Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä kysymys bonuksesta ja veroprosentista

Ekakertalainen
22.02.2017 |

Tää on tyhmä kysymys mutta kun en vaan ymmärrä. Mulla on käynyt niin hyvin että olen saamassa aika reilun bonuksen töissä, ylimääräistä rahaa siis. Mulla on verokortti jossa on kuukausittainen raja, ja kk-palkkani jää sen rajan alle, ja tälle rajalle on määritely normaali vero%. Nyt kun yhtenä kuukautena tulee sekä palkka että bonus, niin se kuukausittainen rajahan ylittyy reippaasti. Tässä tapauksessa, jos olen oikein ymmärtänyt, se ylimenevä osuus verotetaan korkeammalla prosentilla, tyyliin 40%. Mutta, onko se osuus kokonaan menetetty, vai saanko sen takaisin veronpalautuksissa kokonaan tai osittain? Vai onko se niin että se osuus mikä menee määritellyn rajan yli, niin siitä verottaja vie "puolet" etkä sitä verottajan viemää osuutta koskaan näe? En oikein ymmärrä miten nämä asiat menee kun aina olen saanut vaan sen kuukausipalkan :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat veronpalutuksena. Voit tilata uuden verokortinkin, jossa yksi vuosituloraja. Nyt kun tilaat niin pari päivää ja uusi verokortti on työnantajallasi, jos pyydät postittamaan suoraan palkanlaskijalle.

Vierailija
2/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopullinen verotus on erikseen, mahdollista ylimenevää osuutta saat takaisin veronpalautuksissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat takaisin seuraavan kerran kun tulee veronpalautukset.

Vierailija
4/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä tulee mulle veronpalautusta niin sitten asia on ihan OK, en taida lähteä tämän kertaluonteisen bonuksen takia tilaamaan uutta verokorttia. Toki asia olisi myös ollut OK jos verottaja veisi kaiken, eihän sille siis mitään voi, mutta tosiaan en vaan ollut ihan varma että onko aina kaikki ylimenevä osuus sellaista mistä menettää isomman siivun eikä sitä enää koskaan näe, vai kompensoidaanko näitä jotenkin vuoden loputtua. Kiitos vastauksesta! -ap

Vierailija
5/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia kannattaakin valita se yksi tuloraja vuosituloille. Mulla on ollut bonuspalkka yli 20 vuotta, bonukset tulee 3 kk välein, jolloin se on ainoa järkevä vaihtoehto.  Sä voit tilata uuden kortin, sen saa varsin nopsaan, ja veronpidätysprosenttia voi omalla ilmoituksella nostaakin aina, jos muuten tulee ehtimisen kanssa tiukkaa. Lasket vaan tarkasti tulosi ja vähennyksesi verottajan nettisivuilla. 

Vierailija
6/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle käy sama homma lomarahojen kanssa, jos et tilaa vuositulorajallista verokorttia.

Vierailija
7/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopullinen vastaus riippuu ihan siitä, mikä on kokonaistulosi vuoden aikana. Voit saada osan lisäprosentilla perityistä veroista takaisin veronpalautuksena, mutta et todennäköisesti kovin paljon. Se suurempi lisäprosentti on juuri sen takia, että Suomessa veroprosentti on sitä suurempi mitä suuremmat tulot ovat. Voit tarkistaa verokorttilaskurilla, kuinka paljon sinulta pitäisi vuoden aikana yhteensä periä veroa, kun bonukset otetaan huomioon. Sen perusteella voit laskea, oletko saamassa veronpalautusta, kun tiedät, paljonko palkastasi ja bonuksistasi pidetetään veroja.

Vierailija
8/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekakertalainen kirjoitti:

Tää on tyhmä kysymys mutta kun en vaan ymmärrä. Mulla on käynyt niin hyvin että olen saamassa aika reilun bonuksen töissä, ylimääräistä rahaa siis. Mulla on verokortti jossa on kuukausittainen raja, ja kk-palkkani jää sen rajan alle, ja tälle rajalle on määritely normaali vero%. Nyt kun yhtenä kuukautena tulee sekä palkka että bonus, niin se kuukausittainen rajahan ylittyy reippaasti. Tässä tapauksessa, jos olen oikein ymmärtänyt, se ylimenevä osuus verotetaan korkeammalla prosentilla, tyyliin 40%. Mutta, onko se osuus kokonaan menetetty, vai saanko sen takaisin veronpalautuksissa kokonaan tai osittain? Vai onko se niin että se osuus mikä menee määritellyn rajan yli, niin siitä verottaja vie "puolet" etkä sitä verottajan viemää osuutta koskaan näe? En oikein ymmärrä miten nämä asiat menee kun aina olen saanut vaan sen kuukausipalkan :)

Kuukausittain palkasta pidätettävä verohan on ennankonpidätys, eli siinä verottaja pidättää osan tuloista ennakkoon ennen lopullista verotusta. Lopullisessa verotuksessa tietysti lasketaan koko vuoden tulot yhteen ja lasketaan näin saatavan verotettavan tulon perusteella paljonko veroa kaiken kaikkiaan pitää maksaa. Jos kuukausittaisista ennakonpidätyksistä koostuva summa on suurempi, saat liikaa pidätetyn veronpalautuksena, tai jos se on liian pieni, joudut maksamaan jäännösveroja.

Merkitystä lopullisen verotuksen kannalta on siis vain koko vuoden eikä yhden kuukauden tuloilla.

Asia ei ole vaikea vaan yhteen ja vähennyslaskua, joten se pitäisi jokaisen ymmärtää. Silloin myös kaikki asiaankuuluvat vähennykset tulee käytettyä täysimääräisinä hyväksi.

Vierailija
9/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat veronpalutuksena. Voit tilata uuden verokortinkin, jossa yksi vuosituloraja. Nyt kun tilaat niin pari päivää ja uusi verokortti on työnantajallasi, jos pyydät postittamaan suoraan palkanlaskijalle.

Tuota "verotustyyliä" ei voi kesken vuotta muuttaa, siis kuukausirajasta vuosituloon. Mutta veroprosentin voi suht helposti laskea uudestaan vero.fi. Jos kyse on kovinkin merkittävästä summasta, voi veroprosentti tippua loppuvuodeksi hiukan.

Vierailija
10/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle käy sama homma lomarahojen kanssa, jos et tilaa vuositulorajallista verokorttia.

Lomarahat olen aina ottanut vapaana. -ap

Vierailija
11/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tilaat saat sen tulostettua heti  ja toimitettua palkanlaskijallesi vaikka heti tai huomiseksi. Riippuu ihan siitä miten he haluavat sen toimitettvan heille. Meillä riittää ihan sähköpostilla lähettäminen.

Vierailija
12/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia kannattaakin valita se yksi tuloraja vuosituloille. Mulla on ollut bonuspalkka yli 20 vuotta, bonukset tulee 3 kk välein, jolloin se on ainoa järkevä vaihtoehto.  Sä voit tilata uuden kortin, sen saa varsin nopsaan, ja veronpidätysprosenttia voi omalla ilmoituksella nostaakin aina, jos muuten tulee ehtimisen kanssa tiukkaa. Lasket vaan tarkasti tulosi ja vähennyksesi verottajan nettisivuilla. 

Minä kylä suosin kuukausittaista tulorajaa. Jos veroprosentti on reilusti pielessä, niin saattaa jäädä loppuvuoden tilit laihoiksi kun menevät kokonaisuudessaan lisäprosentille.

Vierailija
13/13 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytössä on kumulatiivinen laskenta niin verotus tasaantuu jo saman vuoden aikana eikä tarvitse odottaa palautuksia. Toki lopullinen verotus valmistuu vasta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi