Uskomatonta selittelyä elatusmaksuista luistamiseen.
Erosin exästäni 5 vuotta sitten ja exä ilmoitti olevansa työtön heti eron jälkeen ja sai elatusmaksuksi 90 e / kk. Vuoden välein sopimusta on uusittu, ja aina vaan miehen työttömyys jatkuu.. Kuitenkin miehellä on yli 1000 e kuukausivuokra yksiössään (pakko olla kaupungin parhaalla paikalla asunto), auto joka maksaa 45 000 euroa ja päälle kaikki lomamatkat yms. Onpahan joskus vittuillutkin mulle kuinka "hän se vaan "työttömänä" matkustelee sukellusreissuilla ympäri maailmaa kun sä raadat niska limassa suomen sohjossa". Me molemmat miehen kanssa tiedämme, että tekee pimeänä työtä, mutta en ole jaksanut sen hullun kanssa asiasta enempää kinata.
Nyt kuitekin mies sai töitä 6 kk sitten ja alkuviikosta oli tapaamminen lastenvalvojalla jossa elarit katsottiin uusiksi. Oli miehen naama näkemisen arvoinen, kun lastenvalvoja sanoi ettei auton lainanlyhennystä oteta laskelmassa huomioon, ja asunnostakin 700 euroa koska 1000 e on liikaa yksiöstä yksinasuvalle. Ensin koitti ilmoittaa palkkansa ilman lisiä (palkkansa koostuu matalasta alkupalkasta, ja erilaisista lisistä), vaati ettei lisiä saa ottaa huomioon koska niitä ei välttämättä joka kk tule. Lastenvalvoja sanoi että katsotaan vaikka viimeiset 6 palkkaerittelyä, ja lasketaan niistä keskiarvo. Lisäksi Mies oli kuvitellut ettei lastenvalvoja huomaa jos hän väittää 2 vkon palkkakuittia koko kuukauden palkaksi. Oksetti miehen huijaaminen. Aluksi väitti nettotuloikseen kk 1600 euroa, mutta kun summat tarkastettiin, tuli nettotuloksi kk 3100 euroa (!!)
Lopulta katsottiin että miehen kuuluisi (ja siihen pystyisi helposti) maksaa 300 euroa kk elatusmaksua. Mies sanoi ettei ikimaailmassa suostu siihen, se on riistoa (ja sehän ei ole riistoa että lapseen mes laittaa kk rahaa 90 euoroa vuosien ajan, eikä vie ikinä matkoille, jonne sittenkuitenkin vie uuden naisensa ja tämän lapset. Muisti rehvastella mulle että vituttaako mua kun mies maksaa uuden naisensa ja tämän lastenkin matkat, mutta mä en taaskaan pääse mihinkään..)
Asiasta väännettiin ja lopulta mies suostui 240 euroon, ja minä suostuin, koska onhan sekin enemmän kuin 90 euroa kuukaudessa.
Tänään mies laittoi viestiä että on jäänyt taas ylllättäen työttömäksi, eikä elatussopimusta tarvitse kuulemma noudattaa, hän aikoo maksaa max 90 e kk jatkossa. Työttömyys voi kestää kuulemma pitkään joten kannattaa vaan suosiolla suostua toistaiseksi voimassaolevaan 90 e / kk sopimukseen. Väitti että tämä nyt tehty soppari ei ole lainvoimainen.
Mitä tekisitte? Eikö vaan että jännältä kuulostaa yhtäkkinen työttömyys ja miehen eka huoli asiassa ettei muka pysty maksamaan sovittua elaria (auton ja asunnon yms kyllä). Ja lastenvalvojalle on meillä monen kk jonot, joten vaikka mies sattuisikin saamaan ajan lastenvalvojalle tässä asiassa, se menisi monen kk päähän ja sillä aikaa noudatetaan tätä tehtyä sopimusta? Mietin jopa että olisiko järkeä lähteä käräjille asiassa, jossa käytäisiin läpi miehen tulot perusteellisesti, samoin pankkitilit yms, ettei pysty esim. pimittämäään tuloja leikkimällä työtöntä ja tekemällä pimeästi hommia?
Mies on liero ja vastuuton paska, enkä halua senttiäkään enempää kuin lapselle kuuluu. Mutta en myöskään jaksa tätä että lapsi on eka josta tingitään, ei ökyasunnosta tai autosta. Mies ei taatusti ole työtön pitkään, mutta vitkuttelee itelleen maksuvapaita kk, joka kk on kotiinpäin kun ei tarvi lapsesta maksaa. Ja minä juoksen lastenvalvojalla vahvistamassa näitä haista paska-sopimuksia.
Antakaa neuvoja tähän tilanteeseen?
Kommentit (28)
Minua kiinostaisi mistä löytää edes pimeitä töitä? Olen työtön isä ja minulla on ns. nollasopimus koska lapset on luonani niin paljon. Viikko ja viikko systeemi ei onnistu kun asutaan eri paikkakunnilla. Monesti olen ottanut luokseni muutenkin kuin vuorollani. Oikea tai tekosyy kelpaavat yhtä hyvin kun saan olla lasteni kanssa.
Ei pimeitä töitä oikein voi tehdäkään, kyllähän kirjanpidosta huomaa, jos kaikesta ei ole maksettu veroa tai sitten maksettu palkkaa jolle kulle muulle.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies yrittää myös luistaa elareista. Syynä on se, että lasten äiti maksattaa miehellä kaikki: lupas lapsille, että isä vie sirkukseen (150 e), isä ostaa uuden kännykän (250 e), isä ostas just tietyn koulurepun (100 e) jne. Joka kerta kun isä lapsiaan näkee, niin yksi päivä maksaa pari sataa. Ja hän näkee lapsia neljänä päivänä kuukaudessa. Siksi hän aikoo nyt tehdä kaikkensa, jotta saa elarit ihan alas.
Olen mies ja mulla oli ihan sama tilanne. Eksä koko ajan usutti lapsia pyytämään kaikenlaista kallista. Meinasi elareitten lisäksi maksattaa minulla leluja, huvittelureissuja, ulkonasyömisiä, vaatteita jne. Ok, periaatteessa ne menee lapsille, mutta ei se reilua ole koska elareitten pitäisi kattaa nuo. Ja minä kilttinä aluksi sorruin tuohon. Siinä vaiheessa hermo petti kun kuulin, että eksä oli lähtenyt ulkomaanreissulle uuden miehensä kanssa vaikka lapsille valitteli koko ajan rahanpuutetta. Sanoin eksälle, että nyt loppuu se valehtelu ja lasten manipulointi tai yhteistyö loppuu minunkin puoleltani. Sen jälkeen eivät lapset ole enää mitään pyytäneet ja eksä on pitänyt huolen ettei ainakaan julkisesti usuta lapsia pyytämään rahaa minulta. Ilmeisesti joku hänen lähipiiristään sai puhuttua edes vähän järkeä eksän päähän.
Ja olen edelleen sitä mieltä, että elarisysteemi on epäreilu. Siinä lasketaan todella avokätisesti äidin (anteeksi, lähivanhemman) hyväksi nuo maksut ja kaiken huipuksi rahojen käytöstä ei tarvitse tehdä kenellekään tiliä! Siis raha-automaatti, joka syytä joka kuukausi tietyn summan rahaa jonka saa tuhlata miten haluaa! Ei ihme, että nykyään moni nainen näkee eron ensisijaisena ratkaisuna parisuhteen ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies yrittää myös luistaa elareista. Syynä on se, että lasten äiti maksattaa miehellä kaikki: lupas lapsille, että isä vie sirkukseen (150 e), isä ostaa uuden kännykän (250 e), isä ostas just tietyn koulurepun (100 e) jne. Joka kerta kun isä lapsiaan näkee, niin yksi päivä maksaa pari sataa. Ja hän näkee lapsia neljänä päivänä kuukaudessa. Siksi hän aikoo nyt tehdä kaikkensa, jotta saa elarit ihan alas.
Olen mies ja mulla oli ihan sama tilanne. Eksä koko ajan usutti lapsia pyytämään kaikenlaista kallista. Meinasi elareitten lisäksi maksattaa minulla leluja, huvittelureissuja, ulkonasyömisiä, vaatteita jne. Ok, periaatteessa ne menee lapsille, mutta ei se reilua ole koska elareitten pitäisi kattaa nuo. Ja minä kilttinä aluksi sorruin tuohon. Siinä vaiheessa hermo petti kun kuulin, että eksä oli lähtenyt ulkomaanreissulle uuden miehensä kanssa vaikka lapsille valitteli koko ajan rahanpuutetta. Sanoin eksälle, että nyt loppuu se valehtelu ja lasten manipulointi tai yhteistyö loppuu minunkin puoleltani. Sen jälkeen eivät lapset ole enää mitään pyytäneet ja eksä on pitänyt huolen ettei ainakaan julkisesti usuta lapsia pyytämään rahaa minulta. Ilmeisesti joku hänen lähipiiristään sai puhuttua edes vähän järkeä eksän päähän.
Ja olen edelleen sitä mieltä, että elarisysteemi on epäreilu. Siinä lasketaan todella avokätisesti äidin (anteeksi, lähivanhemman) hyväksi nuo maksut ja kaiken huipuksi rahojen käytöstä ei tarvitse tehdä kenellekään tiliä! Siis raha-automaatti, joka syytä joka kuukausi tietyn summan rahaa jonka saa tuhlata miten haluaa! Ei ihme, että nykyään moni nainen näkee eron ensisijaisena ratkaisuna parisuhteen ongelmiin.
Ei sen äidin kaikkien rahojen ole tarkotuskaan mennä lapsiin. Äitiki saa käydä ulkomailla ja ostella kalliita vaatteita. Ei naisen elämä eroob lopu, eikä hänen tule joka penniä käyttää lapsiin.
Isä maksaa elareita, koska ne on hänenkin lapsiaan ja hänen kuuluu niistä maksaa TULOJENSA mukaan. Asumisesta, ruuasta harrastuksista.
Ei lähiäidin tarvi käyttää joka penniä lapsiin. Saa vaikka 300 e käyttää itseensä, kun isä maksaa lasten osuudesta 300 e
Se 300 e äidin omasta palkasta on äidin rahaa.
Naurattaa nuo vinkujat. "Äiti käy ulkomailla ja mä maksan elareita 300 e. Ilman mua se ei pääsis ulkomaille" ei vaan sä maksat niistä lapsista, vaikka se äiti ostas itelleen jotain. Se ei silti oo suoraan SUN rahoista. Sillä olemattomalla 100 eurolla mitä moni maksaa ei makseta ees sitä yli menevää osaa mikä tulee kun äiti JOUTUU asua kolmiossa kahden lapsen kans, eikä yksiössä niinku 3000e/kk tienaava isä.
Ois nää elarietäisät kusessa, jos pennut muuttas isälleen. Se ois kahen lapsen kans 3000 e äkkiä kulutettu pois, jos äiti ei maksas pennin jeniä elareita.
Luojan kiitos olen onnellisesti naimisissa...
Itse vastaisin miehelle "nykyinen sopimus on voimassa niin kauan kunnes uusi tehdään, eli summa on 240e/kk, mikäli tämä summa ei tililläni ole päivänä blaablaa vien asian eteenpäin. Hyvää kevättä!" noi toimii aina. Sen jälkeen et vastaa enää mihinkään ja jos summa ei ole tilillä.. Asia eteenpäin. Toi on ihan sama kun jättäisi puhelinlaskun maksamatta, seurauksia tulee. Tappelemaan en alkaisi sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen äidin kaikkien rahojen ole tarkotuskaan mennä lapsiin. Äitiki saa käydä ulkomailla ja ostella kalliita vaatteita. Ei naisen elämä eroob lopu, eikä hänen tule joka penniä käyttää lapsiin.
Isä maksaa elareita, koska ne on hänenkin lapsiaan ja hänen kuuluu niistä maksaa TULOJENSA mukaan. Asumisesta, ruuasta harrastuksista.
Ei lähiäidin tarvi käyttää joka penniä lapsiin. Saa vaikka 300 e käyttää itseensä, kun isä maksaa lasten osuudesta 300 e
Se 300 e äidin omasta palkasta on äidin rahaa.
Hei ttt-mammat, missaatte nyt yhden tärkeän asian tässä. Nämä ahneet ex-naiset yrittävät ansiottomasti kasvattaa sitä itselle jäävää rahamäärää manipuloimalla lapsia pyytämään isältä kaikenlaista kivaa ja kallista vaikka elareiden pitäisi kattaa kaikki nuo. Sen lisäksi, että niistä elareista pystyy halutessaan laittamaan vielä säästöön jos oikein kovasti yrittää.
Lisäksi mies ottaa yleensä erossa pahemmin takkiin, pitää etsiä uusi asunto, mahdolliset vuokravakuudet, oikeudenkäyntikulut, auton hankinta jne. Voi mennä keskituloisella useampi vuosi ennen kuin pääsee ns. lähtötilanteeseen ja elarit juoksee koko ajan.
siis.. I D I O O T T I