Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Välinehuoltaja- kannattaako alaa opiskella?

Vierailija
23.02.2017 |

Millainen palkkaus, työllisyys, millaista työtä teette? :)

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinehuoltokeskukset ovat pilanneet itsenäisen työskentelyn. Kiirettä, sähellystä ja liikaa muita ihmisiä.

Vierailija
42/53 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sellainen peruspaska palkka. 2000e/kk brutto. Mitä koulutus kestää? Vuoden? Sitten vaan vempuloi hiomassa jotain metallipöytää, ja ajattelee: "ÄÄÄ ÄÄÄÄ ÖÖÖÖÖÖÖ ÄÄÄÄÄÄ".

Mitä ihmeen metallipöytää?

No, jos vaikka jotain instrumentteja on pidetty siinä jonkin toimenpiteen aikana (rullakko, jossa taso, jolle instrumentit laitetaan), niin kai sekin tarvitsee puhdistaa. Sitä vaan siis hankaa jollakin rätillä, samalla päässä kuuluu: "ÖÖÖÄÄÄ ÄÄÄÄ ÄÄÄ Ä ÄÄ ÄÄÄ  ÖÖÖÖÖÖÖ DIIDIIDIIDIIDII". Ruiskauttaa jotain ainetta pöytään lisää.

Ei kun se on mun duuni (sairaala/laitoshuoltaja). Nuo vokaalit kuuluvat musiikin tahtiin, tänään korvamatona Jippu.

Tykkään työstäni, pääsen viimeistään klo 15, stressi ei tosiaan paina ja se sama pari tonnia jää käteen kuin kaikille muillekin. Progressio, nääs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako kyseistä alaa edes harkita, jos päädiagnoosina ovat laaja-alaiset oppimisvaikeudet (tarkoittaa samaa asiaa kuin heikkolahjaisuus, josta vielä puhuttiin 80-luvulla) ja autistiset piirteet. On niin hankalaa keksiä ammattia ihmiselle, joka kaipaisi itsenäistä työskentelyä, mutta kun olen vielä tällainen rajatapaus (kehitysvammaisen ja normaaliälyisen rajamailla), niin tuntuu ihan mahdottomalta. 

Minulla oli peruskoulussa yksilöllistetty oppimäärä matematiikassa, josta selvisin arvosanalla 7. Ilman tähtimerkintää se vastaisi arvosanaa 5. Hyvä, kun osaan laskea edes 2 + 2 = 4. Peruskoulussa ja ammattikoulussa sisäistin edes väliaikaisesti sinit, cosinit ja tanit sekä prosenttilaskut, joiden päälle vielä jotain tajusin. Minua askarruttaa matematiikan laita välinehuollossa. Muista aineista selvisin ilman yksilöllistämisiä kutosesta kahdeksaan. Korkeintaan siihen seitsemään ylsin, mitä nyt muistan seitsikkoja saaneeni kemiasta, terveystiedosta ja historiasta. Yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja ruotsi menivät arvosanalla kahdeksan läpi. 

Olen käynyt ammatinvalintapsykologillakin, joka on väläyttänyt datanomia ja logistiikkaa. Välinehuoltajan olen itse keksinyt, mitä olen harkinnut varmaan jo vuoden miettiessäni B-suunnitelmaa. Datanomia en uskalla harkita kuivasilmäisyyden takia, mihin syyllisenä on Sjögrenin oireyhtymä. Ei auta silmätippojen ja aurinkolasien käyttö, vaan valot ihan kuin läpäisisi silmieni läpi. Sinivalosuojat on silmälaseissa kuin puhelimessa että omassa televisiossa ja tietokoneessa.

Eipä tuo ammatinvalintapsykologi näyttänyt vastustavan ajatustani välinehuoltajan ammatista, kun kysyin matematiikasta ja jäi askarruttamaan myös, että sehän on SORA-lainsäädännön mukainen ammatti. Totta kai ymmärrän, jos joutuisin "tarkkailuun" diagnoosieni takia ja olen rehellisiksi, jos aion todellakin hakea. Ensin ajattelin kääntyä ihan ammattikoulun opon puoleen. En haluaisin koko loppuelämääni olla ravintola-alalla sen fyysisen raskauden ja kiireen takia. Olen niin moneen naiseenkin verrattuna fyysisesti heikko, minkä takia hieman traumatisoiduin, kun olin joskus aikoinaan a la carte- ravintolassa työssäoppimissa, joka sai minut inhoamaan opiskelua. 

Vierailija
44/53 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen välinehuoltajaksi oppisopimuksella. Olen töissä ison sairaalan välinehuollossa ja katselen uutta työpaikkaa. Tuolla työajat ovat klo 7-14, 11-19 tai 14-22. Yövuoroja 21-7 ja viikonloppuja on myös. Saattaa olla, että vakiporukka tekee 6päivän työviikkoja. Lisäksi lomia en ole saanut kuin yhden päivän pitää 6kk aikana. Työ on hyvin fyysistä, nostelet noin 7kg kontainereita. Lisäksi paljon sormilla näpertelyä, joten tuntuu niskassa ja hartijoissa. Työtehtäviä on melko vaihtelevasti on esim. pesua, pakkaamista, välineneiden sterilointia tai tähystimien huoltoa. Varmasti työajat, palkka ja työtehtävät vaihtelevat hyvin paljon paikasta riippuen. Internetissä lukee, että keskipalkka on jtn 2300, itse saan jotain 1800 euroa vain.

Vierailija
45/53 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mietityttää ne kemikaalit siinä. Koko päivä jotain desinfiointiaineiden höyryjä haistellessa. Onko tää otettu kuinka huomioon?

Vierailija
46/53 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri vaihtoi alaa tähän kun jäi tehtaasta työttömäksi. Lyhyt koulutus, olisko ollut noin vuoden; suht pieni palkka n. 2000/kk, töitä kyllä riittää. Vuorotyötä ainakin isommissa sairaaloissa. Kysyin, niin on viihtynyt, helppo työ mutta hiukan tylsä. Ei mikään eläkevirka kuulemma mutta menee paremman puutteessa. (Tehtaassa ollessa toki tottui parempiin palkkoihinkin mikä hänellä "närästää" tässä työssä.)

Vierailija
47/53 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä avataan vetyperoksia käyttävä autoklaavi hanskat kädessä ja visiiri kasvoilla. Nykyään vissiin etyleenioksidia ei paljoa steriloinnissa käytetä. Sitten on höyryautoklaaveja, joista välineet tulevat polttavan kuumina. Eli käytetään patakinnasta. Alkoholi 80 käyttäessäni tai öljytessä pidän suojahanskoja. Monesti on pää kipeänä, mutta en tiedä onko kemikaalit vai se itse nostelu syynä. Monet eivät suojaudu hanskoilla noita käyttäessä. Enpä tiedä onko kovin hääppöistä työtä tämä. Vuorotyö on raskasta ja lisät siihen nähden melko pieniä. Joku 1800 ja siitä verot pois..

Vierailija
48/53 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa juuri matikkapäätä tarvi, mutta täytyy osata katsoa numerosarjoja oikein. Ja laskea montako välinettä. Mutta ei sen ihmeempiä.

Vierailija
49/53 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuossa juuri matikkapäätä tarvi, mutta täytyy osata katsoa numerosarjoja oikein. Ja laskea montako välinettä. Mutta ei sen ihmeempiä.

Mutta minkälaista matikkapäätä siihen tarvitsee? Peruskoulussa tarvitsin oikeasti yksilöllistetyn oppimäärän matematiikassa. Joidenkin sinien, cosien ja tanien sekä prosenttien päälle olen tajunnut edes väliaikaisesi, mutta yhtälöitä en koskaan opi ratkomaan.

Kaikennäköisiä diagnooseja sitä on saatu dysfasiasta kehitysvammaan ja nyt se on laaja-alaiset oppimisvaikeudet eli suomeksi sanottuna heikkolahjaisuutta. Luulin vielä aikuisena eleleväni kehitysvammaisen papereilla kunnes tuli ilmi, että se vaihtui yläasteella laaja-alaisiksi oppimiavaikeuksisi. Yritin unohtaa koko asian, ja itse asiassa kielsin kehitysvammapoliklinikkaa viemästä eteenpäin minua koskevia tietoja terveyskeskukselle pelätessäni työmarkkinoilla leimautumista. Ne tiedot on sitten Omakannasaa johtuen viimeisimmästä koulupsykologikäynnistä, kun opiskelu kasvatus- ja ohjausalalla ei edennyt johtuen vaikeuksista sosiaalisen vuorovaikutuksen puolella. Piti vain silloin antautua, kun psykologi huomasi foniatrin lähetteen kehitysvammapoliklinikalle ollessani kuudennella luokalla.

Tuntuu vaan niin helvetin pahalta, kun en voi tehdä työtä omalla tavalla ja olla poissa muiden silmistä, koska olen pelännyt arvostelujen kohteeksi joutumista. Syystäkin itsenäinen työ houkuttelee. Ravintola-alaa en vaan jaksa, enkä halua olla siinä hautaan saakka. Silti minulla on pelko perseessä hakea ammattikouluun, jos vaikka satun jäämään taas kiinni - ennemmin tai myöhemmin. Uskallan vain kertoa matematiikan olleen yksilöllistetty, mutten uskalla mainita koulupsykologin tuoreimpia lausuntoja, koska juuri hänen ansiosta päästiin minun vanhojen tietojen jäljille. Tietysti ne tiedot jossain näkyy. Tuntuu taas toisaalta pahalta olla epärehellinen, ja aivan hyvin ymmärrän, jos tällaista valehtelijaa ei katsota hyvällä SORA-alalla. Siihen voi kyllä luottaa, että töihin tulen ajoissa ja selvinpäin, enkä vie työpaikalta mitään sinne kuuluvaa itselleni. Epäselvissä tilanteissakaan en riskeeraa itseäni, vaan varmistan paremmin tietävältä asian.

Vierailija
50/53 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kyseinen ammatti harkinnan arvoinen näin koronan aikana? Paljon on ollut puhetta hoitajista, jotka ovat tympääntyneet työhönsä ja päättäneet vaihtaa alaa. Luulisi koronalla olevan vaikutusta välinehuoltajien tilanteeseen, vaikka kyse on eri työnkuvasta verrattuna hoitajiin. Eräs kaveri kuullut kaverilta kokemuksia, että välinehuolto olisi leppoisaa hommaa. Juu, olisihan se kiva että olisi leppoisa työ ja samalla tarkkuutta vaativa.

Vierailija
51/53 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kyseinen ammatti harkinnan arvoinen näin koronan aikana? Paljon on ollut puhetta hoitajista, jotka ovat tympääntyneet työhönsä ja päättäneet vaihtaa alaa. Luulisi koronalla olevan vaikutusta välinehuoltajien tilanteeseen, vaikka kyse on eri työnkuvasta verrattuna hoitajiin. Eräs kaveri kuullut kaverilta kokemuksia, että välinehuolto olisi leppoisaa hommaa. Juu, olisihan se kiva että olisi leppoisa työ ja samalla tarkkuutta vaativa.

Ennen koronaa olen lukenut joidenkin hoitajien kysyvän välinehuollosta alanvaihto mielessä. Olisi kiva kuulla oikeasti muiden kokemuksia, miten korona koettelee välinehuoltajia, niin töissä olevia kuin alaa opiskelevia. Houkutteleeko tämä ala nykyään? 

Vierailija
52/53 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaja vaihtaa välinehuoltajalsi on se suunnilleen sama kuin opettaja vaihtaisi kouluavustajaksi tai koulunkäynnin ohjaajaksi. Ei mitään järkeä.

Palkka laskee, arvostus laskee, entiset työkaverit katsoo nenänvartta pitkin eikä kiirekään hellitä.

Vierailija
53/53 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaja vaihtaa välinehuoltajalsi on se suunnilleen sama kuin opettaja vaihtaisi kouluavustajaksi tai koulunkäynnin ohjaajaksi. Ei mitään järkeä.

Palkka laskee, arvostus laskee, entiset työkaverit katsoo nenänvartta pitkin eikä kiirekään hellitä.

Tuo on todella ikävää. Eikä se opettajien työkään ole enää mitään herkkua, joten ei ihme kun opettajatkin alkavat lakkoilemaan. Koulut ovat ihan täyttä tuskaa työntekijöille kuin oppilaillekin. Kuka sellaiseen sekasortoon haluaa? Välinehuoltajatkin voisi pitää meteliä enemmän, jos työssä jotain epäkohtia on.