En tykkää psykologiasta,koska se vaikuttaa niin epämääräiseltä
Tunteeko joku samoin? Musta aina vaikuttaa, että jossain psykologian tekstissä selitetään, että näin toimii psyyke jos lapsuudessa sitä ja sitä, ja tällainen on x tavalla häiriintynyt persoonallisuus. Eikä yleensä mitään perusteluja. Kuka tahansa voisi keksiä noita, uusia persoonallisuushäiriöitökin voisi keksiä niinkuin jotain horoskooppeja, ja jokaisella jota vähän tutkitaan, voisi jotain diagnosoida. Lisäksi on hirveän vaikea mitata jotain persoonallisuuden ominaisuuksia. Itse ainakin saattaisin vastailla johonkin persoonallisuustestiin eri tavalla ihan päivästä ja mielialasta riippuen, ja sehän on ihan tulkinnasta kiinni käyttäytyykö "useimmiten" niin tai näin. Varmaan sitten epävakaa persoona.
Kommentit (22)
Kirjassa Tappava psykiatria ja lääkinnän harha on todella paljon esimerkkejä siitä, miten tutkimuksilla huijataan ja miten "hopeaselkäpsykiatrit" elävät omassa harhassaan. Kannattaa ehdottomasti lukea!
Psykologia on tieteellinen alue joka perustuu moniin eri osa-alueisiin. Psykologiassa itsessään on monta eri suuntaa esim. kognitiivinen ja sosiaalinen psykologia.
Psykologiassa kyllä ihan tunnustetaan että mainitsemasi testi ei ole muuta kuin suuntaa antava. Sitä en tiedä mitä kirjoja sinä olet lukenut, mutta itse olen kyllä lukiossa käynyt kaikki psykologian kurssit ja kyllä siellä oli ihan selitykset, tutkimukset ja biologinen puoli selitettynä.
Psykologia on tieteenä suhteellisen uusi ja hankala tutkia ihmisen aivot ovat monimutkaiset eikä niistä tiedetä läheskään kaikkea nyt myös suoliston osuutta tutkitaan. On ihan eri asia lukea jotain "tekstiä" psykologiasta kuin esim. oppikirjoja. Ei niitä "persoonallisuushäiriötä" noin vain keksitä ja lisätä virallisiin kirjoihin. Mitä enemmän tutkimuslaitteet ja tiede yleensäkin kehittyy sitä tarkempia diagnooseja saadaan.
Ihmisen mieli on hyvin haavoittuvainen ja mielenhäiriötä löytyy myös eläimistä joilla ei ole ollut hyvät elinolot. Ensi kerralla laita nyt edes lähteet mitä olet lukenut.
Ps. niissä testeissä lukee yleensä "6 kuukauden, vuoden, viikon jne ajalla".