Välinehuoltaja- kannattaako alaa opiskella?
Millainen palkkaus, työllisyys, millaista työtä teette? :)
Kommentit (53)
Varmaan sellainen peruspaska palkka. 2000e/kk brutto. Mitä koulutus kestää? Vuoden? Sitten vaan vempuloi hiomassa jotain metallipöytää, ja ajattelee: "ÄÄÄ ÄÄÄÄ ÖÖÖÖÖÖÖ ÄÄÄÄÄÄ".
Palkka on suhteellisen pieni, mutta töitä on alalla tarjolla. Tiedän useammankin välinehuoltajaksi kouluttautuneen, joka työllistyi heti valmistuttuaan. Osa oli alanvaihtajia. Työt ovat sairaalassa erilaisten välineiden puhdistamista ja huoltamista niin kuin ammattinimestä voi jo päätelläkin.
Ystäväni työllistyi hammaslääkäriasemalle, joten sekin on yksi vaihtoehto:)
Millainen muuten on koultuksen rakenne? Onko paljon työharjoittelua ja kauan ne kestää ym?
Kiitos kommenteista, kaikki tulee tarpeeseen:) ap
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sellainen peruspaska palkka. 2000e/kk brutto. Mitä koulutus kestää? Vuoden? Sitten vaan vempuloi hiomassa jotain metallipöytää, ja ajattelee: "ÄÄÄ ÄÄÄÄ ÖÖÖÖÖÖÖ ÄÄÄÄÄÄ".
Mitä ihmeen metallipöytää?
Vierailija kirjoitti:
Millainen muuten on koultuksen rakenne? Onko paljon työharjoittelua ja kauan ne kestää ym?
Kiitos kommenteista, kaikki tulee tarpeeseen:) ap
Katsele noihin vastauksia koulutusta järjestävien oppilaitosten sivuilta. Koulukohtaisesti vähän eroja ja aiempi koulutustaustasi vaikuttaa myös
Työ on käytännössä vain välineiden pesua ja tarkastusta. Jos jaksat sellaista päivästä toiseen niin mikä ettei.
Googleta välinehuoltaja, niin tulee paljon asiallisia sivuja, joista löytyy oikeaa tietoa. Täällä jo yksi hyvä linkki jaettiinkin tuonne ammattitieto-sivustolle. Keskustelupalstoilla tieto ei ole kovin luotettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen metallipöytää?
No, jos vaikka jotain instrumentteja on pidetty siinä jonkin toimenpiteen aikana (rullakko, jossa taso, jolle instrumentit laitetaan), niin kai sekin tarvitsee puhdistaa. Sitä vaan siis hankaa jollakin rätillä, samalla päässä kuuluu: "ÖÖÖÄÄÄ ÄÄÄÄ ÄÄÄ Ä ÄÄ ÄÄÄ ÖÖÖÖÖÖÖ DIIDIIDIIDIIDII". Ruiskauttaa jotain ainetta pöytään lisää.
Koulutuksia on erilaisia, riippuu paikasta. Itsellä oli reilun vuoden mittaisen koulutuksen aikana työssäoppimista 3x4 viikkoa ja 1x2 viikkoa. Lisäksi näyttötutkintoviikko. Työllistyin heti. Ensin terveyskeskukseen ja sitten sairaalan leikkausosastolle.
Mua kiinnostaa kans hakea. Mietityttää vain soveltuvuuskokeet, haetaanko sinne pelkästään näitä yltiösosiaalisia ryhmäkeskustelijoita? Google ei ollut ystävä tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Työ on käytännössä vain välineiden pesua ja tarkastusta. Jos jaksat sellaista päivästä toiseen niin mikä ettei.
Meinaatko että leikkausinstrumenteille riittää pelkkä pesu ja tarkastus, ja eikun uusi leikkaus alulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että leikkausinstrumenteille riittää pelkkä pesu ja tarkastus, ja eikun uusi leikkaus alulle?
Pesua se on desinfiointikin, joten turha näsäviisastella
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa kans hakea. Mietityttää vain soveltuvuuskokeet, haetaanko sinne pelkästään näitä yltiösosiaalisia ryhmäkeskustelijoita? Google ei ollut ystävä tässä asiassa.
Ei kai tuonne mitään soveltuvuuskoetta ole. En ainakaan mihinkään ryhmäkeskusteluihin usko. Välinehuoltaja puhdistaa välineitä. Siinä ei ryhmäkeskustelutaitoja tarvita.
Ei riitä desinfiointikaan. Et selvästikään ymmärrä asiasta mitään, joten anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä desinfiointikaan. Et selvästikään ymmärrä asiasta mitään, joten anna olla.
Voi kuule, olen tehnyt noita hommia, joten kyllä ymmärrän. Puhekielessä käytetään sanontaa pesu, vaikka se luonnollisesti kattaa tapauskohtaisesti erilaisia toimenpiteitä.
Oi, mun mielestä on ihanaa kun laitoshuoltajat, toimitilahuoltajat, välinehuoltajat ym. aliarvostettujen alojen työntekijät ovat alkaneet nostamaan leukaansa ylös ja arvostamaan omaa ammattiaan. Itse opiskelen toimitilahuoltajaksi mutta olen tuota välinehuoltajan tutkintoa myös miettinyt. Olis mulle mahtava työ kun pidän korkean hygienian töistä.
Ketään? :) Netistä löytyi vain muutamia vuosia vanhoja keskusteluja (jopa 10v vanhoja) joten kaipailisin tuoreempaa näkökulmaa:) ap