Miksi rumaa ei sanoa rumaksi, läskiä läskiksi ja pätkää pätkäksi?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mutta vaikka noita asioita ei saa sanoa, niin miksi laihaa saa silti sanoa alipainoiseksi tai laihaksi? Itse en pidä siitä, on lähempänä haukkua kuin kehua.
Totta. Kaikki eivät ymmärrä, että laihuus ei aina ole haluttu ominaisuus. Ja muutenkin termi ALIpainoinen nyt kai pitäisi olla kaikille selvän negatiivinen kommentti!
18
Läski ei kuulu joukkoon. Oma valinta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Rumuus ei ole tosiasia vaan mielipideasia.
Lihavuus ja lyhyys ovat tosiasioita, mutta läski ja pätkä ovat sanoja, jotka on tarkoitettu enemmänkin halventamaan kuin neutraalisti kertomaan tosiasiaa.
Kyllä läski on ihan normaali ja neutraali ilmaus puhekielessä eikä mikään loukkaus. Ja sitä paitsi, ihan sitä itseään se ylimääräinen enimmäkseen on, läskiä, ihraa, laardia.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiat ovat tosiasioita.
Ole vaiti jollet pysty sanomaan toisesta mitään positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus ja lyhyys ovat tosiasioita, mutta läski ja pätkä ovat sanoja, jotka on tarkoitettu enemmänkin halventamaan kuin neutraalisti kertomaan tosiasiaa.
Ihmisen pituus on asia, jota ei voi muuttaa. Sen pitäisi tyhmemmänkin tajuta. Joitain muita tai joihinkin muihin ihmisen ominaisuuksiin voi vaikuttaa, joillain konsteilla ( kauneuskirurgia, meikit tms) , mutta pituutta ei saisi koskaan pilkata, eikä saa. Ei myös vammaisuutta, eikä mitään ominaisuutta mikä on syntyperäistä. On olemassa sanonta, että vanhalle ( vanhuuden höperölle) saa nauraa, mutta ei vammaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiat ovat tosiasioita.
Mielipiteet eivät ole tosiasioita.
27 taisi keksaista ihan itse sanonnan, joka on helvetin typerä. Vanhuudelleko sitten voi jotakin? Ai juu, voisihan sitä tappaa itsensä, mutta oikeasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaunista saa sanoa hevosnaamaksi, normaalipainoista luurangoksi ja pitkää kirahviksi?
Miten noin epäsosiaalinen tyyppi voi olla noin kiinnostunut siitä, mitä muut ajattelevat? Tietysti saat sanoa kaikenlaista. Ja siitä seuraa mahdollisesti myös kaikenlaista.
Itseasiassa ihmettelin sitä että miksi tälläkin palstalla ihmiset surutta haukkuvat muita näillä nimityksillä sen ollen ilmeisen ok toisin kuin lihavan sanominen läskiksi vaikka se olisi totta. Ei ole kerta eikä kaksi kun on saanut lukea kuinka täysin normaalipainoinen nainen on liian laiha, pelkkää luuta ja nahkaa, muodoton eikä miehetkään tykkää kun ei ole mistä ottaa kiinni. Miksi näin rumasti saa sanoa vaikka se ei ole edes totta?
Jostain syytä "laihaa" ei pidetä yhtä pahana sanana kuin "läskiä" tai edes neutraalimpaa "lihavaa", laiha voi olla jopa kohteliaisuus. "Voi että kun olet laiha!" Mutta koskaan ei kuule kenenkään ihastelevan: "Oi miten lihava olet!"
Siksi voi olla vaikea samaistua siihen, että jollekulle, jolle oma alipaino ja muodottomuuden puute tässä naisellisen muotoista kehoa ihannoivassa maailmassa on arka paikka, laihaksi haukkuminen tuntuu pahalta. (Voi olla, että laihaksi ei ole edes haukuttu samalla halveksunnalla kuin yleensä lihavia haukutaan, mutta juuri siitä kohteesta se tuntuu pahalta.)
Joskus joku voi toista haukkua laihaksi näennäisesti, vaikka oikeasti pitää tämän laihuutta kadehdittavana. Tai sitten hän oikeastikin kammeksuu sitä laihuutta, mutta joku toinen ihannoi sitä ja siksi tulkitsee haukkumisen kateudeksi.
Ajatusleikki:
"Voi että kun olet laiha!"
"Voi että kun olet lihava!"
Pelkästään kirjoitettuna, tulkitsetko molemmat samaan sävyyn sanotuiksi lausahduksiksi, vai toisen ehkäpä toista positiivisemmaksi?
Koska ne rumat, läskit tai pätkät tietää usein itsekin varsin hyvin että he ovat rumia, läskejä tai pätkiä. Parhaimmillaan he ovat joutuneet kuulemaan siitä koko ikänsä. Tosi kivaa yrittää ajatella että ne ominaisuudet eivät määritä sitä kuka on, kun niistä kuulee muilta vähänväliä. Siinä oppii että on aivan sama mitä teet ja mistä pidät, kun kaikki kaupan kassasta uusiin tuttavuuksiin ajattelee aina ensimmäisenä sitä, että onpas tuo henkilö ruma/läski/pätkä/yms. Omalla kohdalla ne kommentit muistuttaa aina siitä, että se ominaisuus johtuu sairaudesta, ja se sairaus muistuttaa siitä että en tule ikinä olemaan "normaali" yhteiskunnan jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä läski on ihan normaali ja neutraali ilmaus puhekielessä eikä mikään loukkaus. Ja sitä paitsi, ihan sitä itseään se ylimääräinen enimmäkseen on, läskiä, ihraa, laardia.
En nyt viitannutkaan siihen aineeseen, vaan koko ihmiseen.
Uloste on neutraali sana, mutta jos sanoisin ihmistä ulosteeksi... (Ei kovin uskottava haukkumasana, mutta kuitenkin.)
Mitä pahemmin toista haukut, sitä enemmän pahennat muiden kuvaa itsestäsi.
Kyllähän tyhmä saa olla, mutta kannattaako? Ei tässä maailmassa mikään ole mitään, mitä ei saisi tehdä. Saat vaikka tappaa ihmisen, mutta sitten vaan joudut vankilaan, jos jäät kiinni. Itse kuolemakaan ei ole sillä tavalla pakollista, että jos jotenkin taianomaisesti saisit tehtyä itsestäsi kuolemattoman, niin ettetkö saisi elää ikuisesti. Mutta kannattaako?
Jos muita haukkumalla et huomaa elämänlaatusi mitenkään kärsivän, jatka samaan malliin vain!
Olen nähnyt Cheekin ilman paitaa ja meikkejä. Rumä läski äijä.
PP Peteliuksellakin on nuorekkaampi kroppa ja iho kuin Jare Tiihosella
Eikö sinua ole koskaan haukuttu? Varmasti tiedät, miltä se tuntuu. Toisaalta siitä vaan, jos haluat ilkeän ja loukkaavan ihmisen maineen.
Taidat olla mun työkaveri. Se pohti just tuota samaa. 😂😂
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole tosiasioita. Jokainen arvostelee toisia omista lähtokohdistaan. Jos olet itse 195 senttinen, niin mielestäsi 175 senttinen on pätkä, mutta taas jos olet itse 155 cm niin 175 cm on pitkä. Jos olet itse 110 kiloinen varmaan joku 85 kiloinen on ihana pikku keijukainen, mutta jos olet 42 kiloinen anorektikko niin 52 kiloinen on jättivalas.
Eihän muotimaailmaakaan tiedä mistä se pluskoko alkaa: toisilla vaatesuunnittelijoilla se on jo koko 38, toisilla 40 toisilla 48.
Toisaalta, palataan aina samaan kysymykseen -- miksi pitäisi yleensä oksentaa omat ahtaat käsityksensä jollekin toiselle? Onko se SINUN mielipiteesi jotenkin merkittävämpi kuin muiden? Ja mikse se pitäisi saattaa sen toisen ihmisen tietoon?
Itse ajattelen niin että henkilö, jonka on pakko rääkäistä toiselle tämän olevan ruma, lihava, lyhyt, pitkä, laiha, mikä vaan, on itse henkisesti vajaa ja ruma --- mutta minä en sanoisi sitä ääneen sille ihmiselle.
Hyvännäköisiä naisia mammat saavat kyllä haukkua.
Ihmiset tekevät jopa rikoksia vaikka se on kielletty peräti laissa. Tekevät vaan kun ei poliisi ehdi kaikkia mätämunia kyttäämään 24/7. Kyllä se toiminnan tyhmyys alkaa siinä vaiheessa hitaimmillekin valjeta kun omaisuus hupenee vahingonkorvauksiin ja aika vankilassa homehtumiseen.
Samalla tavalla, kyllä tämä asia sinullekin alkaa valjeta siinä vaiheessa kun sinusta tulee hylkiö.