Hoitajat kotihoidossa
Kertokaa toiminnanohjausjärjestelmästä. Meille se on tulossa ja on ollut kyllä erään toisen kaupungin työnjakaja kertomassa työstään. Suurin asia mikä hirvittää on tunne et ollaan ns. koneen armoilla. Mitä jos asiakkaan luona meneekin kauemmin kuin määrä on? Tai käy hakemassa evästä matkan varrella kaupasta. Aina ei ole kiire ja aikaa haluais antaa asiakkaille.
Kommentit (18)
Otan osaa. Työpäivät on laitettu minuutilleen täyteen ja yksikin viivästys (joita tulee siis aina), niin et käy vessassa työpäivän aikana. Aika usein ei tarvitse syödäkään jos mielii ajoissa kotiin, kun aina ei voi ylitöitäkään tehdä. Matkoja ei oteta huomioon, tai otetaan teoriassa muttei käytännössä, kun järjestelmä ei tietenkään huomioi ruuhkia tai huonoja talvikelejä. Ja jos joku on pois niin tämän työt vain tiivistetään muille, kun järjestelmä näyttää että hyvin mahtuu.
Meillä ei paljoa työtahti muuttunut, mutta vaatii kyllä huolellista työtä niiltä, jotka taustatiedot ohjelmaan syöttävät, tai muuten hommasta ei tule mitään. Kun vauhtiin päästään, helpottaa työtä, mutta alkuun ainakin turha edestakainen reissaaminen lisääntyi.
Siellä asiakkaan luona ei saa viipyä enempää kuin on sovittu (ja minkä ajan kone neuvoo).
Jos asiakas tarvitsee enemmän hoitoa, toki hoidat. Mutta et voi jäädä vaan rupattelemaan huvin vuoksi, koska järjestelmä kirjaa sen käytetyn ajan ja olettaa, että on tarvinnut enemmän hoitoa jolloin asiakkaan maksutkin muuttuu (jos aina menee siellä enemmän aikaa). Ja sitten menee kaikki sekaisin jos et pysy aikataulussa.
Kotihoidon aikataulu on vedetty niin kireälle, että asiakkaat on vaan tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä asiakkaan luona ei saa viipyä enempää kuin on sovittu (ja minkä ajan kone neuvoo).
Jos asiakas tarvitsee enemmän hoitoa, toki hoidat. Mutta et voi jäädä vaan rupattelemaan huvin vuoksi, koska järjestelmä kirjaa sen käytetyn ajan ja olettaa, että on tarvinnut enemmän hoitoa jolloin asiakkaan maksutkin muuttuu (jos aina menee siellä enemmän aikaa). Ja sitten menee kaikki sekaisin jos et pysy aikataulussa.
Enkö sitten aikataulun salliessa voi vaan laittaa käynnin päättyneeksi ja jatkaa juttua. Mistä niitä asiakkaita muka tulisi lisää kun järjestelmä käynnistyy. Välillä on kiire eikä voi jäädä yhtään juttelemaan useimmiten ei niin kiire ole. Koen tämän olevan suuri vääryys kotihoidon asiakkaita kohtaan. Ap
Miten te jaksatte olla kotihoidossa? Olen 54v. työtön lähäri ja olen miettinyt että jaksaisiko ikäiseni kotihoidossa? Kun muuallekaan ei ikäistäni huolita.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte olla kotihoidossa? Olen 54v. työtön lähäri ja olen miettinyt että jaksaisiko ikäiseni kotihoidossa? Kun muuallekaan ei ikäistäni huolita.
Viihdyn todella hyvin, työ on vaihtelevaa ja meillä on loistava työilmapiiri. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä asiakkaan luona ei saa viipyä enempää kuin on sovittu (ja minkä ajan kone neuvoo).
Jos asiakas tarvitsee enemmän hoitoa, toki hoidat. Mutta et voi jäädä vaan rupattelemaan huvin vuoksi, koska järjestelmä kirjaa sen käytetyn ajan ja olettaa, että on tarvinnut enemmän hoitoa jolloin asiakkaan maksutkin muuttuu (jos aina menee siellä enemmän aikaa). Ja sitten menee kaikki sekaisin jos et pysy aikataulussa.
Enkö sitten aikataulun salliessa voi vaan laittaa käynnin päättyneeksi ja jatkaa juttua. Mistä niitä asiakkaita muka tulisi lisää kun järjestelmä käynnistyy. Välillä on kiire eikä voi jäädä yhtään juttelemaan useimmiten ei niin kiire ole. Koen tämän olevan suuri vääryys kotihoidon asiakkaita kohtaan. Ap
Mä kyllä silloin kun käyn itse syöttämässä vanhukseni, ja kun kotihoitaja tulee, hän pääsee nopeammin pois, ja toivon että käyttää sen ajan sitten jonkun asiakkaan juttukaverina, mikä säästyy meiltä. Toivottavasti tuo järjestelmä ei sitä joustoa estä. Tai käyttäköön sitten vaikka hengähdystaukoon.
Hoitajilla ei ole aikaa kuin huikata ovelta päivää, katsoa onko hoidettava elossa vai ei. Näin helsingin kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä asiakkaan luona ei saa viipyä enempää kuin on sovittu (ja minkä ajan kone neuvoo).
Jos asiakas tarvitsee enemmän hoitoa, toki hoidat. Mutta et voi jäädä vaan rupattelemaan huvin vuoksi, koska järjestelmä kirjaa sen käytetyn ajan ja olettaa, että on tarvinnut enemmän hoitoa jolloin asiakkaan maksutkin muuttuu (jos aina menee siellä enemmän aikaa). Ja sitten menee kaikki sekaisin jos et pysy aikataulussa.
Enkö sitten aikataulun salliessa voi vaan laittaa käynnin päättyneeksi ja jatkaa juttua. Mistä niitä asiakkaita muka tulisi lisää kun järjestelmä käynnistyy. Välillä on kiire eikä voi jäädä yhtään juttelemaan useimmiten ei niin kiire ole. Koen tämän olevan suuri vääryys kotihoidon asiakkaita kohtaan. Ap
Mä kyllä silloin kun käyn itse syöttämässä vanhukseni, ja kun kotihoitaja tulee, hän pääsee nopeammin pois, ja toivon että käyttää sen ajan sitten jonkun asiakkaan juttukaverina, mikä säästyy meiltä. Toivottavasti tuo järjestelmä ei sitä joustoa estä. Tai käyttäköön sitten vaikka hengähdystaukoon.
Käsittääkseni aikaa ei saa alittaakkaan,se on kai vielä pahempi asia kuin ylitys. Ap
Työn määrä on tuplaantunut. Käyntialueet ovat suurentuneet, hoitajilla jatkuvasti uusia asiakkaita ja asiakkailla uusia hoitajia. Hoidon jatkuvuutta ei ole. Jatkuva kiire, siirtymäaikoja ei ole laitettu järjestelmään, siirtymäajat on otettava asiakkaan ajasta. Henkilökunta kuormittuu, tulee unohtamisia ja virheitä. Sairaslomat lisääntyvät, ne kuormittavat entisestään toisia työntekijöitä. Hoitajien mobiileissa oleva ohjelma on puutteellinen ja hidas.
Toiminnanohjausjärjestelmässä on ollut ideana käyttää tehokkaammin hoitajien työaikaa ja siten vähentää työvoimakuluja. Käytännössä hoitajia kuormitetaan kuin kaleeriorjia. Olen tänään tehnyt aamuvuoron, 20 asiakaskäyntiä, ruokatuntia (palkaton, omalla ajalla) en ehtinyt pitää, kahvitaukoja meillä hoitajilla ei olisi muutenkaan. En taida jaksaa tätä enää, alanvaihto edessä.
Toiminnanohjausjärjestelmä olisi todella hyvä, jos käytössä oleva ohjelma olisi edistyneempi ja hoitajien kuormittamiseen löydettäisiin ratkaisu. Oikeammin tahto ratkaista asia. Nyt kaikkien asiaan kantaa ottaneiden johtajien vastaukset ovat olleet vähätteleviä ja ongelmien kieltämistä.
Vierailija kirjoitti:
Työn määrä on tuplaantunut. Käyntialueet ovat suurentuneet, hoitajilla jatkuvasti uusia asiakkaita ja asiakkailla uusia hoitajia. Hoidon jatkuvuutta ei ole. Jatkuva kiire, siirtymäaikoja ei ole laitettu järjestelmään, siirtymäajat on otettava asiakkaan ajasta. Henkilökunta kuormittuu, tulee unohtamisia ja virheitä. Sairaslomat lisääntyvät, ne kuormittavat entisestään toisia työntekijöitä. Hoitajien mobiileissa oleva ohjelma on puutteellinen ja hidas.
Toiminnanohjausjärjestelmässä on ollut ideana käyttää tehokkaammin hoitajien työaikaa ja siten vähentää työvoimakuluja. Käytännössä hoitajia kuormitetaan kuin kaleeriorjia. Olen tänään tehnyt aamuvuoron, 20 asiakaskäyntiä, ruokatuntia (palkaton, omalla ajalla) en ehtinyt pitää, kahvitaukoja meillä hoitajilla ei olisi muutenkaan. En taida jaksaa tätä enää, alanvaihto edessä.
Toiminnanohjausjärjestelmä olisi todella hyvä, jos käytössä oleva ohjelma olisi edistyneempi ja hoitajien kuormittamiseen löydettäisiin ratkaisu. Oikeammin tahto ratkaista asia. Nyt kaikkien asiaan kantaa ottaneiden johtajien vastaukset ovat olleet vähätteleviä ja ongelmien kieltämistä.
Kuulostaa hurjalta! Ei voi olla ainakaan maaseudulla. ap
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon aikataulu on vedetty niin kireälle, että asiakkaat on vaan tiellä.
Kunpa vaan päättäjät tai se talipää, joka tuon nykysysteemin on kehittänyt, miettisi ylläkirjoitettua ja koittaisi sisäistää sen mielettömyyden, mihin tämän systeemin myötä kotihoidossa on jouduttu!
Oletteko olleet tyytyväisiä ja mikä työssänne on muuttunut järjestelmän tulon jälkeen? Ap