Älkää missään tapauksessa kokeilko hammaskiven poistoa kotikonstein esim. ehdotetulla kookosöljyllä tai ruokasoodalla!!
Mikään ei mikään kotikeino poista hammskiveä turvallisesti! Hammaskiven saa turvallisesti pois vain alan ammttilainen joka poistaa kiven mekaanisesti. Ilman mekaniikkaa ei hammmaskiveä saa pois ilman että se vaurioittaa kiillettä. Älkää hyvät ihmiset menkö pilaamaan purukalustoanne!
Kommentit (21)
Minä otan hienorakeisella santapaperilla.
Turhaan yrität, nuo kookosöljyhörhöt ovat täysin hurahtaneet uskontoonsa, eivätkä usko vaikka pistäisi todisteet pöytään. Nämähän uskoo myös että syöpä on sieni ja paranee ruokasoodalla 🙄
Ihonhoidossa kookosöljy varmasti toimiikin.
Käytän porakonetta varustettuna hiomalaikalla!
Olen pitkään miettinyt, miksi hammashoitajan tms. tekemä mekaaninen hammaskivenpoisto ei vahingoita kiillettä, mutta jos itse raaputan vaikka virkkuukoukulla, niin se naarmuttaa. Sitäkin pohdin, että mitä se kookosöljy hampaisiin vaikuttaa, jos syön sitä sellaisenaan. Liukenevatko hampaani pois?
Mikä kookosöljyssä vahingoittaa kiillettä?
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään miettinyt, miksi hammashoitajan tms. tekemä mekaaninen hammaskivenpoisto ei vahingoita kiillettä, mutta jos itse raaputan vaikka virkkuukoukulla, niin se naarmuttaa. Sitäkin pohdin, että mitä se kookosöljy hampaisiin vaikuttaa, jos syön sitä sellaisenaan. Liukenevatko hampaani pois?
Hammaskivelle se ei tee yhtään mitään. Plakkia (josta tulee hanmaskiveä) se voi vähentää (antibakteerisuus, sama kuin humalassa). Mutta niin vähentää ihan hampaiden harjaus vaikka vain vedellä (hammastahna on tosin fluorin takia parempi).
Nykyään käytetään enemmän ultraääntä hammaskiven poistoon, se ei vahingoita kiillettä. Koukusta en tiedä, minulta on poistettu kiveä vain ultraäänellä.
Hammaskivi kuitenkin pitää poistaa, koska ikenien tulehdus voi johtaa jopa sydänongelmiin (verisuonten kalkkeumista on löydetty suusta peräisin olevia bakteereja).
Mitä murehdit, asiakkaita riittää entistä enemmän. Jos olet oikeassa. Jos öljy oikeasti auttaakin, niin voi olla, että asiakkaat vähenee. Kumpi sinua enemmän huolestuttaa? ;)
Vierailija kirjoitti:
Käytän porakonetta varustettuna hiomalaikalla!
Mies käyttää sitä kantapäiden kovettumiin.
Höpöhöpö, ei se kiille kookosöljystä vaurioidu :D Ruokasoodasta en sitten tiedäkkään. Mekaanisesti en millään välineellä lähtis raaputellemaan, kynsi on vielä ihan ok, kun on sen verran pehmeää ainetta.
Viimeksi kun olin hammaslääkärissä kysyin lääkäriltä tuosta oilpullingista, ei ollut silloin kuullutkaan, mutta sanoi, ettei siitä haittaakaan hampaille voi olla, että senkus harrastat sitä vain. Minulla tosin ei muutenkaan kerry kovin herkästi hammaskiveä.
Minulta lähtee ihan kivasti hammaslankaimella
Hammaskiven poisto terveyskeskuksessa maksoi alle 40 €. En riskeeraisi hammaskalustoani kotikonsteilla.
Poistatan hammaskiven hammaslääkärillä säännöllisten käyntien yhteydessä, harjaan hampaat kahdesti päivässä ja lankaan joka päivä. JA purskuttelen kookosöljyllä ;) ei ne ole toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Itse en tosin usko, että öljy liuottaa hammaskiveä, vaan purskuttelen noin muutoin suuta kosteuttaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kookosöljyssä vahingoittaa kiillettä?
Tuskin mikään. Ei se kyllä hammaskiveen mitenkään autakaan.
Olen jo pitkään paikannut itse hampaani, poistanut värjäytymät ruokasoodalla ja viilannut teräsviilalla lohjenneet poskihampaat sileiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään paikannut itse hampaani, poistanut värjäytymät ruokasoodalla ja viilannut teräsviilalla lohjenneet poskihampaat sileiksi.
Minäpä laitoin itse hammasimplantit etuhampaisiin. Ruuvasin pitkät ruuvit. Vähän narskuu syödessä.
Vierailija kirjoitti:
Suuhygienisti poistaa hammaskiven.
Tuosta kookosöljystä vain, tuskin on mitään hyötyä tai haittaa. Öljy saattaa liuottaa vain jotakin öljymäistä, ja siihen on varmasti tehokkaampia liuottimia.
Ihanko totta?
Mä raaputan hammaskiveä kotona itse mekaanisesti. Käytän sellaista lyijytäytekynää, joss on metallinen ohut kärki. Hyvin on irronnut se ja kaikki muukin mäski.