Poika täyttä huhtikuussa 15v ja on nyt 169cm pitkä. Ei varmaankaan kasva enää.
Nyt on vielä 14 v puolella mutta pian täyttää 15v.
Murkkuikä alkoi keskimääräisesti eli n. 12 vuotiaana havaittiin kivesten kasvua.
Vähän ennen, kuin täytti 13v tuli kasvupyrähdys.
Nyt täyttää pian 15 ja on siis 169cm pitkä.
Vanhemmat ollaan isä 172cm ja minä äiti 164cm.
Isän puolella lyhyempiä. Mun puolella taas kaikki naiset yli 160cm ja yksikään mies ei jää alla 180 cm.
Mutta poikani ei varmaan enää kasva paljoa? Korkeintaa ehkä 172 tulee jos sitäkään. Ennuste oli kyllä 176cm, mutta en oikein usko.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Jos kasvupyrähdys on tullut jo 13 vuotiaana niin ehkä ei nyt muutamaa senttiä enempää kasva. Itse kanssa tulin lähes täysiin mittoihin jo 13 vuotiaana koska murrosikä alkoi todella aikaisin ja 16 vuotiaan jälkeen on pituus pysynyt samana 165 cm. Pituusennuste oli 172 cm ja kaduttaa kyllä että ehkä jopa omalla typeryydellä (tupakointi ja nukkumisen laiminlyönti ) en sitä vähääkään edes saavuttanut. Toisaalta en myöskään ollut tietoinen kuinka tärkeää pituus tulisi olemaan naisille miehissä ja nyt vanhempana saankin tästä kärsiä oikein kunnolla. Olin nuori ja hölmö enkä ajatellut pidemmän päälle silloin 12-16 vuotiaana. Sinun poikanasi siis tekisin kaikkeni pituuden eteen kun vielä voi kerran.
Sääli, onhan tuossa 172 ja 165 selvä ero.
172 ja 165cm välillä on 7cm eroa eli lähes 10 cm.
Kuinka monta aloitusta teet samasta asiasta?
Yleensä tuossa vaiheessa tytöt ovat vielä pidempiä ja poikien kasvupyrähdys vasta tulossa. Viisi vuotta aikaa humahtaa hongankolistajaksi.
Mun mies oli 15 v 160 cm pitkä, painoi max 50 kg. Nyt 25 v 182/80, eli kyllä ne pojat kasvaa vielä 15-vuotispäivän jälkeenkin :D
Poikien murrosikä alkaa keskimäärin myöhemmin kuin tytöillä ja monet miehet saavat pituutta vielä armeijassa. Mihin väitteesi oikein perustuu? Kuulostaa provolta.
Kasvanee vielä. Voin kasvaa 3-4 vuoden päästäkin.
Tuskin kasvaa, koska puberteetti alkoi noin aikaisin. Joillakin täällä tuntuu olevan käsitys, että kaikki miehet kehittyvät myöhemmin kuin kaikki naiset. Muistelkaas niitä yläasteaikoja, samassa luokassa saattoi olla täysin samanikäiset partainen örisevä karju ja kiljuva napero.
174,5 +-5cm. Poikasi on ennusteen alarajalla eli sinänsä ennusteen piirissä. Tuon ikäinen voi kuitenkin vielä kasvaa, varhainen puberteetti yleensä aiheuttaa ettei kasva kovin pitkäksi.
Pojilla kasvu alkaa nopeutua murrosiän keskivaiheilla. Poikien kasvu on nopeimmillaan murrosiän lopulla. Nopeimman kasvun aikana noin 14-vuotiaana pojat voivat kasvaa jopa 1 cm kuukaudessa. Kasvupyrähdyksen jälkeen pituus lisääntyy hiljalleen vielä 3−5 vuoden ajan. Pojat saavuttavat lopullisen pituutensa keskimäärin 18-vuotiaana. Lähde: http://tervekoululainen.fi/elementit/murrosianmuutokset/murrosianmuitaf…
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vielä 14 v puolella mutta pian täyttää 15v.
Murkkuikä alkoi keskimääräisesti eli n. 12 vuotiaana havaittiin kivesten kasvua.
Vähän ennen, kuin täytti 13v tuli kasvupyrähdys.
Nyt täyttää pian 15 ja on siis 169cm pitkä.Vanhemmat ollaan isä 172cm ja minä äiti 164cm.
Isän puolella lyhyempiä. Mun puolella taas kaikki naiset yli 160cm ja yksikään mies ei jää alla 180 cm.
Mutta poikani ei varmaan enää kasva paljoa? Korkeintaa ehkä 172 tulee jos sitäkään. Ennuste oli kyllä 176cm, mutta en oikein usko.
Minä olen 163 ja tytön isä 177 ja tytöstä kasvoi 176 cm nainen. Itsellä alkoi menkat 12 v ja en sen jälkeen kasvanut pituutta, tytön menkat melkein samassa iässä, mutta kasvoi vielä paljon pituutta. Yksilöllistä.
174cm pituutta, kulli 18cm. Kokonaispituus siis 192cm. Kokonaispituus kuitenkin ratkaisee.
M41
Nuo pituusennusteet on järjettömiä, kun verrataan lapsen pituutta vanhempien pituuteen ja sitten arvioidaan tulevaa mittaa. Lyhyilläkin vanhemmilla voi olla pitkien ihmisten geenejä ja samoin pitkillä lyhyiden eli ei todellakaan voida ennustaa vanhempien pituuden perusteella lasten pituutta. Omat lapseni on kulkeneet pituudessa keskikäyrällä koko neuvolan ajan. Nyt kaikki kasvaa koululaisina hurjaa vauhtia ja 13 vuotias poikakin jo 178 cm. Isä kuitenkin 172 ja minä 161 cm.
Mun pojalla ei ollut koskaan kasvupyrähdystä, kasvoi tasaseen muutaman sentin vuodessa. 15v:nä n 165cm ja käytiin lekurissa tarkistamassa luuikä. Varaa oli ja kasvoihan tuo armeijan aikana lopulliseen mittaansa eli 180 cm! Pojat kasvaa tuonne 19v saakka.
Se kasvu on yksilöllistä ja armeijassa hujahtaminen on vähän sellainen lohdutusmyytti. Varmasti osa miehistä kasvaa reilusti vielä armeijassa, mutta ei se ole niin yleistä kuin annetaan ymmärtää. Omasta lähipiiristä tiedän vain yhden miehen joka kasvoi reilusti pituutta armeijassa. Kaikilla muilla oli ihan selkeä kasvupyrähdys murrosiässä ja siihen se sitten jäi, ehkä muutama sentti lisäkasvua kahteenkymppiin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
174cm pituutta, kulli 18cm. Kokonaispituus siis 192cm. Kokonaispituus kuitenkin ratkaisee.
M41
Minä voin siis kutsua itseäni kaksimetriseksi, kun se päästä varpaisiin pituus on 186 cm. :-)
M39
Loiri venyi intissä lisää pituutta peräti 14 cm! Meidän naapurin poika kasvoi ainakin 10 cm lisää joten intti kannattaa käydä.