Kahden tai useamman lapsen vanhempi: kadutko, ettet jättänyt lapsilukuasi yhteen?
Asia on minulle yhden lapsen äidille ajankohtainen ("tehdäkö" lapselle sisarus vai ei?) ja kokemuksenne kiinnostaa kovasti. Kiitoksia vastauksistanne!
Kommentit (43)
En kadu, vaikka olisihan se yhden lapsen kanssa ollut helpompaa.
Minulla kaksi lasta ja teen surutyötä ettei saatu sitä toivomaamme kolmatta.
Kaksi lasta ja en kadu. Vauvavuotta lukuunottamatta kahden kanssa oli helpompaa kuin yhden, koska lapset tulivat hyvin toimeen keskenään.
Kadun enemmänkin sitä etten tehnyt kahta enempää. Kolmas tai ehkä neljäskin lapsi olisi nyt ihan kiva kun lapset ovat jo aikuisia. Olisi enemmän vilskettä ja vipinää.
Minulla on 7 lasta enkä kadu yhtään mitään.
Ja ei, ei olla uskovia, työttömiä eikä lapsilla ole eri isejä eikä äitejä.
Meillä 2 lasta...tyttö ja poika. En kadu toista lasta vaan olen aina halunnut 2 lasta.
Tosin ei tehty 2.lasta sen takia että esikoisella olisi sisarus vaan ihan halusimme 2.lapsen.
Yksi on liian vähän, kaksi sopivasti ja kolmas olisi ollut liikaa.
Siitä olen onnelinen ettei tehty enempää lapsia vaikka pikkulapsiaika oli ihanaa aikaa.
Teinit ovat haastavia vaikka ei meillä vielä ole mitään isoja ongelmia ollut.
Kolme lasta ja en kadu. Jos olisin aloittanut nuorempana lasten saamisen, olisin varmasti yrittänyt saada neljännenkin. Tavoite oli 2-4. Yhden kanssa oli vaikeaa, koska oli koliikkia, allergiota yms ja olin ylivarovainen kokematon vanhempana. Seuraavat lapset eivät ole tehneet elämästäni ainakaan raskaampaa. Ovat olleet myös helppoja vauvoina ja sitä olenkin osannut arvostaa esikoisen kanssa koettujen kauhukokemusteni jälkeen (valvottuja öitä) ihan kybällä.
Vierailija kirjoitti:
Sama paitsi että meillä vaan 6 :)
Myönnän, että kaipaan esikoisen vauva-aikaa, jolloin kaikki oli niin paljon helpompaa. Välillä kaduttaa, välillä ei. Joinakin päivinä tekisi mieli jättää molemmat isälleen ja häipyä pitkälle hermolomalle! Ehkä tämä tästä ajan kanssa helpottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tosiaan noin itsekkäitä vai ettekö osaa käyttä ehkäisyä??? Ihmisiä on maailmassa enemmän kuin koskaan ja lisää puskee vaan, tää maapallo ei kestä sellaista ylikansottumista. Että pistää vihaksi tollaset ihmiset.
Kyllä maapallo ihmisiä kestää, mutta ihmisten kulutushysteriaa ei. Jos me kaikki luovuttaisiin turhasta "ylellisyydestä" eli vastuuttomasta sikailusta, ei maapallolla olisi mitään hätää.
Olen kuullut katuvan vain sitä että olisi pitänyt tehdä enemmän, en sitä että tuli tehtyä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että kaipaan esikoisen vauva-aikaa, jolloin kaikki oli niin paljon helpompaa. Välillä kaduttaa, välillä ei. Joinakin päivinä tekisi mieli jättää molemmat isälleen ja häipyä pitkälle hermolomalle! Ehkä tämä tästä ajan kanssa helpottaa?
Toisen lapsen vauva-aika minuakin mietityttää :( Useimmilla ystävilläni näyttää olevan aika rankkaa useamman lapsen kanssa.
Uskaltaako tästä "helppoudesta" luopua?
ap
En todellakaan kadu! 4 saatiin ja lisääkin olisi otettu.
En kadu, vaikka yhden kanssa oli helpompaa. Olen iloinen, että jätimme lasten väliin 6 vuotta, muuten olisi ollut liian rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tosiaan noin itsekkäitä vai ettekö osaa käyttä ehkäisyä??? Ihmisiä on maailmassa enemmän kuin koskaan ja lisää puskee vaan, tää maapallo ei kestä sellaista ylikansottumista. Että pistää vihaksi tollaset ihmiset.
Että pistää vihaksi tollaset ihmiset, jotka kehtaa haukkua toisen valintoja. Ole vela ihan rauhassa, mutta älä kaada sitä lapsellisten niskaan. Sinä sitten varmaan elät niin,ettet kuluta maapallon varoja vai mitä?
Kadutko ap ensimmäistä lastasi? Veikkaanpa että et, joten miks katuisit toistakaan. Onhan se rankempaa, mutta tiedät jo myös äitiyden ihanista puolista ja saat kokea vauva-ajan uudestaan <3
Lähinnä niinä päivinä kun lapset ovat toisensa kurkuissa kiinni.
En kadu, elämä olisi tylsää ilman toista lasta. Meillä lapsilla vähän isompi ikäero. Kakkosen vauva-aika oli raskas, johtuen akuutisti ilmaantuneesta vakavasta sairaudesta. Nyt on jo ihana kymmenvuotias.
En kadu 2 lasta. Vaikka nyt kouluikäisenä tappelevatkin, heillä vain 2 v ikäeroa, ovat tärkeimpiä ihmisiä toisilleen.