Valetyöhaastattelut
Oletko ollut haastattelussa, josta on jälkikäteen selvinnyt, että tyyppi joka valittiin oli tulossa siihen paikkaan koko ajan, mutta haastattelukierros oli pakko pitää näön vuoksi? Minkälainen tuo näennäishaastattelu oli?
Itsellä heräsi epäilykset kun olin haastattelussa opettajan virkaan. Haastattelu kesti n. 15 minuuttia ja kyllä nuo haastattelijat kirjoittivat ylös vastauksiani ja kysyivät ihan normikysymyksiä. Kuitenkaan todistuksia eivät kysyneet (yleensä aina kysytään ja otetaan kopiot).
Ketuttaa tällainen.
Kommentit (16)
Ei aina kysytä todistuksia. Minulta ei viimeksi kysytty ja sain työn.
Ehkä on joku toivo vielä, että paikka ei ollut kenellekään pedattu. Ensi kevään virkahaussa täytyy kysyä, onko paikkaan jo vahva hakija tai onko joku hoitanut pestiä määräaikaisena. Jos vastaus on myöntävä niin se kertoo kaiken.
Koskaan ei ole kukaan kysynyt minulta todistuksia, ei koulu- eikä työtodistuksia.
Olen pitänyt itse monta "valehaastattelua" ja ollut varmaan itsekin haastattelussa, vaikka paikkaan oli jo käytännössä valittu joku. On paikkoja, jotka on pakko pistää julkiseen hakuun, vaikka paikassa olisi jo hyväksi havaittu määräaikainen tai vaikka joku tuttu firman sisältä.
Rehtori yksin haastatteli. Ei kiinnostanut vähääkään, mitä sanoin. Ei ilme värähtänyt. Pitkään piti kuitenkin pelleillä. Otin vielä palkattoman omasta työstä, mikä vitutti homman selvittyä suunnattomasti. Onneksi on työ kuitenkin. Terveisiä pikkupaikkaan Oulun liepeille, nykyään Oulua. Älkää kutsuko kovin kaukaa feikkihaastatteluihin.
Olen ollut ja paikka oli opettajan sijaisuus. Rehtori lupasi s o i t t a a kaikille, miten kävi, mutta soittoa ei kuulunut. Sen sijaan tuli sähköposti, jossa kerrottiin, että valinta ei tälläkään kertaa osunut minuun.
Byrokratia näissä julkisen puolen työhauissa on aivan naurettavaa eikä palvele ketään. Tuhlataan vaan usean ihmisen aikaa ja voimavaroja moiseen pelleilyyn.
Riippuu varmaan tosi paljon alasta (tai työkokemuksesta/sen puutteesta) että katsotaanko todistuksia. Lähinnä tuo haastattelun lyhyt 15min kesto on minusta se indikaattori, etteivät rekryäjät valitettavasti pitäneet sinua potentiaalisena työntekijänä, AP. Eli joko työpaikka oli tosiaan pedattu jollekin toiselle, tai sitten haastattelussa kävi nopeasti ilmi, ettet ollut hakijana sopiva heidän kriteereihinsä.
Opettajan työhön olen ollut haastattelussa yhteensä varmaan parikymmentä kertaa. Kolme paikkaa olen saanut. Aina on kysytty paperit ja otettu kopiot. Ehkä yksi haastattelu on tämän jo kertomani lisäksi ollut, jossa ei ole kysytty todistuksia.
T. ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan tosi paljon alasta (tai työkokemuksesta/sen puutteesta) että katsotaanko todistuksia. Lähinnä tuo haastattelun lyhyt 15min kesto on minusta se indikaattori, etteivät rekryäjät valitettavasti pitäneet sinua potentiaalisena työntekijänä, AP. Eli joko työpaikka oli tosiaan pedattu jollekin toiselle, tai sitten haastattelussa kävi nopeasti ilmi, ettet ollut hakijana sopiva heidän kriteereihinsä.
Ajattelin, että mahdollisesti voi myös olla, että pitivät lyhyet haastattelut. Haastattelivat kaikki hakijat samana päivänä. (Tosin kertooko tämäkin, että eivät etsineet tosissaan...) T. ap
Minulle siis kerrottiin, että kuusi haastatellaan ja kaikki samana päivänä. Paikalla neljä (!) haastattelijaa.
Kerran olin kaupan haastattelussa ja näin, kun paperiin kirjoitettiin EI. Seuraavan haastattelun paikan sain. Ei ollut valehaastatteluja, mutta kerron kuitenkin. Tylyä oli nähdä EI. Minua ei haluttu.
Siis hölmöintähän on se, että myös yksityispuolella pidetään näitä valehaastatteluja vaikka ei olisi mikään pakko. Voisi ihan hyvin ilmoittaa heti muille hakijoille kun päätös on tehty.
Kaksi kertaa olen yksityisellä puolella joutunut tällaiseen. Kerran hain erästä asiantuntijaduunia Helsingistä ja alustavan puhelinhaastattelun tehnyt tyyppi oli todella mukava ja rohkaiseva. Tästä innostuneena sitten suostuin matkustamaan toiselle paikkakunnalle haastatteluun. Varsinaisen haastattelun piti kuitenkin hänen pomonsa ja kun astuin huoneeseen niin ilmapiiri on jäätävä. Tiesin samalla hetkellä, että tämä oli tässä. Haastattelijan koko kehonkieli ja hyökkäävät kysymykset viestittivät, että hänellä on jo joku suosikki valittuna, mutta haastattelu oli pidettävä kun rekryä hoitava tyyppi oli ehtinyt sen varata. Aivan turha reissu kaikille osapuolille.
Toinen sattui opiskeluaikana pienemmässä kaupungissa Itä-Suomessa. Menin erääseen call centeriä pyörittävän yrityksen haastatteluun. Taas varsinainen rekryä hoitava oli henkilö oli mukava, mutta haastatteluun osallistuva tiimin esimies (jolla ilmeisesti oli suuri valta päätöksen teossa) antoi ensin odotuttaa itseään ja sitten kun rouva suvaitsi rynnätä sisään huoneeseen, niin ensimmäinen lause oli tyyliin mulla on kiire ulkomaan lomareissulle joten lopetellaan tämä mahdollisimman pian. Arvasin tässä vaiheessa jo, että turha reissu tuli. Yritin siinä sitten parhaani mukaan nopeasti kertoa miksi minut kannattaisi valita, mutta kaikeksi epäonnekseni edellinen työnantajani oli ilmeisesti yritys josta tämä rouva oli saanut potkut. Siitähän vasta riemu syntyi. Puhe muuttui niin halveksivaksi, että rekrystä vastaava joutui puuttumaan siihen. Tämän jälkeen ennen haastattelun päättymistä rouva vielä epäili kovaan ääneen ammattitaitoani kyseiseen tehtävään (olin tehnyt paljon vaativampia saman alan hommia useita vuosia) vaikka olin todennäköisesti pätevämpi kuin hän itse.
Huh huh, aikamoisia kokemuksia...
Onneksi minulla on tilanne, että työhaastattelut ovat järjestyneet työajan ulkopuolella ja ovat olleet ihan kotipaikkakunnalla.
Jos joutuisin kauemmas matkustamaan niin kyllä ottaisi päähän tuo teeskentely.
No tämähän on ihan normikäytäntö etenkin kun valtion ja kunnan perusduuneista on kyse.