Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta kummilasta sinulla on?

Vierailija
22.02.2017 |

Oletko koskaan kieltäytynyt kummin roolista? Jos sinulla ei ole kummilapsia, haluaisitko?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi, nyt jo aikuinen. Ehkä vielä toinen olisi mennyt, mutta ei ole pyydetty.

Vierailija
2/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt,kuulunko vä'hemmistöön.Olen aina kuulunut kirkkoon,olen nyt 57 enkä ole kenenkään kummi.Syy ei ole se,että olisin suvussa niin epäsuosittu vaan ihan realistinen.Olen ainoa lapsi eikä miehellänikään ole kuin yksi sisko.Olemme toki olleet tekemisissä,mutta hänen lapsensa eivät ole meille kovin läheisiä ja kummit ovat lapsilleen valinneet kotiseudultaan,asumme ihan eri päissä Suomea.

Kun olin nuori,niin serkkuni olivat jo avioituneet yhtä lukuunottamatta.Serkut ovat minua toistakymmentä vuotta vanhempia.Kaksi on sitten ulkomailla ja heistäkin toinen sai lapsensa kun olin itse lapsi.Samoin nämä Suomessa asuvat serkut saivat lapsensa niin,etten ollut vielä viittätoista.Yksi syntyi myöhemmin ja jännitinkin vähän pyytävätkö kummeiksi.No ei sitten kuitenkaa,olin silloinkin vielä tosi nuori.

Näin se on sitten mennyt,en ole tosiaan katkera,ehkä nuorempana vähän harmitti.Nyt olen neljän lapsen isoäiti ja viides tulossa.Siinä on luottamustointa tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.

Vierailija
4/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kappaletta, kaksi aikuista ja yksi teini.

Vierailija
5/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, epävirallinen "kummi"lapsi, kun ei kumpikaan kuuluta kirkkoon. Kerran olen kieltäytynyt juuri tästä syystä, lapsi kastettiin eivätkä vanhemmat tienneet kirkkoon kuulumattomuudestani.

Vierailija
6/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi yhtään. Nyt jo kyllä oon kirkostakin eronnut et ei käy enää senkään puolesta. 

Vierailija
7/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian monta.

Vierailija
8/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Se on juuri sopivasti. Olen suostunut molemmilla kerroilla kun pyydettiin kummiksi. Omiakin lapsia on 2.

Vierailija
9/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kummilasta; veljenpoika 1,5v, kaverin tytär 7v ja serkuntyttö 5v. Olen 24.

Kolmesti on pyydetty ja kolmesti olen suostunut. :) Kirkkoon en ole kuulunut 7 vuoteen, mutta olen kuitenkin virallinen kummi kahdelle yllämainituista. En tiedä onko kirkkoon kuulumattomuus yleensä esteenä kummiudelle mutta omalla kohdallani ei onneksi ole ollut. Veljenpoikaa ei kastettu joten olen hänen haltijakumminsa.

Vierailija
10/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä.

Vierailija
11/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, joista 2 aikuista ja nuorinkin konfirmoitiin viime vuonna. Sopiva määrä. En ole kieltäytynyt mutta enää tässä iässä en ehkä lähtisi kummiksi jos kysyttäisiin.

Vierailija
12/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmesti on pyydetty ja kolmesti olen suostunut. :) Kirkkoon en ole kuulunut 7 vuoteen, mutta olen kuitenkin virallinen kummi kahdelle yllämainituista. En tiedä onko kirkkoon kuulumattomuus yleensä esteenä kummiudelle mutta omalla kohdallani ei onneksi ole ollut. Veljenpoikaa ei kastettu joten olen hänen haltijakumminsa.

Jos lapset on kastettu ev.lut.kirkkoon ja sinä et siihen kuulu niin et voi olla virallinen kummi...

Mulla on kolme kummilasta, kaksi jo aikuista ja yksi 11-v. Enempää en haluiaisi eikä onneksi ole pyydetty, en osaisi varmaan kieltäytyä.

Vierailija
13/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset on kastettu ev.lut.kirkkoon ja sinä et siihen kuulu niin et voi olla virallinen kummi...

No, olenpa kumminkin. :) (Pun intended.)

Varmaan sitten käytännöstä on joustettu, ja olettaisin syyksi potentiaalisten kummien vähäisen määrän kun niin moni nykyään ei kuulu kirkkoon. Olin serkuntytön sylikumminakin. Asiasta keskusteltiin kyllä papin kanssa ennen kastetilaisuutta, lähinnä siksi, että lapsen vanhemmat pelkäsivät papin alkavan käännyttää minua uskoon, sanoivat että on sen tyylinen ihminen. Papille homma oli kuitenkin täysin ok ja kertoi myös ettei kummin tarvitse kuulua kirkkoon.

/9

Vierailija
14/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kummilasta, lisäksi miehellä kaksi ennen meidän tutustumista. Jos joku kysyisi, niin täytyisi yrittää sanoa ei.

Vierailija
15/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän, eli aika monta. Vanhimmat ovat jo aikuisia, eli 18-24 vuotiaita, nuorin on nyt 10 vuotias ja siitä välistä ne muut. Neljä kummilasta ovat aika läheisiä, yhden kanssa en ole puhunut oikeastaan paljon mitään koskaan ja yhden aikuisen kanssa näemme hyvin harvoin, mutta kun näemme, niin tulemme juttuun heti.

En ole mikään hyvä kummi ja varsinkin ne nyt jo aikuiset kummilapset ovat jääneet aika vähälle huomiolle. Jokainen kummilapsi kyllä tulee nähdessämme halaamaan tai jää halattavaksi, joten kai meillä jonkunlainen side on. :)

Vierailija
16/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole yhtään kummilasta, mutta eräs tuttuni on vaan päättänyt, että olen yhden hänen lapsensa kummi. Ilmoitti kasteen jälkeen, että olen myös muksun kummi ja on kertonut lapsilleen minun olevan tämän yhden muksun kummi. Tämä minun "kummitettava" on kaksi eli kauhean kartalla kummi jutuista, mutta yksi vanhemmista sisaruksista on kiinnostunut kummiasiasta ja puhuu minun kanssa usein minun "kummiudesta"....

Vierailija
17/17 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, olenpa kumminkin. :) (Pun intended.)

Varmaan sitten käytännöstä on joustettu, ja olettaisin syyksi potentiaalisten kummien vähäisen määrän kun niin moni nykyään ei kuulu kirkkoon. Olin serkuntytön sylikumminakin. Asiasta keskusteltiin kyllä papin kanssa ennen kastetilaisuutta, lähinnä siksi, että lapsen vanhemmat pelkäsivät papin alkavan käännyttää minua uskoon, sanoivat että on sen tyylinen ihminen. Papille homma oli kuitenkin täysin ok ja kertoi myös ettei kummin tarvitse kuulua kirkkoon.

/9

Hyvä mielikuvitus sulla, alla oleva lainattu ev.lut.seurakunnan sivuilta:

tehtävät

Kummius on kirkon ja vanhempien antama luottamustehtävä.

Kummiksi voi valita henkilön, joka

kuuluu luterilaiseen kirkkoon

on käynyt rippikoulun ja

on konfirmoitu.

Pääsääntöisesti kastettavalla, myös aikuisella kastettavalla, tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä.

Näiden kahden kummin lisäksi muut kummit voivat kuulua johonkin toiseen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lapsikasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina. Jos lähipiiristä ei löydy kummiksi sopivia kirkon jäseniä, kummeja voi kysyä myös seurakunnasta.

Erityisestä syystä kaste voidaan toimittaa, vaikka kastettavalla olisi vain yksi kummi. Päätöksen tekee sen seurakunnan kirkkoherra, jonka jäseneksi kastettava liittyy.

Eli ei, et ole oikea kummi, ja aika outo pappi on jos sen käsityksen on antanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän