Päivystävän sosiaalityöntekijän irrationaaliset ohjeet
Soitin perjantaina häkeen, koska melkein aikuinen tyttäreni ja hänen poikaystävänsä tappeli. Oli totaalinen virhe soittaa sinne. Meillä on 3 muutakin alaikäistä lasta, joista nyt ilmeisesti tehdään ilmoitus kaiken lisäksi. Poliisit ja sosiaalipäivystäjä tulivat meille seuraavana iltana. Olimme kaikki kotona kun ovikello soi. Kerroimme edellisen illan tilanteen, tyttärelläni oli kovaäänistä riitaa poikaystävän kanssa ja pyysin poikaystävää poistumaan ja koska hän ei suostunut soitin poliisit (jotka eivät sitten tulleet). Lapset ja mies olivat jo nukkumassa, eikä kukaan siihen meteliin onneksi herännyt.
Asiaan siis. Tyttäreni kertoi että heillä on ollut parisuhteessa viime aikoina ongelmia, minä olin samaa mieltä. sosiaalipäivystäjä kertoi tyttärelleni ettei aggressiivinen käytös ole normaalia ja että minun tulisi äitinä turvata perheeni turvallisuus. Ensinnäkin, kukaan ei riitele passiivisesti toisekseen puutuin juuri siksi tilanteeseen, koska yritin turvata perheeni ja soitin häkeen. Yritin kertoa, että heidän tilanteensa ei ole normaali, siellä on kriisi. Miten minun olisi tullut toimia?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ei yllätä nämä kommentit tämän palstan tuntien. Silti näin ensimmäistä kertaa elämässäni ihmisen joka valehtelee että riidat hoidetaan rauhallisesti ja passiivisesti. Huolettaa että hän sattui olemaan sosiaalityöntekijä. Hän vihjaili että näitä riitoja on jatkuvasti ja että tyttäreni poikaystävä on väkivaltainen. Puistattaa tuollainen ns.ammattitaito. ap
No tuosta sun kertomuksesta tuli kyllä juurikin se kuva, että poikaystävä on väkivaltainen - en keksi muuta syytä,miksi pitää soittaa poliisi paikalle. Ja jos sä et osaa tyttärellesi kertoa,ettei tuollaista käytöstä poikaystävältä tarvitse sietää, niin hyvä että joku muu sen kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko idiootti? Nyt saitte sitten sen lastensuojelun niskaanne. Mitään apua ei heistä tod ole.
Niin taidan olla. Luulin että poliisi auttaa. Sainkin viisastelevan sosiaalityöntekijän kotiini. ap
Espoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te nyt yhden kollin ulos olisitte saanut. Mitä pelleilyä tuo nyt oli ja poliisit ei tulleet ja nyt sossut ja kaikki.
Oletko väkivaltainen? Juuri sillä sen olisi ulos saanut mitä en halunnut enkä edes olisi pystynyt. Ja juuri tätä sosiaalipäivystäjä epäili pojassa. Väkivalta ei ole ikinä ratkaisu. ap
Perustouhua on ihan kautta aikojen. Huono vävykokelas lentää porraspäähän. Ei tarvita väkivaltaa vaan ripeä talutus ulko-ovelle.
Vierailija kirjoitti:
No onpa Ap saanut typeriä kommentteja. Ap teki täysin oikein kun soitti häkeen. Ei siinä voi enää muuta tehdä jos uhkaavasti käyttäytyvä henkilö ei suostu lähtemään toisen kodista. Sossu ei näköjään ole yhtään kartalla tapahtuneesta. Meitä on moneen junaan valitettavasti 😕
Kiitos! Älkää ikinä soittako häkeen ellei kyseessä ole ihmisen henki. Ehkä kuvittelin että sieltä saa apua juuri tällaisissa tilanteissa, mutta ei. Päinvastoin, koin hirveästi pelkkää ärtymystä kun kotiini tultiin viisastelemaan kuinka minun olisi tullut toimia. Eli minun olisi sosiaalipäivystäjän mukaan tullut ilmeiseti poistaa poika väkivalloin ja olla hiljaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko idiootti? Nyt saitte sitten sen lastensuojelun niskaanne. Mitään apua ei heistä tod ole.
Niin taidan olla. Luulin että poliisi auttaa. Sainkin viisastelevan sosiaalityöntekijän kotiini. ap
Vaikka puhutaan 18- vuotiaasta pojasta niin käytös on sellainen että ainakin itse hänen äitinään tahtoisin saada lapsen käytöksestä tiedon.
On oikeus poistaa kotoaan uhkaava ulkopuolinen. Tyttärelleni voisin huomauttaa hänen käytöksestä tilanteessa.
Riitaan tarvitaan kaksi. Mielestäni keskusteluun voisi kutsua poika mutta ehkä voisi harkita myös hänen vanhempiaan.
Lopettakaa oman lapsen puolustus ja miettikää mitä siinä riidassa tapahtui. 73
Toivottavasti asia hoituu järkevästi. Se voi olla, että sosiaalityöntekijät näkevät työssään sellaista mitä tavallinen perheen äiti ei elämässään näe. Siksi ajatuksenkulku ei kohtaa. Sossu menee jollain kaavalla. Ehkä poliisi halusi delegoida töitään sossuille. Nyt on ollut niin paljon kaikkia läpisormien katsottuja karmeita sossukohtaloita, joten ehkä nykyään yritetään panostaa tapauksiim. Toisaalta En usko, että sossu tuohon sen enempää laittaa energiaa, joten valmistaudu itse toimimaan tyttäresi parhaaksi tuossa parisuhdeongelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap Pohjois Pohjanmaalta?
Veikkaan Pirkanmaan
Häke nyt oli ylimitoitettua. Mitä toimenpiteitä suoritit pojan poistamiseksi ennen häkeen soittoa?
Poliisi tekee aina lapsiprheen väkivaltatilanteesta sossuun ilmoituksen.
Nyt on sitten ihan tuurissaan kenelle se asia seuraavaksi joutuu. Eli jos sartuu joku nuori kokematon pässinpää, selvittelyä jatkuu vuoden ja lasten koulut yms. haastatellaan jne.
Siis tilanne kesti alle 10 min, et herättänyt miestäsi vaan soitit häkeen poistaaksesi poikkiksen huoneistosta? Kukaan ei herännyt meteliin mutta tilanne oli niin uhkaava että kaipasit poliiseja paikalle? Wtf?!?
Kyllä sossupäivystäjät olisi tullut sen poliisin mukana jos ne olisi tulleet jo sinä iltana kun soitit. Samat puheet ne olisi silloin pitäneet.
Puhut ristiriitaisia - oliko se poika nyt kamalan raivona ja pelottava kun piti poliisille soittaa? Vai sittenkin ihan normaalin vihainen, kun mielestäsi hillitysti ei voi riidellä ja kukaan ei herännyt ja eihän tässä mitään haittaa ole kenellekään.
Oletko väkivaltainen? Juuri sillä sen olisi ulos saanut mitä en halunnut enkä edes olisi pystynyt. Ja juuri tätä sosiaalipäivystäjä epäili pojassa. Väkivalta ei ole ikinä ratkaisu. ap