Au pairin huomioita: Naurettava brittitapa kysyä pikkulapsilta mitä he haluaisivat syödä ja maanitella syömään!
Työskentelen yläluokkaisessa brittiperheessä ja joka jumalan aterialla vanhemmat pyrkivät miellyttämään lapsia?! Jopa kaksivuotiaalta kysytään mitä tämä haluaisi päivälliseksi! Sekä nelivuotias päättää pastan muodon. Spagetti/penne/jne. Ja kun valmistustapa on väärä,vanhemmat aloittavat alusta! Mielestäni suomalainen "syö vanhempien valitsema eteen asetettu ruoka tai ole nälässä" -lähestymistapa on paljon parempi. Lapset ovat täysin lellittyjä ja huonokäytöksisiä sillä rajoja ei ole asetettu vanhempien toimesta. Havaintoni ei ulotu tähän yhteen perheeseen vaan koko yhteisö täällä tuntuu olevan samankaltaisia mitä muilta au paireilta olen kuullut ja perheen lähipiiriä seurannut. Tapa ei myöskään ole vain yläluokkainen sillä sama tapahtui keskiluokkaisessa etnisesti toisenlaisessa perheessä jossa työakentelin aiemmin. Tästä johtuen yleistin asian brittitavaksi. No, eipä siinä mitään... Työmoraalini on että jokainen tavallaan ja perheen kulttuuria kunnioitetaan...
Kommentit (23)
Minulla taas oli erilainen kokemus ollessani au pair. Lapset söivät kyllä mitä vain ruokaa vaikka ei erikseen mielipiteitä kysytty, söivät kaikki pinaattipitsasta spaghettiin ja kastikkeeseen.
Koululounaat jäivät syömättä kyllä. Toisella oli kolmioleipiä ja toisella keittoja, lisänä keksiä ja mehut. Keksit ja mehut meni, mutta pääruoka jäi.
Näin oli myös muilla alueen perheillä ja keskiluokkainen perhe kyseessä.
Jaa, minä olen pitänyt ihan normaalina toimintana sitä että lapsiltakin kysellään ruokatoiveita. Kysyn myöskin mieheltä toiveita, miksi en sitten lapsiltakin.
En ymmärrä miksi osa ihmisistä kuvittelee, että on jotenkin oikeampaa, parempaa, hienompaa, fiksumpaa toimia kuin diktaattori ja tehdä ruokailusta sekä ruuasta lapselle mahdollisimman epämiellyttävä kokemus. Ihan kuin sillä saavutettaisiin jotain hyviä seurauksia. Ei pidä takertua yhteen "inhokkiruokaan" ja tehdä asiasta hirveää haloota. Maailma ei kaadu siihen, vaikka et edes aikuisena söisi jokaista olemassa olevaa ruokaa. En tarkoita, että olisi hyvä antaa lapsen joka päivä päättää mitä syödään. Todennäköisesti suhtautuminen ruokaan on kuitenkin terveempää ja kokemus miellyttävämpi ylipäätään, jos lapsi on saanut osallistua ruuan suunnitteluun ja tuntee, että hänenkin mielipiteellä on merkitys. Tietysti on tärkeää oppia, että joskus päätöksentekoon ei saa osallistua ollenkaan ja silloinkin on syötävä vaikka ruoka ei kovin hyvältä itsestä maistuisikaan. Kultainen keskitie kunniaan tämänkin aiheen kohdalla.