Noron puhkeaminen, voiko vielä estää?
On tässä aamupäivä ollut ripulia ja ikäviä tuntemuksia vatsassa. Heikottaa ja on vähän kuumeinen olo. En missään nimessä halua tätä tautia, joten onko liian myöhäistä torpata tauti alkuunsa? Tähän hätään en keksi muuta kuin shotti vodkaa ja maitohappobakteereita. Olisiko tästä apua? Ihan tosissani kysyn, joudun nimittäin istumaan junassa lähestulkoon 6 tuntia, enkä voi/halua perua matkaa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka noro menisi lievänä ohi, on olo yleensä heikko, eikä silloin huvita edes lähteä matkalle. Ja puhkeaa yleensä äkillisesti. Milloin olisit aikeissa matkustaa?
Iltapäivällä. Olo ei tosiaan ole mikään ihan mielettömän kurja, eikä mittauksen perusteella kuumettakaan ole. Saattaa olla ihan stressiäkin siis. Tämä noro-pelottelu on vaan saanut mut ihan neuroottiseksi. Jos makaisin kuumeessa kylppärin lattialla paskaa molemmista päistä valuen, en todellakaan edes harkitsisi lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Teille taivastelijoille. Joskus ei vaan voi perua suunnitelmia siksi, kun ehkämahdollisestisaattaa olla kipeä. Olen varustautunut käsidesillä, enkä todellakaan halua tartuttaa muita, jos tämä nyt on sitä itseään. Ihan niinkuin tartuttamisen riemusta ja ilosta lähtisin puolikuntoisena junaan kärsimään.
Sellaista suunnitelmaa ei ole olemassa, ettei sitä voisi perua vatsataudin tms takia. Jos oksettaa ja on ripulia ei ole mitään järkeä lähteä matkaan.
Itselläni auttaa hiilitabletit. Niitä en ole yhdessäkään muussa perheessä nähnyt kun meillä. Alkuoireiden iskiessä 5 tablettia ja vatsan toiminta on helpottanut, en muista koska olisin päätynyt oksentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Noroon ei auta käsidesi!!
Tätä ei voi korostaa liikaa. Käsidesi ei tosiaan vaikuta noroon mitenkään. EI MITENKÄÄN! Käsien pesu vedellä ja saippualla + mekaaninen kuivaus (pyyhe tai paperi, ilmalla toimivat vain levittää mikrobeja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka noro menisi lievänä ohi, on olo yleensä heikko, eikä silloin huvita edes lähteä matkalle. Ja puhkeaa yleensä äkillisesti. Milloin olisit aikeissa matkustaa?
Iltapäivällä. Olo ei tosiaan ole mikään ihan mielettömän kurja, eikä mittauksen perusteella kuumettakaan ole. Saattaa olla ihan stressiäkin siis. Tämä noro-pelottelu on vaan saanut mut ihan neuroottiseksi. Jos makaisin kuumeessa kylppärin lattialla paskaa molemmista päistä valuen, en todellakaan edes harkitsisi lähtöä.
Err, jos paskaa valuisi molemmista päistä, olisit aikalailla hengenvaarassa. Se on ihan toinen erite mitä sieltä yläpäästä norossa tulee. 🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän tuohon on yksinkertainen lääke: Lopeta hysterisointi.
Taudit tulee jos on tullakseen, turha niitä on etukäteen hermoilla. Mitä enemmän stressaa sitä varmemmin sairastuu. Stressi kun vähentää vastustuskykyä ja aiheuttaa itsessäänkin sairastumisoireita.
Hei, ei välttis tuu tauti kuinkaan!! Itse vietin vkl tiiviissä kontaktissa ihmisen kanssa, jolla alkoi su iltana noro. Mulla alko kiertää mahassa heti kun kuulin. Olin kuumeinen ka tosi kipeä olo, ei maistunu ruoka ja tuntui, että yököttää. Koko yön heräilin vatsakipuun. Ti iltapäivällä vasta alkoi olo helpottaa!!
Maitohappobakteeria otin reilusti!
Mulla alko huono-olo iltapäivällä. Luulin vain, ettänolen syönyt huonosti. Illalla olo oli vielä huono mutta sain unenpäästä kiinni . Puolen yön aikaan heräsin aivan hirveään oloo. Paskoin vettä. N. Neljään saakka istuin suurimmaksi osaksi aikaa pytyllä ämpäri sylissä sitten tuli oksennus jonka jälkee olo parani sen verran että pääsin nukkumaan. Seuraavana päivänä en kyennyt syömään mitään. Olo oli todella voimaton. En oksentanut enkä ripuloinut, mutta en jaksanut tehdä mitään.
Jos tuossa olossa olisi pitänyt olla junassa niin huh huh, ennedes halua kuvitella miten karseaa se olisi ollut. Lapislla sama kaava yksi oksennut ja maha kuralla, veto ihan täysin pois n. 12h sen jälkeen.
Miehellä vain maha kuralla ja vöhän huonoa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni auttaa hiilitabletit. Niitä en ole yhdessäkään muussa perheessä nähnyt kun meillä. Alkuoireiden iskiessä 5 tablettia ja vatsan toiminta on helpottanut, en muista koska olisin päätynyt oksentamaan.
Hiilitabletteja käytetään lähinnä ruokamyrkytyksiin tai vastaaviin. Hyvin monissa perheissä on niitä. Lääkevarastot vaan harvoilla ovat kaikkien nähtävillä. Hiilitabletit eivät kuitenkaan poista viruksia, joten eivät auta esim. noroon.
Vierailija kirjoitti:
Hei, ei välttis tuu tauti kuinkaan!! Itse vietin vkl tiiviissä kontaktissa ihmisen kanssa, jolla alkoi su iltana noro. Mulla alko kiertää mahassa heti kun kuulin. Olin kuumeinen ka tosi kipeä olo, ei maistunu ruoka ja tuntui, että yököttää. Koko yön heräilin vatsakipuun. Ti iltapäivällä vasta alkoi olo helpottaa!!
Maitohappobakteeria otin reilusti!
Oireesi olivat selkeästi psykosomaattisia, koska alkoivat sillä hetkellä kun muiden taudista kuulit. Et siis ollut todennäköisesti kunnolla kipeä, vaan taudista stressaaminen sairastutti sinut.
P.s. Maitohappobakteerit eivät ole lääke. Niillä saa vaan kuviteltua itselleen paremman olon. Oikeasti toimivat vain ennaltaehkäisynä, koska vahvistavat vastustuskykyä
Käsidesi ei auta noroon, eikä junan vessassa ole yleensä saippuaa. Tartutat kaikki jotka käyvät jälkeesi vessassa. Lisäksi ainakin vaunullisen ihmisiä. Norohan tarttuu ilmatartuntana myös. Hieno juttu!
Jos tulee tilanne, että oksennan/ripuloin junassa, ilmoitan välittömästi henkilökunnalle.
Olo on kyllä jo paljon parempi. Söin ruisleivän ja heikotus meni ohi. Kyse oli varmaan siis vaan alhaisesta verensokerista ja neuroamisesta. Ja täällä mouhottaminen purki stressiäkin hieman.
Jos esimerkiksi olet sairaalassa töissä tai muuten altistunut paljon taudeille (vaikka lasten kautta), voi norokin mennä lievänä ohi. Jollekin muulle tauti voi olla kohtalokas. Etenkin nyt Suomessa riehuva muuntunut virus. Älä lähde siis! Itse yritän aina ajatella, että sairaana voin vaikka tartuttaa syöpähoidoista toipuvan lapsen. Pysyn aina kotona jos vatsatautia/kuumetta.
No hyvä! Norossa ei voi syödä, ainakin saa hirveät vatsanväännöt. Lähde siis matkaan hyvillä mielin :)
Noroon ei auta käsidesi!!