12v tyttäreni haluaa "gootiksi", animehahmoksi yms. kummalliseksi tyypiksi!
Nyt ei enää naurata. Meillä on kohta 12v täyttävä tytär ja hän on saanut päähänsä, että hän haluaa vaihtaa tyylinsä täydellisesti tulevan kesän aikana. Tuo ajankohta on tullut varmaankin siitä, että aina kun hän on kysynyt lupaa johonkin kummalliseen niin olen sanonut, että katsotaan kesällä. Olisi varmaankin pitänyt sanoa aina suoraan, että tee mitä haluat kun olet 18v, mutta ennen sitä et!
En tajunnut tarpeeksi aikaisin, että hän on täysin tosissaan ja näyttää aina netistä joitakin lävistyksiä ja animekenkiä, mekkoja, sukkahousuja ja ties mitä "naamiaisasuja". Haluaa myöskin värjätä pitkät hiuksensa sinimustaksi tai vastaavasti leikata sivusiilin. APUA!
Kommentit (30)
Jos tyttö tosissaan haluaa muuttaa ulkonäköään kyllä se sen ilmanlupaakin tekee. Itselle äiti ei antanut lupaa värjätä- ja leikata hiuksia, joten itse tein ja jälki sen mukaista :D Ja en lävistyksiinkään saanut lupaa, joten tein nekin itse. Kodin kielteinen suhtautuminen omaan tyyliin voi myös lisätä sitä halua ''muuttua''.
täytyy sanoa että erilaisuus ei todellakaan tarkoita heti syrjimistä ja kiusaamista jos omistaa hyvän itsetunnon ja on itsevarma. omalla yläasteella ne "suositut" olivat juuri näitä erilaisia, mutta he kantoivat itsensä niin hyvin ja näyttivät että ei se ulkonäkö muuta persoonaa. olivat todella mukavia ihmisiä eivätkä sen kummemmin tehnyt itsestään numeroa. on kyllä myös niitä jotka peittelevät huonoa itsetuntoa juuri tällaisella erilaisuudella ja nämä samat ihmiset ovat sitten usein ilkeitä ja kovia arvostelemaan muita, varsinkin "massoja" ja jos kukaan sanoo heille mitään käytöksestään niin tämä "erilainen" sitten kertoo kaikille kuinka häntä kiusataan ulkonäkönsä takia ja koska on vaan niin erilainen ja muut ei hyväksy häntä. vaikka onkin vaan ilkeä ja epävarma.
Mitä jos katsot jotain erikoisia tukka tyylejä (leikuu) netistä ja sanot että näistä saat valita. Sivuviili jolllain kivalla kuviollakin voi ollaihan hieno. Tukan värjäyksen voi perustella sillä 16 v ikärajalla. Ja sitten ostatsille jotain hinoja vähän "gootti" tyylisiä koruja tms. mutta ei mitään yli.
janusk kirjoitti:
Eihän tuo ole mitään.
Itse joskus oma lapsi 12-13 vuotiaana alkoi värjäämään hiukset pinkeiksi ja sinisiksi. Kaljukin tuli kokeiltua mutta totesi ettei sopinut päämalliin. Goottityyliä kokeili pari vuotta, muttei tarttunut. Ja silloin kun aloitti ekaa kertaa kesätyöt (n. 16v), pukeutui aina "normaalisti" ja hiukset värjäsi takaisin. Vapaa-ajalla ja koulussa saattoi käyttää vähän erilaisia vaatteita.
Kuule ne on vaa hiukset. Lävistyksiä en antaisi ottaa ennen kuin on vähintään 15v, ja silloinkin vain harkitusi koska maksaa paljon. Silloinkin lävistykset saa helposti peitettyä pienellä määrällä meikkiä, ja reiät umpeutuu ajan mittaan jos ne ottaa pois pysyvästi. Tossa iässä on ihan normaalia etsiä omaa tyyliä, jopa erittäin hyvä enne siitä että psyykkisesti on itsevarma ja itsenäinen.
Asuks sä jossain landella vai miks niin pahasti kiehauttaa?
Jos tuntuu jotenkin ylivoimaiselta, niin anna lapsen kokeilla feikki-lävistyksiä kotona (saa mm. ihan tavallisista ketjuliikkeistä kuten Gina Tricot ja H&M) ja noita uusiä hiusvärejä jotka peseytyy pois muutamassa pesussa.
En nyt ihan landella asu, mutta ei ole tyttären koulussakaan ketään joka olisi mitenkään poikkeavasti pukeutunut tai lävistyksiä ottanut. Varmasti ostaisin näitä feikki lävistyksiä jos voisin olla varma, että ei laita niitä "ihmisten ilmoille". Kyllä hän on esitellyt H&M:n ja muiden liikkeiden koruhyllyistä kaiken mahdollisen ja haaveillut, että kouluun laittaisi.
Täytyy jutella ja kesällä saa kokeilla kaikkea muuta, mutta lävistyksiä ei meillä oteta muualle kuin korvalehteen. Toivotaan, että menee nopeasti ohi :)
Tytöllä on vakavia ongelmia. Hänet pitäisi saada nuorisopsykiatrisiin tutkimuksiin mahdollisimman pian. Jos annat hänen ottaa nuo hullutukset, niin luuletko, että se jää siihen ja että hän kenties muutaman vuoden kuluttua alkaa uudestaan normaaliksi kun huomaa, ettei tuolla satanismi-noituus-keskiaika-bingobangomanga -lekkeripelilinjalla saa kikkeliä?
Ei se niin mene.
Pimeät ja pahat vallat saavat hänet hallintaansa ja ne tappavat hänet jollain tavalla, mutta mahdollisia ja vaihtoehtoisia näkyviä muotoja on lukuisia.
Rupeaapa hän sitten ihan avoimeen ja räikeään saatananpalvontaan, noituuteen tms. henkimaailman manaamiseen tai ei, niin joka tapauksessa elämään tulee mukaan siinä 14-15 vuoden iässä varmasti runsas keskioluen juonti, kilju, muut korvikealkoholit, liiman haistelu, pilvi, pamit sekä tinneri.
Ne animegoottilarppi- ja mitä lie -jätkät raiskaavat häntä joka viikko ja ehkä alkavat myydä häntä halpaan hintaan vanhoille perversseille ukoille. Niitä riittää ihan täällä koto-Suomessakin tuhansittain.
Mitään koulua hän ei tule saamaan valmiiksi eikä varmasti saa milloinkaan järkevää - tai edes ihmisarvoista - työtä.
Ei tyttösi noihin hirveisiin juttuihin ja sairaisiin porukoihin sekaantumalla varmasti elä 20-vuotiaaksi asti.
Jos olet oikea äiti ja nainen, kiellät ja estät tytärtäsi ryhtymästä noihin juttuihin ainakin niin pitkäksi aikaa kun hän asuu luonasi ja huollettavanasi.
No mitäs sinä siitä hermoilet? Oma lapseni on harrastanut "emo" tai "scene" tyyliään jo neljä vuotta nyt ja minusta on vain todella upeaa että hän osaa ilmaista itseään niin hienosti!
Nyt voisi vedota siihen että sinä olet varmaankin joku 50v vanhankoulun jäkättäjä, mutta niin olin kuule minäkin. Nyt olen 56v ja aivan ihastunut nuoren tyttöni tyyliin, hänellä on myös paljon saman tyylisiä kavereita ja minusta he ovat vain oikein hauskan näköisiä väreissään ja lävistyksissään. Tosiaan tyttäreni haki ensimmäisen lävistyksensä tampereen Putkasta kun oli 13v(serkku oli vanhempana mukana) ja silloin olin aluksi vihainen mutta miksi!?!? Hänen naamassaanhan se on, ei se minun elämääni vaikuta ja sitäpaitsi lävistykset ovat nykyaikaa ja niitä näkyy jo vaikka kuinka nuorilla ja kuinka vanhoilla ja tiesmissä kohtaa kehoa!
Lopeta vanhanaikainen hölmöily ja anna lapsesi olla mitä hän on. Hän on kuitenkin jo 12 vuotias nuori joka osaa ja jonka pitäisi jo päättää omista asioistaan.
Anna lapsesi olla oma itsesi! Hän varmasti on ylpeä omasta ”outoudestaan” niin kuin minäkin! Ei aina tarvitse olla Adidas verkkareissa!
Sehän on hienoa, että on jotain omaa näkemystä. Anna mennä ja kannusta tyttöä tekemään ihan juuri niinkuin itse haluaa tuon suhteen.
Lapsia kannattas just kehottaa, ja antaa kokeilla ettiä omaa tyyliä, tms. Pääasia ettei sentään ajautuos ihan johonki vakavempii, jne mihi kuulhos puuttuu.
Osta hänelle aromipesä.