetapa jo se työnteko ja tuu sänkyyn. Sanon myös, että ei kannettavaa eikä puhelinta sänkyyn mukaan. Mies kukkuisi pikkutunneille, minä haluan nukkumaan viimeistään klo 23 ja siihen mieskin on vähitellen oppinut. Jos mies saisi päättää mitä meillä syödään se olisi lähinnä makkaraa, pihvejä ja olutta. Kyllä hän niitä nytkin syö, mutta kohtuudella. Aamulla lataan miehelle vitamiinit ja illalla magnesiumit eteen, kyllähän tuo ottaa ne. Vapaa-ajalla mies mieluiten harrastaisi penkkiurheilua ja sohvalla makaamista, mutta lähteehän tuo mukaan lenkille, hiihtämään ja uimaan, mutta oma-alotteisesti ei pahemmin liiku.
Minä pidän huolta miehestäni ja hän minusta. Ja autostani :D.
Ahdistava ajatus. Itse häipyisin julmetun äkkiä jos olisi samassa taloudessa joku nukkumaanmenoaika-muistuttelija ja ruokavaliovalvoja. Kyllä katson että aikuisena ihmisenä päätän niistä ihan itse, eikä ole mitään "äitiä" jolla on oikeutta tapoihini puuttua. Onneksi olen sinkku niin saan kaljoitella, olla liikkumatta ja valvoa juuri niin paljon kuin haluan, ilman nalkutus-sivuääniä :D
Terveellinen kotiruoka. Vihanneksia ja kasviksia. Laihdutus. Alkoholi pannaan samaten tupakka. Liikuntaa päivittäin. Positiivinen mieli. Ensiksi lääkäriin.
Pysyt tiukkana asian suhteen. Näppäilet numeron valmiiksi, annan puhelimen miehelle ja käsket hänen soittamaan lääkärille. Jos/kun mies alkaa puhumaan ja vastustelemaan, niin purskahdat itkuun. Itkua tihruttaen katsot tähtisilmilläsi miestä ja kerrot haluavasi hänen olevan terve ja elossa vielä monta vuotta. Et halua joutua leskeksi 60-vuotiaana. Rakastat häntä niin paljon, että omaankin sydämeen sattuu miehen huono terveys. Ja ojennat sen puhelimen miehelle uudestaan.
Tätä se tasa-arvo teettää. Ei naiset osaa enää käyttää avujaan.
Et voi pakottaa. Jokainen päättää itse tuollaiset asiat. Hän selvästikin tietää, että jotain on pielessä, joten häntä ei tarvitse siitä valistaa. Oma päätös mitä keholleen tekee ja hoitaako sitä vai ei.