Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua. Miten ihmeessä pääsen työhaastatteluun kesken työpäivän??

Vierailija
27.02.2017 |

Olen saanut kutsut kahteen työhaastatteluun. Molemmat olisivat keskellä päivää. Olen töissä, ja työaikani on klo 8-16. Yritin kovin pyytää, että haastattelu pidettäisiin aamulla tai esim. klo 15:30, mutta ei onnistu, keskellä päivää on kuulemma ainoa vaihtoehto molemmissa paikoissa, ja kesto 1,5 h + matkat. Nykyinen työnantajani ei tiedä, että haen toista työpaikkaa, eikä myönnä vapaata parin päivän varoitusajalla muutenkaan, hammaslääkäriinkin on vaikea päästä keskellä päivää. Miten ihmeessä olette ratkaisseet nämä tilanteet?? Haastattelukutsut ovat tulleet siten, että ehdottavat haastattelua parin päivän päähän (valintaprosessit on kuulemma ohi jo kolmen viikon päästä ja valinta tehty, kun ehdotan että kolmen viikon päästä saan vapaata nykyisestä tehtävästä tullakseni haastatteluun). En nyt voi valehdella olevani sairaskaan, ja olen koko ajan kiinni asiakastyössä niin en voi livahtaa salaakaan pois pariksi tunniksi keskellä päivää. Jos kerron, että pitäisi saada vapaata haastattelua varten, en varmasti sitä saa, koska en ole saanut muutakaan asiaa varten vapaata, ellen pyydä sitä kuukautta etukäteen (meillä pulaa työntekijöistä, eikä tuuraajia saada nopeasti).

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua suoraan kertoa, mihin olet menossa, niin sitten on pakko valehdella. Sano meneväsi lääkäriin. Jos olet nainen, sano meneväsi gynekologille ja sun vaiva vaatii ainakin kaksi käyntiä. Luulisi torppaavan lisäkysymykset... Pakkohan työnantajan on lääkärille päästää, et kai mikään orja sentään ole!

No toi on kyllä totta, jos on pakko päästä lääkäriin niin kyllä silloin pääsee. Tuntuu vain kurjalta valehdella. Ap.

Vierailija
22/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse esittäisin sairasta. Jos lääkärintodistus tarvitaan, niin siellä voi sanoa olevansa vatsataudissa. Noro-sesonkikin on juuri sopivasti meneillään. Tämä siis siinä tilanteessa jos tiedät varmasti, että et saa millään vapaata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua suoraan kertoa, mihin olet menossa, niin sitten on pakko valehdella. Sano meneväsi lääkäriin. Jos olet nainen, sano meneväsi gynekologille ja sun vaiva vaatii ainakin kaksi käyntiä. Luulisi torppaavan lisäkysymykset... Pakkohan työnantajan on lääkärille päästää, et kai mikään orja sentään ole!

No toi on kyllä totta, jos on pakko päästä lääkäriin niin kyllä silloin pääsee. Tuntuu vain kurjalta valehdella. Ap.

Jonkun riistäjäyrittäjän palkkaamat esimiehet ovat luonteeltaan niin epärehellisiä lieroja, ettei takaisinkusetuksen luulisi tuottavan tunnontuskia.

Vierailija
24/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin uhkaisin mukiloida esimiehen pyörätuolikuntoon, jos muuten ei suostu.

Vois olla virkavalta vastassa kun palaat työpaikalles, ja luultavasti viimeinen työpäivä ko. työpaikassa päättyisi samantien.

Vierailija
25/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi työnantajakin on kyllä varsin joustamaton, jos ei ymmärrä tuota tilannettasi. Kai selitit miksi tarvitset iltahaastattelun. Ettei haastattelija luule, että kyse on vain sinun mukavuudenhalustasi.

Vierailija
26/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin uhkaisin mukiloida esimiehen pyörätuolikuntoon, jos muuten ei suostu.

Vois olla virkavalta vastassa kun palaat työpaikalles, ja luultavasti viimeinen työpäivä ko. työpaikassa päättyisi samantien.

Ja mulkku esimies saa myöhemmin tilaamansa pyörätuolin.

Vierailija
27/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainahan on mahdollisuus, että työntekijä sairastuu, miten sitten työpaikallasi toimitaan, jos oikeasti sairastut? Eihän kukaan voi tietää kolme viikkoa etukäteen, että sitten sairastuu. Tai jos lapsi sairastuu. Kai siellä nyt joku sijaisjärjestelmä täytyy olla. Kyllä ihminen saa vähän itsekäskin olla, jos ei nyt ihan hirveästi ennestään ole poissaoloja.

Vierailija
28/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha paikka, mutta kyllä tuollaisessa tilanteessa melkein joutuu totuutta hieman vääristelemään. Moraalisesti ei ehkä paras idea, mutta kerro olevasi raskaana, neuvolat ja ultrathan saa tarvittaessa käydä työajalla. Jossain kohtaa saat joko uuden työpaikan tai keskenmenon.

Vierailija
29/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muka mahataudissa kun itse kävin haastattelussa. Kävin hakemassa jopa sairaslomaa, en meikannut ja laitoin hiukan harmaata luomiväriä silmien alle :D

Kannatti, sain sen työpaikan.

Vierailija
30/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voit sanoa, että sinulla on lekuriaika. Julkisella puolellahan - kuten varmaan itse hyvin tiedät hoitajana - potilaille vain sanellaan että "toimenpide x tapahtuu päivänä y kello z". Tai jos sinulla on lapsia, voit sanoa, että lapsellesi on varattu toimenpide kyseiseen aikaan, olet saanut peruutuspaikan tjms. 

Vierailija
31/60 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On työnantajan tehtävä hankkia sijainen, ei sinun. Omia asioita joutuu joskus hoitamaan työajalla ja siihen on työnantajan annettava mahdollisuus. Muistaakseni jossain liittojen esitteissäkin oli noista mainittu.

Vierailija
32/60 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli pakko valehdella että olen kipeänä, mitään muuta en keksinyt. Tuli huono omatunto, mutta pakko oli ajatella että oma tulevaisuuteni tässä on pelissä.

Vierailija
33/60 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sa mennä kirjoitti:

On työnantajan tehtävä hankkia sijainen, ei sinun. Omia asioita joutuu joskus hoitamaan työajalla ja siihen on työnantajan annettava mahdollisuus. Muistaakseni jossain liittojen esitteissäkin oli noista mainittu.

Muistelen itsekin lukeneeni näin jostain.

Vierailija
34/60 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista saada puolipäivälomaa? Tai kokonaista. Itse en lähtisi valehtelemaan.

Vierailija
35/60 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on niin kauhea työvoimapula, niin ei kai sieltä nyt ketään potkita pois. Pyydät palkatonta vapaata henkilökohtaisiin perhesyihin vedoten.

Vierailija
36/60 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan tapaus on ratkennut jo vuosia sitten.

Itse vastaavassa tilanteessa kerroin esimiehelle, että joudun menemään paikan irtoamisen takia hammaslääkäriin. En koskaan kertonut, että kävin tuolloin työhaastattelussa. Sain paikan, mutta epäilen esimiehen pohtineen jälkikäteen, kävinkö työhaastattelussa tuolloin poissaollessani.

Eipä noissa tilanteissa ole muuta vaihtoehtoa kuin valehdella. Yksikään työnantaja ei anna työntekijän lähteä haastatteluun, koska työntekijä saattaisi lähteä muualle töihin. Ainakin omalla alallani nämä vaihdot on tehty tahallaan hankaliksi.

Vierailija
37/60 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on niin kauhea työvoimapula, niin ei kai sieltä nyt ketään potkita pois. Pyydät palkatonta vapaata henkilökohtaisiin perhesyihin vedoten.

Heh, tämä on muuten hupaisa juttu - olen itse alalla, jossa on kova työvoimapula. Sitten kuitenkin esihenkilö käyttäytyy kuin tulijoita olisi jonoksi asti. Esimerkiksi ylitöiden tekemistä edellytetään ja niillä kiristetään, vaikka niihin ei voi ketään pakottaa.

Vierailija
38/60 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin käyväni gynellä kiireisen vaivan kanssa. Miespuolinen pomo ei varmasti kyselisi enempää.

Vierailija
39/60 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon ole olemassa mitään järkevää keinoa. Joko sanot suoraan että menet työhaastatteluun tai sitten et mene.

Jos vain "menee" kesken työpäivän jonnekin ilman esimiehen lupaa, saa potkut.

Siihen pyydetäänkin palkatonta vapaata henkilökohtaisen menon takia. Ei ole toki pakko myöntää etenkään, jos tulee liian myöhään, jotta työantaja ehtisi järjestellä mahdollista sijaista. Helpommin sen saa, jos itse jo tiedustelet kollegalta, voisiko tehdä nuo tunnit, jolloin työnantajalla on helpompi suostua palkattomaan vapaaseen, kun on jo tiedossa, että joku sen työn tekee.

Vierailija
40/60 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin käyväni gynellä kiireisen vaivan kanssa. Miespuolinen pomo ei varmasti kyselisi enempää.

Kiireisen vaivan voi hoitaa päivystyksessä tai yksityisellä. Ei ole työantajan velvollisuus koko ajan myötäillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän