Välillä nolottaa äitini tyhmyys
Enkä ole enää teini. Äitini vaan ei tiedä oikein mitään perusjuttujakaan, yleissivistykseen kuuluvista ihan asioista puhumattakaan. Keskustelu on tosi hankalaa. onko kellään muulla vastaavia ajatelmia?
Kommentit (19)
Jokin konkreettinen esimerkki äitisi tyhmyydestä ryydittäisi keskustelua eteenpäin.
Nyt ei tiedä yhbtään onko kyse Pythagoran lauseesta vai teinipopparin nimestä.
Vierailija kirjoitti:
Jokin konkreettinen esimerkki äitisi tyhmyydestä ryydittäisi keskustelua eteenpäin.
Esim. Olimme näyttelyssä yhdessä. Sanoin, että nuo on matemaattisia malleja. Ihmetteli mikä matemaattinen? Mitä ne on? Mihin liittyy? On kyllä aika erikoisen näköisiä. Lankaa on ei liinoja. Onko Liettua Suomessa? (Ne olu tehnyt liettualainen Amerikassa työskentelevä professori).
Lausekkeet oli piirretty seinälle ja rakennettu langasta. Niiden sisällön ymmärtämistä ei olisi tarvittu. Vain sana, matemaattinen malli ja Liettua.
Tässä siis vain yksi esimerkki, näitä tulee esiin ihan jatkuvasti.
Täällä! Jos mieheni olisi eka treffannut äitini jossain reitti ohjelmassa niin hän olisi paennut paikalta. Äitini on sivistymätön.
Hänellä on erilaista älyä ja tietoa kuin sinulla.
Ihminen joka ei osaa lukea voi olla erittäin älykäs eläintenkasvattaja tai huipputaitava metsästäjä, esimerkiksi.
Mutta joo, tiedän tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Olimme näyttelyssä yhdessä. Sanoin, että nuo on matemaattisia malleja. Ihmetteli mikä matemaattinen? Mitä ne on? Mihin liittyy? On kyllä aika erikoisen näköisiä. Lankaa on ei liinoja. Onko Liettua Suomessa? (Ne olu tehnyt liettualainen Amerikassa työskentelevä professori).
Lausekkeet oli piirretty seinälle ja rakennettu langasta. Niiden sisällön ymmärtämistä ei olisi tarvittu. Vain sana, matemaattinen malli ja Liettua.
Sinä olet kyllä aika huono selittämään. :D
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on erilaista älyä ja tietoa kuin sinulla.
Ihminen joka ei osaa lukea voi olla erittäin älykäs eläintenkasvattaja tai huipputaitava metsästäjä, esimerkiksi.Mutta joo, tiedän tunteen.
Mitä yllättävää siinä on? Äly ja taito on kaksi eri asiaa. Myös äly ja yleissivistys, joten ap:n äidin äo voi olla teoriassa korkea.
Vierailija kirjoitti:
Täällä! Jos mieheni olisi eka treffannut äitini jossain reitti ohjelmassa niin hän olisi paennut paikalta. Äitini on sivistymätön.
No sinulla on onneksi ainakin oikeinkirjoitus hallussa :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan täytyy nyt random-lukijana (en varmasti ole äitisi) tunnustaa, että en minäkään ymmärtänyt mitä juuri tässä kerroit. Voi että nolottaa kun tuli tyhmä olo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä siis vain yksi esimerkki, näitä tulee esiin ihan jatkuvasti.Ihan täytyy nyt random-lukijana (en varmasti ole äitisi) tunnustaa, että en minäkään ymmärtänyt mitä juuri tässä kerroit. Voi että nolottaa kun tuli tyhmä olo!
Sanotteko te tätä tosissanne vai yritätte lytätä ap:n? Minä kyllä ymmärsin oikein hyvin, enkä väitä olevani fiksuimmasta päästä.
T. Toinen random-lukija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä siis vain yksi esimerkki, näitä tulee esiin ihan jatkuvasti.Ihan täytyy nyt random-lukijana (en varmasti ole äitisi) tunnustaa, että en minäkään ymmärtänyt mitä juuri tässä kerroit. Voi että nolottaa kun tuli tyhmä olo!
Sanotteko te tätä tosissanne vai yritätte lytätä ap:n? Minä kyllä ymmärsin oikein hyvin, enkä väitä olevani fiksuimmasta päästä.
T. Toinen random-lukija
Minulle jäi epäselväksi luetteliko ap äitinsä lausahduksia taideteoksista vai koittiko hän kuvailla millainen teos oli. Esimerkiksi lause "Lankaa on ei liinoja" ei auennut kyllä yhtään.
Älykkyys ehkä periytyy jonkun tutkimuksen mukaan äidiltä, mutta ei asia niin yksinkertainen ole. Se, että äiti on typerä ei välttämättä johdu matalasta aivokapasiteetista, vaan siitä, että hän ei ole antanut aivoilleen elämän aikana riittävästi ärsykkeitä ja siten hän on hukannut aivojensa potentiaalin. En minäkään pidä äitiäni mitenkään fiksuna ja uskon tämän johtuvan siitä, että hän ei ole opiskellut pitkälle, eikä ole juuri koskaan miettinyt mitään älyllisesti vaativia asioita tai ylipäänsä tehnyt elämässään monipuolisesti asioita. Hän turhautuu helposti sellaisia kohdatessaan ja nauttii tutusta ja turvallisesta.
Kuitenkin joissakin tilanteissa hänen luovuutensa ja kekseliäisyytensä arkisissa asioissa yllättää minut ja niissä huomaa, että ei hän mikään täysi typerys ole, vaikka hän ei varmasti älykkyystestissä kovin korkeita lukeamia saisikaan. Hän osaa myös ennakoida tapahtumia yleensä aika hyvin ja sen minä olen selvästi häneltä oppinut.
Pidän itseäni kohtalaisen älykkäänä, vaikka en huippuälykkäänä. Testit ovat samaa mieltä. Minulla on ollut koko elämäni mahdollisuus päästä käsiksi uuteen tietoon helposti ja vaivattomasti toisin kuin äidilläni oli omassa nuoruudessaan. Naisilla ei muutenkaan löydy helposti vastaavaa innostusta uusiin asioihin kuin miehillä, eikä kiinnostus yleensä kohdistu sellaisiin asioihin, joita yleensä pidetään älykkyyden osoituksena.
Kannattaa myös huomata, että tietämättömyys ei ole sama asia kuin tyhmyys. Toki nämä usein korreloivat keskenään, mutta minua jokseenkin huvittaa se, että ihmistä pidetään tyhmänä jos hän ei muista jotain vuosilukua, kuten Suomen itsenäistymisen vuotta. Toki on ihmeellistä jos tuota ei vanhanakaan muista kun se on jatkuvasti esillä, mutta lähinnä sen tietämättömyys kertoo siitä, että asia ei kiinnosta, eikä tyhmyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Toinen random-lukija
Kyllä minä ymmärsin, mutta olihan tuo todella epäselvästi kirjoitettu.
teri
No minä tiedän kyllä mitä matemaattinen tarkoittaa (siis matikkaan liittyvä?), mutta matemaattinen malli -käsitettä en ole kuullut. En kyllä väittäisikään olevani sivistynyt.
Siis ilmeisesti joku oli neulonut funktioita kankaaseen?
Minäkin olin nuorena tuskastunut siihen, ettei äidilläni ja minulla oikein ollut mitään keskusteltavaa, eikä äiti ymmärtänyt minun elämästä mitään. Nykyään olen opetellut keskustelemaan kaikkien ihmisten kanssa sellaisista asioista, jotka ovat lähellä heidän elämäänsä.
Mua nolottaa ja ärsyttää myös äitini sivistymättömyys. Tavallaan on kiva nähdä aina välillä häntä, mutta jossain välissä alkaa kyllä kiehua niin yli. Tässä esimerkkejä:
Puhuu ruoka suussa. Aina ja joka paikassa. Olen seurannut asiaa ja välillä näyttäisi siltä, että hän oikein työntää ruokaa suuhun ennen puhumisen aloittamista. Mua hävettää ihan hulluna esim. jossain ravintolassa tai juhlissa. Olen maininnut siitä hänelle useita kertoja, mutta ei ota opiksi vaan suuttuu.
Ahmii ruokaa. Työntää suuhun ensin ruokaa haarukalla, sitten leivän palaa ja vielä samaan suulliseen piimähörpyt. Ja alkaa puhua. Ja tämä johtaa siihen, että suupielistä valuu vähintään sitä piimää. Syöminen näyttää siltä, että joku uhkaisi viedä lautasen pois ja pakko ahmia siksi.
Valittaa kokoajan kuinka köyhä on. No, satun tietämään, että tilillä on yli 150 000 euroa rahaa. Kyllä. Ja hän ajaa 2 vuotta vanhalla isolla autolla. Velkaa 0 euroa. Ja valittaa joka paikassa kuinka köyhä on. Hävettää hänen puolestaan.
Kääntää KAIKKI keskustelut siihen kuinka maanviljelijöillä on rankkaa ja joutuu elämään köyhyysrajalla. Ihan sama mikä keskustelun aihe on ja kenen kanssa keskustellaan, niin jossain vaiheessa puhe kääntyy siihen kuinka heitä riistetään ja rahaa ei ole. Ihan sama, vaikka hän ei edes tuntisi keskustelukumppania juuri lainkaan.
Tavallaan ilkkuu koulutetuille ihmisille. Olen siskojeni kanssa käynyt yliopiston, niinpä kuuntelemme säännöllisesti piilovit**ilua siitä kuinka "kaupunkilaiset ja herrat" sitä ja tätä. Tarkoittaa siis meitä.
Meillä on ihan hyvät koulutusta vastaavat työt, niinpä kuulemme siitäkin säännöllisesti piilovi**ilua tyyliin "hyvähän se on rikkaan tehdä niin ja näin" todellisuudessa siis hänellä on moninkertaisesti enemmän rahaa kuin esim. minulla.
Olen kropaltani erimuotoinen kuin hän. Minulla on äässiä ja vyötärö, hänellä ei. Luulin koko teini-ikäni+pitkästi yli parikymppiseksi, että minulla on paksut jalat ja täytyisi laihduttaa, koska sitä toitotettiin joka viikko vähintään. En pitänyt koskaan hameita muuta kuin pakon edessä, koska luulin jalkojeni olevan niin kamalan paksut. Todellisuudessa olin makean näköinen, hyväkroppainen, eikä niissä jaloissa ollut mitään vikaa. Olen huomannut sen nyt vanhempana ja viisaampana vanhoista valokuvista.
Huoh, tekipä eetvarttia avautua kerrankin jossain!
Periytyy.