Milloin ja missä teillä meni lapsivedet?
Huomasitteko selvästi kun vedet menivät? Vai menikö vasta sairaalassa? Missä kohtaa tajusitte lähteä sairaalaan, jos synnytys ei heti alkanut lapsivesien menolla ? Kiinnostaa muiden kokemukset, sillä ensimmäistä odotan ja enää muutama viikko laskettuun.. :)
Kommentit (32)
Synnytyssalissa kun kalvot puhkaistiin. Toisen kerran synnytyssalissa juuri ennen ponnistusta ja kolmannen kerran synnytyssalissa kun auki 10cm ja kova tarve ponnistaa ja kalvot puhkaistiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa kotona ja kerran synnytyssalissa. Huomasin ihan selvästi ja sairaalasta käskivät tulla heti, täälläpäin on sellainen suositus.
Okei :) Mieteinkin, että missä kohtaa pelkkien supistusten perusteella tajuaa lähteä sairaalaan. Onko kellekkään sanottu, että ei olisi vielä saanut lähteä sairaalaan?
-Ap
Heräsin yöllä kun tuntui napsahdus kohdusta. Nousin seisaalleen niin lapsivettä vähän tippui lattialle. Aivan mitättömiä kivuttomia supistuksia tuntui. Kävin neuvolassa seuraavana päivänä ja liuskalla terkka varmisti onko lapsivesi kyseessä. Sitten sairaalaan lähtö käynnistykseen tulehdusriskin vuoksi.
Varsinaiset lapsivedet kaikissa raskauksissa ovat menneet vasta kun kätilö puhkaissut kalvot.
Lentokentällä. Olin hakemassa ulkomailta saapuvaa ystävääni ja siinä seisoskellessa poksahti ja lorahti. Äkkiä kaveri kyytiin, kotiin, toisen ystävän kyydillä sairaalaan samalla soittaen ulkomaalaiselle ystävälleni seuraa loppupäiväksi. Hirveä show. Vauva syntyi noin neljän tunnin kuluttua siitä poksahduksesta. Supistukset alkoi siitä poksahduksesta myös.
Vierailija kirjoitti:
Lentokentällä. Olin hakemassa ulkomailta saapuvaa ystävääni ja siinä seisoskellessa poksahti ja lorahti. Äkkiä kaveri kyytiin, kotiin, toisen ystävän kyydillä sairaalaan samalla soittaen ulkomaalaiselle ystävälleni seuraa loppupäiväksi. Hirveä show. Vauva syntyi noin neljän tunnin kuluttua siitä poksahduksesta. Supistukset alkoi siitä poksahduksesta myös.
Oho. Toivottavasti itse en ole noin pahassa paikassa silloin :D
Ruokaravintolassa 3 kk ennen laskettua aikaa...
Kotona, yöllä sängyssä. Kaksi kertaa. Naps vaan kuului, ekalla kertaa meni suurin osa, tokalla vaan lorahdus mutta samalla alkoi helvetilliset supistukset.
Vedet meni molemmilla kerroilla vasta synnärillä n. 2h ennenkuin vauva syntyi.
Lähdin synnärille kun supparit oli säännöllisiä ja tulivat 5 min välein. Riippuu tietysti myös siitä onko sairaalaan 5min matka vai tunti.
Esim. minulla alkoi supparit illalla 22 ja sairaalaan lähdimme 02. Vedet meni s.salissa 04 ja vauva 4kg oli kainalossa 06. Otin kohdunkaulanpuudutteen, ilokaasua ja puudutuspiikin välilihaan kun en halunnut revetä ilman puudutusta.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaravintolassa 3 kk ennen laskettua aikaa...
Menikö kaikki kuitenkin hyvin?
Esikoisen kohdalla kalvojen puhkaisussa synnytyssalissa. Rv 42+1,sairaalassa oli oltu käynnistyksessä siinä vaiheessa jo reilu vuorokausi, homma ei vaan lähenyt liikkeelle. Eikä auttanut sitten se kalvojen puhkaisukaan, 12h myöhemmin tehtiin kiireellinen sektio. Kahden seuraavan kohdalla jätettiin toi käynnistys-homma välistä pois ja tehtiin suoraan sektiot.
Molemmilla kerroilla vedet meni vasta synnytyssalissa. Sairaalaan lähdin kun supistukset oli säännöllisiä ja tiheitä.
Sitä aina sanotaan, että kyllä tietää kun pitää lähteä sairaalaan. Pitääkö tämä yhtään paikkaansa?
Esikoisen kohdalla vasta sairaalassa kun kätilö puhkaisi kalvot, kuopuksen kohdalla ne meni kun istuin vessassa. Ja siellä istuin aika pitkän aikaa kun limatulppa alkoi valumaan, ja sit se vaan valui ja valui.
ja valui.
ja venyi ja valui. Herrajjessus se oli venyvää kamaa. Yritin välillä päästä vessasta pois, mut eihän se onnistunut kun jojo roikkui persiistä. Ja sit yhtäkkiä kuului "poks" ja lapsivedet alkoi valumaan.
Miten osasitte päättää käytättekö kivunlievitystä?
Vierailija kirjoitti:
Sitä aina sanotaan, että kyllä tietää kun pitää lähteä sairaalaan. Pitääkö tämä yhtään paikkaansa?
Minä en ainakaan ole tästä ihan samaa mieltä. Minulla oli harjoitussupistuksia pitkin raskautta ja sanonta, että sairaalaan kuuluu lähteä, kun kivun vuoksi tekee mieli purra ovenkahvaa ei pitänyt minulla ollenkaan paikkaansa. Lähdin koska supistukset olivat säännöllisiä, mutta ei edes kovin kivuliaita. Vauva syntyi sitten reilu puolen tunnin päästä synnärille päästyäni. Mistä sen olisi ekakertalaisena tiennyt, että minua sattuu vasta siinä 10 kohdalla.😂😄
Synnytyssalissa, sängyllä. Lähdin sairaalaan kivuliaiden ja säännöllisten supistusten vuoksi. Kohdunsuu ei kuitenkaan avautunut päivien aikana, vaikka huusin kivusta.
Vierailija kirjoitti:
Voi pitää tai voi olla pitämättä. Riippuu ihan henkilöstä ja siitä kuinka pitkä matka sairaalaan on. Mä en olis ehtinyt kolmannessa synnytyksessä sairaalaan asti, jos olisin odotellut kotona siihen asti kunnes olo oli sellainen, että nyt tapahtuu. Onneksi olin sairaalassa jo valmiiksi. Siinä kohtaa kun tajusin, että hittovie täähän muuten syntyy kohtsillään, niin siitä hetkestä vauvan maailmaan tuloon meni puol tuntia. Meiltä sairaalaan ajaa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan ole tästä ihan samaa mieltä. Minulla oli harjoitussupistuksia pitkin raskautta ja sanonta, että sairaalaan kuuluu lähteä, kun kivun vuoksi tekee mieli purra ovenkahvaa ei pitänyt minulla ollenkaan paikkaansa. Lähdin koska supistukset olivat säännöllisiä, mutta ei edes kovin kivuliaita. Vauva syntyi sitten reilu puolen tunnin päästä synnärille päästyäni. Mistä sen olisi ekakertalaisena tiennyt, että minua sattuu vasta siinä 10 kohdalla.😂😄
Korjaan, että kohdunsuun ollessa 10cm auki.
Kaksi kertaa kotona ja kerran synnytyssalissa. Huomasin ihan selvästi ja sairaalasta käskivät tulla heti, täälläpäin on sellainen suositus.