Työttömyys tulee lähivuosina kasvamaan kaupan aloilla
http://yle.fi/uutiset/3-9464463
Forssassa avattiin automaattikauppa, jossa ei ole myyjää. Tulevaisuudessa nämä tulevat yleistymään ja ihmiset alkavat tottua siihen että maksu suoritetaan automaattikassaan. Kaupan alan työttömyys tulee kasvamaan, samalla kun kauppiaat ja osakkeenomistajat hymyilevät.
Kommentit (18)
Mulla on samakassasyndrooma eli samalla kassalla asioiminen aiheuttaa suurta ahdistusta. Lisäksi yleensä kaikki kassat palvelöee minua halveksuen ja syrjien, joten en tykkää kaupassa asioinnista. Siksi käytänkin aina mahdollisuuksien mukaan itsepalvelukassoja, eikä harmita pätkääkään vaikka pari kassaa joutuisikin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samakassasyndrooma eli samalla kassalla asioiminen aiheuttaa suurta ahdistusta. Lisäksi yleensä kaikki kassat palvelöee minua halveksuen ja syrjien, joten en tykkää kaupassa asioinnista. Siksi käytänkin aina mahdollisuuksien mukaan itsepalvelukassoja, eikä harmita pätkääkään vaikka pari kassaa joutuisikin työttömäksi.
Joku raja huonolla itsetunnollakin. Miten kassat voi palvella melkein järjestään jotain ihmistä syrjien? Mä olen nähnyt heidän palvelevan vaikka haisevaa juoppoa ihan samalla tavalla kuin muitakin.
Lakkaa kuvittelemasta että kassat vihaa sua. Jos on yrmy kassa niin se on sit tasaisen yrmy kaikille.
Lisäksi kansa tilaa nykyään kaiken mahdollisen ulkomaisista nettikaupoista. Tämä väkisinkin vähentää työllisyyttä vähittäiskauppa-alalla.
Hohhoijaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku raja huonolla itsetunnollakin. Miten kassat voi palvella melkein järjestään jotain ihmistä syrjien? Mä olen nähnyt heidän palvelevan vaikka haisevaa juoppoa ihan samalla tavalla kuin muitakin.
Lakkaa kuvittelemasta että kassat vihaa sua. Jos on yrmy kassa niin se on sit tasaisen yrmy kaikille.
Kun on ruma ja vastenmielinen naama niin syrjii kummasti, etenkin nuori ja kaunis kassaneiti syrjii rumia miehiä ei tervehdi / on tyly jne.
Kyllä kaljaa ja tupakkaa pitää jostain saada, niitähän ei tuolta itsepalvelukaupasta saa eikä kaupan itsepalvelukassalta tupakkaa. Eli ei toistaiseksi kovin toimiva ratkaisu. Toki harmillista että työttömyys lisääntyy kaupan alalla tästä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaljaa ja tupakkaa pitää jostain saada, niitähän ei tuolta itsepalvelukaupasta saa eikä kaupan itsepalvelukassalta tupakkaa. Eli ei toistaiseksi kovin toimiva ratkaisu. Toki harmillista että työttömyys lisääntyy kaupan alalla tästä huolimatta.
On siellä sitten ainakin se valvoja joka tulee kysymään paperit.
Totta ja nimenomaan palvelutyössä. Robotit tekee tulevaisuudessa nuo työt. Ei ole työvoimapulaa tulevaisuudessa vaan päinvastoin.
Periaatesyistä en käytä ikinä itsepalvelukassaa.
Ihan sama, maailma muuttuu. Ihmisten pitää mukautua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee viemään monelta opiskelijalta osa-aika työn kaupasta, josta on saanut tarvittavia lisärahoja opiskelujen rahoittamiseen. Ennen tokaistiin "ainahan sitä kauppaan pääsee töihin!", no eipä pääse enää 10 vuoden päästä.
Eipä pääse edes nyt. Tai opiskelijoista en tiedä mutta ainakaan aikuiselle ihmiselle ei kaupan alalta töitä löydy, osa-aikaiset ja/tai nollasopimukset ei ole sellaisia millä ihminen pystyy itsensä elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, maailma muuttuu. Ihmisten pitää mukautua siihen.
Tästä tulee miten juuri dokumentti neloselta. Miten käy kun koneet valtaavat maailman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko tosiaan että sitä valvontaa ei pysty toinen robotti tekemään? Ei siihen(kään) tarvita ihmistä kuten ei pian moneen muuhunkaan hommaan.
Ja tämä kehitys on suoraan sanottuna p*rseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee viemään monelta opiskelijalta osa-aika työn kaupasta, josta on saanut tarvittavia lisärahoja opiskelujen rahoittamiseen. Ennen tokaistiin "ainahan sitä kauppaan pääsee töihin!", no eipä pääse enää 10 vuoden päästä.
Eipä pääse edes nyt. Tai opiskelijoista en tiedä mutta ainakaan aikuiselle ihmiselle ei kaupan alalta töitä löydy, osa-aikaiset ja/tai nollasopimukset ei ole sellaisia millä ihminen pystyy itsensä elättämään.
Nykyään ne on vielä vuokratyöpaikkoja, jotka päättävät saatko yhtään vuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko tosiaan että sitä valvontaa ei pysty toinen robotti tekemään? Ei siihen(kään) tarvita ihmistä kuten ei pian moneen muuhunkaan hommaan.
Ja tämä kehitys on suoraan sanottuna p*rseestä.
Mitä huonoa näet kehityksessä?
Suosittelenkin kaikille nuorille sitä, että on joko äärimmäisen hyvä jossain tietyssä aiheessa (= "korvaamaton") tai on tarpeeksi laajalla skaalalla jokapaikanhöylä. Kehnot suoritukset korvataan ohjelmilla tai se jätetään kokonaan teettämättä.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ei pidä. Kalja ja tupakka joutaa pistää myyntikieltoon vaikka samantien tai vaihtoehtoisesti niistä joutaa ihan kaikki rajoitukset pois, jotta juopot juo ja polttaa itsensä hengiltä nopeammin. Muutenkin naurettavaa että alkoholia ei saa myydä ennen aamuysiä, mitä ihmeen eroa sillä oikein on saako sen kaljan kasilta vai ysiltä? Ja mistä tuo aika on revitty? Mitäs sitten jos onkin parempi ettei sitä kaljaa saa kuin vasta kymmeneltä?