Tuo asunnoton pariskunta
Tuo nainen varmaan selviytyisi jos saisi asunnon. Mies niistä se vaikeammin autettava on vai mitä mieltä olette?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ulkomaalaiset tietysti ovat syynä Niclaksen ongelmiin. He varmaan käyvät joka yö kusemassa Niclaksen housuihin...
Niinno, jos valtio olisi yhtä kiinnostunut suomalaisista kodittomista kuin pakolaisista, niin kyllä monen elämä helpottuisi. Tuskin edes haukkuisivat ruokia.
Et edes lukenut juttua :D! Siinä koditon äijä nimenomaan haukkui saamaansa ilmaista ruokaa, kun siinä oli oliiveja (?) joista hän ei pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mahdoton järjestää kaikille ihmisille asuntoja. Kyllä asuntoja riittäisi, mutta kaikki ihmiset eivät kykene sellaisesta huolehtimaan. Kuka haluaa sellaisen vuokralaisen, joka ei maksa vuokraa ja kun saat sen joskus häädettyä, niin koko kämppä on tuhottu. Pahimmillaan onnistuvat tuhoamaan muidenkin asuntoja samalla, esim. sammumalla suihkuun ja aiheuttamalla mittavat vesivahingot.
Kuinka monta kämppää ihminen saa tuhota ennen, kun todetaan ettei hänelle voi sellaista enää antaa?
Jep. Just näin. Heillähän oli asunto mutta halusivat itse luopua siitä ulkomaalaisten naapureiden takia. Lisäksi 100 eurosta oli päivässä ehditty käyttää 80 euroa ja lopulla 20 eurolla ostettiin kaljaa seuraavana päivänä.
Mitä jos nämä asuisivat kaupungin asunnossa. Hehän ryyppäisivät vuokararahat päivässä. Ihmistä ei voi auttaa, jos ei itse halua apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ulkomaalaiset tietysti ovat syynä Niclaksen ongelmiin. He varmaan käyvät joka yö kusemassa Niclaksen housuihin...
Niinno, jos valtio olisi yhtä kiinnostunut suomalaisista kodittomista kuin pakolaisista, niin kyllä monen elämä helpottuisi. Tuskin edes haukkuisivat ruokia.
Et edes lukenut juttua :D! Siinä koditon äijä nimenomaan haukkui saamaansa ilmaista ruokaa, kun siinä oli oliiveja (?) joista hän ei pitänyt.
Joulun tienoilla oli juttu jostakin kodittomille järjestetystä ruokatarjoilupalvelusta, jossa miespäähenkilö sai raivarin kun leivän päällä ei ollut aitoa voita. Sinänsä ihan sallittua kaikille ihmisille säilyttää mielipiteet ja mieltymykset. Tuossa asemassa eläville kysymys voi olla oman arvokkuuden rippeistä kiinnipitämisestä omaa valinnanvapautta korostamalla. Ihan turha kuitenkin elätellä myyttiä siitä että kyllä suomalaisille kodittomille kelpaisi ihan mikä vaan, jos vaan joku antaisi.
Jutun Niclas ilmaisi ihan selvästi, että hän ei edes halua asuntoa, se haluaminen on enemmänkin Heidin juttu. Jos hän saisi valita, yöt nukuttaisiin vessassa. Ehkä Niclaksella on syynsä haluta olla vessanpöntön välittömässä läheisyydessä..
Nämä eivät ole niin mustavalkoisia asioita, mitä moni tuntuu kuvittelevan.
Mun naapurina asui useampi vuosi sitten nuori mies, joka oli saanut tukiasunnon oltuaan kadulla parin vuoden ajan. Tutustuttiin siinä hieman ja poika oli tosi mukava ja symppis tapaus, ongelmana oli vaan se, että elämänhallintaa ei juurikaan ollut. Käsittääkseni hän ei myöskään saanut mitään sellaista tukea, mitä olisi asumiseensa selvästikin tarvinnut. Siinä oli kyllä naapureiden hermot todella koetuksella, kun poika majoitti kämppäänsä asunnottomia tuttaviaan, porukkaa nukkui jopa siinä käytävällä ja meteli oli etenkin öisin todella kovaa. Itse yritin vain jotenkin sietää tilannetta, koska murehdin että hän joutuisi takaisin kadulle. Lopulta tilanne kuitenkin eteni siihen, että asuntoon jouduttiin eräänä yönä soittamaan poliisit ja siinä yhteydessä kävi ilmi, että asunto oli käytännössä hajoitettu kokonaan ja lisäksi sieltä löytyi laittomia aineita. Poika sai tämän vuoksi häädön.
En tiedä mitä hänelle tapahtui, mutta tämä oli kyllä minulle naapurina todella vaikea kokemus moneltakin eri kantilta. Jäin tietenkin miettimään, että olisiko paremmilla tukitoimilla vältetty tuo häätö. Jos suoraan kadulta laitetaan asumaan "tavallisten" ihmisten pariin niin kyllä siinä on valitettavasti melkoiset katastrofin ainekset kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurina asui useampi vuosi sitten nuori mies, joka oli saanut tukiasunnon oltuaan kadulla parin vuoden ajan. Tutustuttiin siinä hieman ja poika oli tosi mukava ja symppis tapaus, ongelmana oli vaan se, että elämänhallintaa ei juurikaan ollut. Käsittääkseni hän ei myöskään saanut mitään sellaista tukea, mitä olisi asumiseensa selvästikin tarvinnut. Siinä oli kyllä naapureiden hermot todella koetuksella, kun poika majoitti kämppäänsä asunnottomia tuttaviaan, porukkaa nukkui jopa siinä käytävällä ja meteli oli etenkin öisin todella kovaa. Itse yritin vain jotenkin sietää tilannetta, koska murehdin että hän joutuisi takaisin kadulle. Lopulta tilanne kuitenkin eteni siihen, että asuntoon jouduttiin eräänä yönä soittamaan poliisit ja siinä yhteydessä kävi ilmi, että asunto oli käytännössä hajoitettu kokonaan ja lisäksi sieltä löytyi laittomia aineita. Poika sai tämän vuoksi häädön.
En tiedä mitä hänelle tapahtui, mutta tämä oli kyllä minulle naapurina todella vaikea kokemus moneltakin eri kantilta. Jäin tietenkin miettimään, että olisiko paremmilla tukitoimilla vältetty tuo häätö. Jos suoraan kadulta laitetaan asumaan "tavallisten" ihmisten pariin niin kyllä siinä on valitettavasti melkoiset katastrofin ainekset kasassa.
Mitä ne tukitoimet olis? Joku olis siellä asunnolla koko ajan vahtimassa? Pitäis näiden rahoja hallussaan? Laittais ruuat ja siivoais, ajais juoppokaverit pois. Siis taloudenhoitaja ja lapsenvahti. Kauanko tää palvelu olis, loppuelämän? Tosin veikkaan, että kovinkaan moni asunnoton ei tähän lähtis. Ei, he haluavat oman asunnon ja oman päätäntävallan. Jossa saa rällätä ja remuta. Ja sitten itkeä kun yhteiskunta ei tue tarpeeksi. Antavat vain muutaman satasen rahaa, joka ei riitä edes alkoholiin. Saati vuokraan ja ruokaan. On se niin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä puhunut pelkästään tästä kodittomasta pariskunnasta. Tosin tämähän on av, joten kaikki pitää vääntää rautalangalla
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne tukitoimet olis? Joku olis siellä asunnolla koko ajan vahtimassa? Pitäis näiden rahoja hallussaan? Laittais ruuat ja siivoais, ajais juoppokaverit pois. Siis taloudenhoitaja ja lapsenvahti. Kauanko tää palvelu olis, loppuelämän? Tosin veikkaan, että kovinkaan moni asunnoton ei tähän lähtis. Ei, he haluavat oman asunnon ja oman päätäntävallan. Jossa saa rällätä ja remuta. Ja sitten itkeä kun yhteiskunta ei tue tarpeeksi. Antavat vain muutaman satasen rahaa, joka ei riitä edes alkoholiin. Saati vuokraan ja ruokaan. On se niin väärin.
No ihan vaikka esimerkiksi asumiskokeilu jossain asuntolassa, jossa harjoiteltaisiin niitä tavallisen elämän perustaitoja. Vasta tämän jälkeen sitten yksin asumaan tavalliseen kerrostaloon. Tuollaisia asuntoloitahan on olemassa ja usko pois, jotkut asunnottomat jopa suostuvat asumaan sellaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole henkilö jolle vastasit, olen muuten osallistunut keskusteluun. Kaksi vuotta kadulla olleelle ja 'tukiasunnossa' asuvalle päivittäisetkään tukihenkilökäynnit eivät olisi mielestäni liikaa ensi alkuun ja sitten harventaen. Tässä oli kuitenkin nuoresta ihmisestä kyse. Jos hänet olisi saatu kuntoutettua itsenäiseksi neljän seinän sisällä asujaksi se olisi ollut yhteiskunnalle iso asia. Ehkä lopulta olisi epäonnistuttu, mutta ei ole mitään järkeä tarjota asunnottomalle tukiasuntoa ilman tukea.