Voinko kieltää ruumiiniavauksen kun aikanaan kuolen?
Voiko sen kieltää? netissä nähnyt kuvia ja hyi hemmetti en halua sellaiseen käsittelyyn.
Kommentit (48)
Riippuu missä ja miten kuolet.
Väkivaltaan, sairaalassa, kotona... näillä asioilla on eroja.
Voithan toki kieltää, mutta kieltoasi ei noudateta. Suomessa toimitaan aina pykälien mukaan, ja lainsäätäjä ja virkamies päättävät, miten sinua käsitellään eläessäsi ja kuollessasi. Itse et päätä kehostasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuolemaasi ei liity rikosta eikä mitään suurempia mysteereitä, ja jos kiellät elimiesi antamisen niitä mahdollisesti tarvitseville henkilöille, niin kukapa sun ruumista availisi
Kuolema on turvallisuushakuisessa Suomessa aina mysteeri. Yllättävän moni avataan.
Ruumiinavaus tehdään, jos kuolet
-kotonasi,
-äkillisesti tai tapaturmaisesti
-kuolemassa on jotain hämärää.
*
Voit kieltää elintenluovutuksen, mutta et käsittääkseni ruumiinavausta täysin. Sitä säätelee tietyissä tilanteissa laki.
Elä hirtä ittiäis alle 65 vuotiaana
Käsittääkseni tällä hetkellä kaikki avataan automaattisesti, jos on kuollut sairaalan ulkopuolella.
Omalle isällenikin tehtiin ruumiinavaus, vaikka kuoli nukkuessaan. Toki oli helpottavaa tietää miksi hän kuoli. Kyseessä ei ollut rikos, eikä sitä missään vaiheessa epäiltykkään.
Vierailija kirjoitti:
-kotonasi,
*
Voit kieltää elintenluovutuksen, mutta et käsittääkseni ruumiinavausta täysin. Sitä säätelee tietyissä tilanteissa laki.
Ei välttämättä tehdä. Isoäitini sai sydänkohtauksen kotonamme eikä tehty avausta vaikka kuoli oman kotinsa ulkopuolella äkillisesti. Hämärää ei tilanteessa ollut, silminnäkijöitä oli riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
-kotonasi,
*
eli käytännössä se tehdään aina.. Siis toihan on ihan turha toimenpide. Jos kuolen kotonani niin miksi pitää saada tietää mihin kuolin? eri asia jos on viitteitä rikoksesta
ap
Minusta elimet pitäisi aina luovuttaa, jos sillä voidaan jonkun toisen elämä pelastaa. Loput voi lääketieteen opiskelijat leikellä. Poislukien ne, jotka voivat todistaa tarvitsevansa ruumistaan kuolemansa jälkeen.
Älä huoli, olet kuollut siinä vaiheessa. Et ole paikalla kokemassa sitä "käsittelyä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kotonasi,
*
Ei välttämättä tehdä. Isoäitini sai sydänkohtauksen kotonamme eikä tehty avausta vaikka kuoli oman kotinsa ulkopuolella äkillisesti. Hämärää ei tilanteessa ollut, silminnäkijöitä oli riittävästi.
Vanha immeinen,luonnollinen kuolema,ei epäselvyyksiä syistä ja vastuista
Vierailija kirjoitti:
Et,jos et pysty puhumaan
no heh heh ollaanpas sitä nokkelia ":D"
tarkoitin voiko tehdä jonkun hoitotestamentin jossa kiellän ruumiin avauksen kun olen kuollut
ap
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, olet kuollut siinä vaiheessa. Et ole paikalla kokemassa sitä "käsittelyä".
On se silti irvokasta ja rumaa runtelua maallikon mielestä. Äitini sanoi eläissään ettei halua ruumistaan enää kuolemaan jälkeen revittäväksi, riitti kun oli eläessään joutunut niin moniin leikkauksiin ja toimenpiteisiin. Pidin huolen että näin ei käynyt.
Ruumiinavauksia on kahdenlaisia; lääke- ja oikeuslääketieteellisiä.
Lääketieteellistä ruumiinavausta voi ehdottaa lääkäri, jos kuolinsyy on epävarma, mutta henkilö on ollut hoidon piirissä. Esimerkkinä loppuvaiheen syöpäpotilas, joka kuolee kotonaan tai sairaalan osastolla oleva vanhus, joka on sairastunut määrittelemättömään tautiin. Omaiset voivat kieltää lääketieteellisen avauksen.
Oikeuslääketieteellistä avausta pyytää poliisi silloin, kun kuolema ei ole odotettu ja/tai se on tapahtunut epäselvissä olosuhteissa. Omaiset eivät voi kieltää tätä avausta.
Ihan mielenkiinnosta, miksi kuoleman jälkeiset tapahtumat haittaa yhtään? Kysyn koska minua ei haittaa lainkaan, enhän minä siinä vaiheessa mitään asiasta tiedä eikä ruumiillani ole mitään väliä. Olen ajatellut että ainoa mitä ruumillaani voin kuoleman jälkeen tehdä on muiden elämän pelastaminen. Jos elimiä on irroituskunnossa, niin ne menkööt uusille omistajille jotta joku muu saa mahdollisuuden jatkaa elämää minun poistuttua. Ellei ole, niin lääketieteen laitoksella saa tulevat ammattilaiset leikellä ja opiskella jotta tulevaisuudessa he varmistavat muiden elämän jatkumisen. Minulle jotenkin todella kaunis ja lohdullinen ajatus.
16 lisää: käsittääkseni oman elämänsä aikana mahdollista tulevaa lääketieteellistä avausta ei voi kieltää. Hoitotahdossaan voi toki asian esiin tuoda, mutta on sitten lähinnä läheisistäsi kiinni, kuinka hyvin sitä noudatetaan. Oikeustieteellistä avausta ei voi kukaan kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi kuoleman jälkeiset tapahtumat haittaa yhtään? Kysyn koska minua ei haittaa lainkaan, enhän minä siinä vaiheessa mitään asiasta tiedä eikä ruumiillani ole mitään väliä. Olen ajatellut että ainoa mitä ruumillaani voin kuoleman jälkeen tehdä on muiden elämän pelastaminen. Jos elimiä on irroituskunnossa, niin ne menkööt uusille omistajille jotta joku muu saa mahdollisuuden jatkaa elämää minun poistuttua. Ellei ole, niin lääketieteen laitoksella saa tulevat ammattilaiset leikellä ja opiskella jotta tulevaisuudessa he varmistavat muiden elämän jatkumisen. Minulle jotenkin todella kaunis ja lohdullinen ajatus.
Oletko seurannut avausta? Ajatuksenahan se on kaunista, että opiskelijat saisivat tutustua elimistöön ihmisen kuoltua, mutta ruumiinavaus on kaikkea muuta kuin kaunista. Vaikka ihminen kuollut onkin, on avaus mielestäni melkoisen brutaalia hommaa, vaikka se tehdäänkin mahdollisimman siististi.
Ei voi kieltää jos tehdään oikeuslääketieteellisin perustein eli kuolemansyyn selvittämiseksi.
Jos kuolemaasi ei liity rikosta eikä mitään suurempia mysteereitä, ja jos kiellät elimiesi antamisen niitä mahdollisesti tarvitseville henkilöille, niin kukapa sun ruumista availisi