Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanoutuminen kiusaamisen vuoksi

Vierailija
24.02.2017 |

Kun työpaikkakiusaaminen on mennyt niin pahaksi, että työmatkat menee autossa itkien, ja illat vain harmittaa että kohta on taas aamu, en näe paljon muita vaihtoehtoja kuin irtisanoutua. Jos irtisanon itseni, joudun karenssiin, joka huolettaa. Esimiehelle ei voi valittaa, hän on pahin kiusaaja. Meiltä on jo lähtenyt pari ennen minua samasta syystä.

Olen sen ikäinen etten usko saavani enää helpolla töitä, vaikka eläkeikään on 25 vuotta.

Mitä muita vaihtoehtoja on kuin lähteä? Miten sen ulkopuolelle sulkemisen ja väheksynnän voi sietää? Muutosta tähän ei tule. En vaan enää jaksa. Tahtoisin vain hoitaa työni.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutko liittoon? Saisiko sieltä jotain apua?

Vierailija
2/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vois olla mun kynästä vuoden takaa. Jos olet varma, että et jaksa taistella ja voimavarat eivät riitä uuden työn etsintään juuri nyt, irtisanoudu ennen kuin olet työkyvytön. Laita työnhakusi jo nyt voimaan, ja hakeudu VÄLITTÖMÄSTI irtisanomisajan jälkeen koulutukseen tai vaikkapa työkokeiluun jos sulla on joku ala mielessä joka kiinnostaisi. Noin voit sen karenssin välttää. Jos taas pääsi ei kestä uutta työtä tsi koulutusta heti, mene heti hakemaan sairauslomaa ja irtisanoudu sen aikana. Tsemppiä, tiedän mitä käyt läpi. Ja kyllä se elämä alkaa voittaa kunhan pääset pois, usko mua.

Vierailija
4/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pomolla pomo ? Jos on niin hänelle, faktat kehiin kuka sano/ teki ja milloin, pyysitkö lopettamaan , sanoitko että tuo on .....

Vierailija
5/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on 25 vuotta eläkeikään, ihan varmasti työllistyt vielä. Kiusaaminen on vaan vienyt sun itsetunnon.

Vierailija
6/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae saikkua ja irtisanoudu sen aikana

Vierailija
7/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan koko elämää ei kannata työpaokan psykopaatin vuoksi pilata.

Valota vähän. Miten sua kiusataan ?

Minkälaista työtä teet ?

Vierailija
8/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemmpiä. Olen todella pahoillani tilanteestasi. 

Hankkiudu välittömästi työterveyslääkärin juttusille ja kerro siellä ongelmasta. Kuvaile tarkkaan, mitä työpaikalla tapahtuu, miten se vaikuttaa työhösi ja miten koet asian. Painota konkreettisia kiusaamistilanteita: miten sinua väheksytään ja syrjitään, missä tilanteissa ja kenen toimesta. Näitä kannattaa myös alkaa kirjata ylös itse mahdollisimman pikkutarkasti. Lääkärille kertomaasi käytetään tulevaisuudessa todisteena (jopa oikeudessa asti, jos jaksat ja haluat viedä asian sinne). Lääkäri toimii tilanteessa harkintansa mukaan. Usein ehdotetaan kolmikantaneuvottelua, johon osallistuu sinun ja esimiehesi lisäksi ulkopuolinen taho (lääkäri). Yleensä firma kiinnostuu tilanteesta tässä vaiheessa, ja muutosta saattaa parhaimmassa tapauksessa tulla ylemmän johdon painostuksen takia tai henkilöstöpäällikön visiitin ansiosta. Yrityksen toimenpiteet riippuvat hyvin pitkälti sen koosta ja kiinnostuksesta työntekijöidensä hyvinvointia kohtaan.

Jos nämä toimenpiteet ei auta, kannattaa ottaa yhteyttä Työsuojeluun. Työsuojelun nettisivuilla http://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/epaasiallinen-kohtelu on hyvät ohjeet, miten tilanteessa kannattaa toimia. 

Vierailija
9/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemmpiä. Olen todella pahoillani tilanteestasi. 

Hankkiudu välittömästi työterveyslääkärin juttusille ja kerro siellä ongelmasta. Kuvaile tarkkaan, mitä työpaikalla tapahtuu, miten se vaikuttaa työhösi ja miten koet asian. Painota konkreettisia kiusaamistilanteita: miten sinua väheksytään ja syrjitään, missä tilanteissa ja kenen toimesta. Näitä kannattaa myös alkaa kirjata ylös itse mahdollisimman pikkutarkasti. Lääkärille kertomaasi käytetään tulevaisuudessa todisteena (jopa oikeudessa asti, jos jaksat ja haluat viedä asian sinne). Lääkäri toimii tilanteessa harkintansa mukaan. Usein ehdotetaan kolmikantaneuvottelua, johon osallistuu sinun ja esimiehesi lisäksi ulkopuolinen taho (lääkäri). Yleensä firma kiinnostuu tilanteesta tässä vaiheessa, ja muutosta saattaa parhaimmassa tapauksessa tulla ylemmän johdon painostuksen takia tai henkilöstöpäällikön visiitin ansiosta. Yrityksen toimenpiteet riippuvat hyvin pitkälti sen koosta ja kiinnostuksesta työntekijöidensä hyvinvointia kohtaan.

Jos nämä toimenpiteet ei auta, kannattaa ottaa yhteyttä Työsuojeluun. Työsuojelun nettisivuilla http://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/epaasiallinen-kohtelu on hyvät ohjeet, miten tilanteessa kannattaa toimia. 

Täydennän vielä sen verran tekstiäni, että irtisanoutua ei kannata heti. Saatat välttyä karenssilta, jos pystyt osoittamaan olleesi työpaikkakiusattu ja tehneesi kaiken voitavan tilanteen ratkaisemiseksi (työterveyslääkäri > neuvottelu > yhteydenotto Aluehallintoviraston Työsuojeluun). Prosessi tuntuu raskaalta ja ahdistavalta jo valmiiksi vaikeassa tilanteessa, mutta sen läpikäyminen voi parhaimmillaan muuttaa työpaikkasi toimintakulttuuria taikka voit edes kokea saaneesi jonkinlaista oikeutta tai edes hivenen oikeudenmukaisempaa kohtelua. 

Vierailija
10/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista vastauksista. Ovat olleet kovin arvokkaita neuvoja. Muutaman tunnin lepäämisen jälkeen on taas jonkinlaista taistelutahtoa. Pidän tätä osin sukupuolikysymyksenä, sillä jo 2/3 oman sukupuolen edustajista on kokenut tilanteen niin kestämättömänä että ovat päätyneet lähtöön. Esimiehen esimies on yhtä lailla sovinisti eikä tahdo puuttua. Olen siis hyvin miesvaltaisella alalla ja miesvaltaisessa työpaikassa.

Syrjiminen on esim sellaista että minut jätetään pois palavereista jotka koskevat vastuualuettani, ja minut ohitetaan. En saa tietoa joka minun pitäisi saada voidakseni hoitaa työni. Vähätellään osaamistani ja minua sekä mielipiteitä. Kaikki eivät toimi näin, ja osa kohtelee tasavertaisena. Olen hyvä työssäni ja niin ovat olleet muutkin savustetut. Kuten joku tuossa sanoi, on kiusaaminen vienyt itsetunnon niin että en kykene hakemaan muita työpaikkoja. Olen myös liian ahdistunut työnhakuun.

Seuraava vaihe on siis työterveyslääkäri ja sairausloma. Ei näin ole mitään järkeä jatkaa, tämä pilaa koko elämää tällä. En edes koe olevani erityisen herkkänahkainen.

En kuulu liittoon. Vain kassaan.

11/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro se ääneen. Kukaan ei halua enää firmaan jossa työpaikkakiusataan. Ole vahva. Ajattele että olet hyväntekijä kun et hyväksy firman toimintatapoja.

Vierailija
12/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnollinen ja ahkera työntekijä. Olen perusterve ja sairaslomia vähän. Meidän työpaikassa on paljon pitkäaikais sairaslomalaisia. Oli esimies, jonka ammattitaito ei riittänyt, ei ollut edes kiinnostusta. Suostuin aina tekemään sairaslomalaisten työt, yritin aina parhaani. Työkaverit eivät tykänneet tästä, he soittivat esimiehelle ja valehtelivat minusta, puhuivat pahaa seläntakana, johon esimies lähti mukaan. Tilanne meni siihen, että pitkäaikais saikuttajat syyttivät minua työpaikka kiusauksesta heitä kohtaan. Tiesin, etten kiusaa, mutten voinut todistaa. Minusta valitettiin ja valittettiin, kunnes ensin huomautus ja sitten kirjallinen varoitus.

Vierailija
13/34 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnollinen ja ahkera työntekijä. Olen perusterve ja sairaslomia vähän. Meidän työpaikassa on paljon pitkäaikais sairaslomalaisia. Oli esimies, jonka ammattitaito ei riittänyt, ei ollut edes kiinnostusta. Suostuin aina tekemään sairaslomalaisten työt, yritin aina parhaani. Työkaverit eivät tykänneet tästä, he soittivat esimiehelle ja valehtelivat minusta, puhuivat pahaa seläntakana, johon esimies lähti mukaan. Tilanne meni siihen, että pitkäaikais saikuttajat syyttivät minua työpaikka kiusauksesta heitä kohtaan. Tiesin, etten kiusaa, mutten voinut todistaa. Minusta valitettiin ja valittettiin, kunnes ensin huomautus ja sitten kirjallinen varoitus.

Miten tuttua! Oikeasti. Olen myös tehnyt lähteneiden työt omieni lisäksi. Esimies on ammattitaidoton ja vierittää omat virheet johdolle minun tekosina. Samoin hän On levittänyt valheita minusta . Osa on oiottu, mutta tuskin kaikki ovat tulleet korviini.

Vierailija
14/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on 25 vuotta eläkeikään, ihan varmasti työllistyt vielä. Kiusaaminen on vaan vienyt sun itsetunnon.

Niin minäkin luulin. Nyt olen puoli vuotta hakenut töitä enkä ole päässyt edes haastatteluun. Kukaan ei huoli nelikymppistä

:(

Ohis

Vierailija
15/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on myös savustettu ulos miesvaltaiselta työpaikalta. Myös edeltäjäni ja 2 seuraajaani ovat lähteneet samasta syystä, samojen henkilöiden häiriköinnin vuoksi. Työnantaja on tässäkin tapauksessa tietoinen asiasta, mutta ei kiinnostus ole riittänyt kuitenkaan niin pitkälle että asialle olisi ryhdytty mitään tekemään.

Itse kärsin karenssin koska olin siinä vaiheessa jo täysin kyvytön toimimaan ja puolustamaan oikeuksiani. Makasin kotona monta kuukautta ennen kuin olin siinä kunnossa, että pystyin töitä hakemaan. Nyt jälkikäteen ajateltuna olisi ollut parempi hakea sitä sairaslomaa jo siinä vaiheessa kun oireilu alkoi (omalla kohdallani unettomuus, leposyke oli yli 100).

Vierailija
16/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin luulin. Nyt olen puoli vuotta hakenut töitä enkä ole päässyt edes haastatteluun. Kukaan ei huoli nelikymppistä

:(

Ohis

Nelikymppinen on ihan hyvässä työiässä vielä. Jos oma ala ei työllistä, harkitse alanvaihtoa.

Vierailija
17/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan töitä teet?

Vierailija
18/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin myös siten voi kiusata, että syyttää toista perättömästä kiusauksesta. Levittelee valheita ja seläntakana puhumista.

Vierailija
19/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin myös siten voi kiusata, että syyttää toista perättömästä kiusauksesta. Levittelee valheita ja seläntakana puhumista.

Miten mielenvikainen pitää aikuisen ihmisen olla, ettei voi käyttäytyä fiksusti töissä kuin töissä. En ole ikinä ymmärtänyt sellaisia ihmisiä.

Vierailija
20/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu liittoon. Vain kassaan.

Ihan vaan semmoinen kyssäri että miltä tuntuu olla ilman liiton jäsenyyttä tilanteessa jossa sinulla on työsuhteessasi ongelmia?

Ja millä aikataululla ajattelit liittyä liittoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme