Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä löysinkään teinin huoneesta? Onko teinit todella näin hajamielisiä?

Vierailija
24.02.2017 |

Eilen teini jotain mumisi, että hänellä ei ole rahaa liittyen kait vaateostoksiin. Tänään sitten jostain syystä menin vähän järjestelemään hänen huonettaan, joka on yleensä aina jonkinlaisessa kaaoksessa. Siinä vaatteita ja tavaroita keräillessä sitten huomasin avattuja kirjekuoria lattialla lojumaan sisältäen synttäri-ja joulukortteja. Jostain syystä ajattelin sitten kuitenkin tarkistaa kunnolla kuorten sisällön ennen paperinkeräykseen heittämistä. Eikö mitä, korttien sisältä löytyi kolme 100 € seteliä! Kyllä mä tiesin ja teinikin tiesi (eri asia muistiko), että hän sai sukulaisiltaan jotain 400 € lahjaksi, mutta luulin sentään teinin pistäneen ne johonkin talteen.
Nyt pistin sitten rahat omaan lompakkooni turvaan. Kysyin teiniltä tänään sitten ihan huvikseni, että "Sanoitko sinä eilen, että sulla ei ole rahaa ollenkaan ostoksiin?", johon se vastasi, että "Joo, ei mulla oo, ehkä mulla vähän on lompakossa, en oo kattonu." Siis ei ole muistanut, että sai useita satasia vastikään lahjaksi??
No, minähän en nyt hänelle löydöistäni tällä kertaa kerro, annan vähitellen nuo 300 € sille käyttörahaksi tässä kevään mittaan ja jossain vaiheessa pidän sitten kyllä kunnon puhuttelun...pakko alkaa seurailemaan, minne se tunkee rahansa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpas tyhmä !

Vierailija
2/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida paljoa raha merkata teinille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tollasia ne on. Ei pistä talteen, hävittää kaiken.

Vierailija
4/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita rahastoon! Mä oon 19 ja harmittaa, ku tajusin vasta nyt pudotella sukulaisilta saatuja lahjarahoja rahastoon.

Vierailija
5/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo taas tämäkin ap:n viesti on.

Tai sitten olet aika kauhea vanhempi.

Minusta sinun kuuluu kertoa nuorelle rehellisesti, että kävit läpi hänen tavaroitaan ja löysit 300 euroa syntymäpäivärahoja. Sinuna tekisin niin heti. Sitten kysyisin, miten on voinut unohtaa ne, ja antaisin ne kaikki takaisin ja käskisin huolehtia niistä paremmin.

Koska muuten joku tuhma ihminen voi ottaa ne itselleen.

Vierailija
6/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole teinillä ymmärrystä rahanarvosta, surullista :( Taitaa olla jo liian myöhäistä opettaa, oppii raukka sitten kantapään kautta, kun omilleen joutuu, ellei vanhemmat siloittele tietä liiaksi ja pelasta jokaisesta pulasta mihin lapsi typeryyttään joutuu, silloin lapsi ei koskaan opi tulemaan toimeen omillaan.

Vierailija
7/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi ylioppilasjuhlien jälkeen niin, että lopulta alkoi olla rahat lopussa. Olin vienyt ison osan lahjarahoista pankkiin, tietysti.

Sitten tyhjätaskuna kaivelin lompakkoani perusteellisemmin, niin löysin nipun viiskymppisiä, jotka olin jemmannut lompakon sivutaskuun. Ei mitään muistikuvaa siitä, että olisin näin tehnyt.

Mutta olinpa kuitenkin laittanut talteen sellaiseen paikkaan, mistä ne löytyivät.

Anna sille teinille jossain vaiheessa loput rahat ja puhu asiasta.

Vierailija
8/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko oli myös teininä tosi huolimaton ja kertoi välillä kuinka löysi siivotessa laukun pohjalta 50e ja laatikosta 150e.. Edelleen aika huono rahan kanssa.

Vierailija
9/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tongit lapsen tavaroita ja varastit 300€. Et ainakaan saa vuoden äiti- palkintoa.

Vierailija
10/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi kyllä nykyajan nuoret ovat avuttomia ei minun nuoruudessani kovaa työtä joutunut tekemään nuoresta asti kaikki tulee liian helposti nuorille nykyään.

Laita ap ne nuoren rahat perheen ruokakuluihin ja kerro antajille, ettei nuori mitään rahaa heiltä tarvii koska ei rahan arvoa ymmärrä mutta onneksi viisaat vanhemmat ymmärtävät. Kiitä lahjoittajia osallistumisesta koko perheen elantomenoihin.

Potkaise teini pellolle kotoa ensi tilassa äläkä pidä siihen hemmoteltuun kakaraan mitään yhteyttä.

T. Irene Ankeuttaja-Ankeinen

Vierailija
11/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi käteislahjat on kieltämättä vähän hankalia. Meillä ne ei sentään loju ympäriinsä, ainakaan pitkään, kyllä ne aika pian löytävät tiensä lompakkoon. Ja olen sitten ohjeistanut, että enimmät kannattaa tallettaa tilille vaikka Alepan kassalla, ettei kirjanpito mene turhan hankalaksi. Käteisellä kun maksaa, niin kuitit ei välttämättä pysy tallessa, mutta kaikki korttimaksut näkyy nettipankista ja kirjanpito ei mene sekaisin.

Vierailija
12/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut teineilleni että hyviin tapoihin kuuluu kiittää. Saavat luvan kirjoittaa ihan käsin kortin tai kirjeen ihmisille jotka muistavat heitä jouluna, synttärinä tai muuten.

Ja näin myös tapahtuu.

Ap:n teini ei ole hajamielinen vaan välinpitämätön.

Vierailija
13/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heittäisin satasen lapsen kouraan, että siinä sulle vähän rahaa. Katsoisin reaktion (olettaen ettei teillä jaella satasia teini-ikäisille ihan joka päivä) ja luultavasti lapsikin ihmettelee mistä nyt tuulee, jollon vihjaisin että "meinasin heittää sun lahjakurjekuoret roskiin". Ehkä jotkut kellot soisi.

Kävisin lopuksi vielä keskustelun miten rahaa säilytetään ja paljonko töitä joutuisi tekemään 300e summan edestä (jos se auttaisi hahmottamaan rahanarvoa).

Vierailija
14/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä temppu! Joku kehtaa varastaa oman lapsen lahjarahat.

Vierailija
15/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia isättömistä lapsista kasvaa.

Vierailija
16/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pointti tässä aloitus-trollauksessa oli kai se, että se teini on niin vitun omahyväinen ja yltäkylläisyydessä kasvanut, ettei tajua rahan arvoa.

Vierailija
17/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se näkee kesällä sen lahjan antaneen sukulaisen ja muistaa ne rahat ja sä saat syytteen varkaudesta. :D (Joskus muinoin se varkauden raja oli siinä 300e kieppeillä, nykyisestä en tiiä.)

Vierailija
18/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tunnustaa että olen vähän samanlainen tuollaisten kirjekuorien kanssa ja olen 34v.

Jos siirrän rahat lompakkoon niin tuhlaan ne heti arkisiin asioihin.

Pankissa en ole käynyt varmaan 2 vuoteen ja varmaan nykyään maksaakin käteisen tallettaminen tileille.

Sitten aika ajoin siivotessa löydän jostain kirjahyllystä kivan näköisen kuoren ja yllätyn iloisesti miten olenkin 200e rikkaampi. :D

Vierailija
19/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole oikeutta ottaa omaan säilöön toisen rahoja eikä hallita niiden käyttöä. Ei edes sillä perusteella että olet äiti. Suosittelen antamaan ne takaisin olet käytännössä tehnyt rikkeen.

Vierailija
20/23 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi teini olla omahyvänen ja ymmärtämätön jos 300 jää kirjekuoriin?

A, ei yksikään teini unohtas. Ei edes rahan arvoa ymmärtämätön.

B, jos unohtaa ei todennäkösesti oo huomannu niitä tai on unohtanu, koska sai muutenki rahaa.

En ymmärrä miten av-mammat saa tollasesta väännettyä, ettei ymmärrä rahan päälle? :D

Jos ei ymmärtäs ne 300 ois menny esim. karkkiin kaikki tai johonki turhaan, eikä todellakaan jääny lojumaan.

Vai katteuksisako vaan taas ko omille oo vara ees 20 e antaa.