Minkä ikäisenä jätitte lapselta rattaat pois?
Koska olette lakanneet käyttämästä rattaita lapsella? Tai koska ne on alkaneet jäädä suht turhiksi?
Meillä täyttää loppukeväällä 2,5v ja jaksaa kyllä kävellä tunninkin kävelyitä/ehkä noin 2-3 km matkojakin. Mutta rattaat on edelleen mukana, jos mennään jonnekin vähänkin pidemmälle, on kiire johonkin tai mennään kaupungille, jossa kävellään paljon. Vielä en osaa kuvitella, että luovuttaisiin rattaista kokonaan. Saattaa joskus ykskaks väsähtää ja haluaa rattaisiin, enkä jaksa kyllä kanniskella pitkiä matkoja.
Missä iässä lapsi on liian "vanha" rattaisiin?
Kommentit (56)
Lapsi on 3,5-vuotias. Rattaat edelleen satunnaisesti(1-3krt kuussa) käytössä, jos on kiire tai joudutaan olemaan aamusta iltaan jossain. Kävelee parin kolmen kilsan matkoja ihan itsekin, mutta aina ei vaan voi mennä lapsen tahtiin ja joskus on lapsellakin huonoja päiviä. Pärjää kyllä ilman rattaitakin reissussa, jos joku on vaan halukas loppupäivästä kantamaan. Esim. eilinen muumimaailman reissu isovanhempien kanssa päättyi siihen, että pappa joutui kantamaan tyttöä useamman kilometrin autolle, kun väsähti kesken kaiken. Ei kauhean kivaa aikuisillekaan. Rattaita ajattelin pitää päiväreissuilla mukana niin kauan kuin tunnen tarpeelliseksi. Esim. keväällä tehtävälle Tallinnan reissulle otan aivan varmasti rattaat mukaan, vaikka tyttö taatusti käveleekin ison osan päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua etten muista. Mutta koska kolmevuotiaana ajeli jo ilman apupyöriä niin ei kyllä varmasti rattaissa enää ollut.
Meillä on muuten rattaissa reissupäivinä ainakin osan päivää, vaikka on kaksivuotiaasta ajellut ilman apupyöriä.
Meillä on 4,5-vuotias lapsi. Matkarattaat ovat edelleen käytössä matkoilla. Enemmän niissä työnnetään tavaroita, mutta olen kokenut joustavammaksi, että lapsella on väsyessään mahdollisuuus siirtyä rattaisiin lepäämään. Viimeeksi lomalla ranta oli 3km päässä hotellissamme. Lapsi jaksoi kyllä kävellä rannalle ja leikkiä siellä koko päivän, mutta väsy tuli aina jossai vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi nukkui päiväunet rattaissa 4-vuotiaaksi, keskimmäinen 3-vuotiaaksi, nuorin 2-vuotiaaksi. Matkoihin käytettiin autoa.
En ikinä uskaltais noin vanhaa nukuttaa ulkona. Joku munalukko ehkä jos olis rattaiden valjaissa. Mitä jos lapsi päättää yhtäkkiä kesken unien kiivetä seikkailemaan pitkin pihoja?
Yllättävän paljon näkee niitä jotka kärräävät rattaista ulos kasvaneita yli 3-vuotiaita. Lapsi istuu polvet suussa tai jalat laahaa maassa... taitaa olla vanhemmalla vaan oma lehmä ojassa ettei bussissa tarvi maksaa. Ei lapsi koskaan opi kävelemään minkäänlaisia matkoja jos se istutetaan aina rattaisiin. Saa kyllä busseissakin aika pitkiä katseita nää ilmaismatkalaiset jättilapsensa kanssa.
Kyllä kaksvuotiaan pitää jo pystyä luopumaan rattaista.
Meidän lapsi lopetti 10v mutta minusta 7v on hyvä.
4-vuotiaana. Vielä 5-vuotiaana pahassa kuumeessa kärräsin apteekkiin kun olen yh, enkä uskaltanut jättää lasta yksin kotiin.
Lapsi on erityislapsi, joka sai ihan helvetillisiä uhmakohtauksia ja juoksi minua nopeammin karkuun. Itselläni on sairaus, joka vaikeuttaa joskus liikkumista. Rattaisiin sai ostokset ja muuta tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani piti lapsensa rattaita mukana varmaan noin 5-6-vuotiaaksi asti, koska halusi ajaa bussilla ilmaiseksi.
Sama asia mutta oli jo 8v. Pästäksen ilmasiksi itse metrolla ja lapsi.Kun lapsi ängetty rattaisiin.
Mulla on 4-vuotias esikoinen ja kohta 2-vuotiaat kaksoset. Todellakin käytetään rattaita ja vielä aika pitkään. En muuten pääsis kotoa poistumaan näiden kanssa. :D
Esikoinen istuu välillä seisomalaudan penkillä, välillä kävelee. Mutta hän liikkuu muuten paljon, päiväkodissa tietysti ja vapaapäivinä ulkoillaan kahdesti ja hänellä on juuri alkamassa liikuntaharrastus. Kevään koittaessa esikoinen pyöräilee.
Mun pitää aamulla saada lapset toiselle puolen kaupunkia päiväkotiin, ja ehtiä vielä itse töihin. Ei tulis mitään jos he olis kaikki irti, joutuisin roikottaa kaksosia kainaloissa puolet matkasta bussista toiseen ja vilkkaiden teiden yli.. Ovat siinä iässä että säntäilevät ja juoksevat pakoon kikattaen.
Enkä aio kuunnella nyt kritiikkiä että on huonosti kasvatettu lapset. Esikoinen kävelee mallikkaasti mukana ja tottelee kun sanon että pitää pysähtyä esim liikennevaloihin. Uskon että kaksosten kanssa tilanne helpottaa kun he vähän vielä kasvavat ja ymmärtävät. Mutta näkisin että ainakin vielä vuoden verran vähintään joudumme käyttämään rattaita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 4-vuotias esikoinen ja kohta 2-vuotiaat kaksoset. Todellakin käytetään rattaita ja vielä aika pitkään. En muuten pääsis kotoa poistumaan näiden kanssa. :D
Esikoinen istuu välillä seisomalaudan penkillä, välillä kävelee. Mutta hän liikkuu muuten paljon, päiväkodissa tietysti ja vapaapäivinä ulkoillaan kahdesti ja hänellä on juuri alkamassa liikuntaharrastus. Kevään koittaessa esikoinen pyöräilee.
Mun pitää aamulla saada lapset toiselle puolen kaupunkia päiväkotiin, ja ehtiä vielä itse töihin. Ei tulis mitään jos he olis kaikki irti, joutuisin roikottaa kaksosia kainaloissa puolet matkasta bussista toiseen ja vilkkaiden teiden yli.. Ovat siinä iässä että säntäilevät ja juoksevat pakoon kikattaen.
Enkä aio kuunnella nyt kritiikkiä että on huonosti kasvatettu lapset. Esikoinen kävelee mallikkaasti mukana ja tottelee kun sanon että pitää pysähtyä esim liikennevaloihin. Uskon että kaksosten kanssa tilanne helpottaa kun he vähän vielä kasvavat ja ymmärtävät. Mutta näkisin että ainakin vielä vuoden verran vähintään joudumme käyttämään rattaita.
Taluta kaksosia valjaissa niin ei tarvitse rattaita?
6 v käytän vielä, just ilmainen bussi ja ei tartte kantaa ruokakasseja.
Vierailija kirjoitti:
Olin n 27 kun ne jäi esikoiselta pois.
Minä jätin jo aikaisemmin, 24vuotiaana, kun oli jo nuoremmalla tarvetta eikä viitsi kaksia hankkia ja tuplavahinkokuljetin on epäkäytännöllinen.
Minkä ikäisenä lapsi saattaisi jaksaa kävellä 5-10km matkoja?
Entä voiko lasta kävelyttää liikaa? Mikä on liian pitkä matka esim. 2-3-vuotiaalle?