Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v tyttäreni haluaa "gootiksi", animehahmoksi yms. kummalliseksi tyypiksi!

Vierailija
20.02.2017 |

Nyt ei enää naurata. Meillä on kohta 12v täyttävä tytär ja hän on saanut päähänsä, että hän haluaa vaihtaa tyylinsä täydellisesti tulevan kesän aikana. Tuo ajankohta on tullut varmaankin siitä, että aina kun hän on kysynyt lupaa johonkin kummalliseen niin olen sanonut, että katsotaan kesällä. Olisi varmaankin pitänyt sanoa aina suoraan, että tee mitä haluat kun olet 18v, mutta ennen sitä et!

En tajunnut tarpeeksi aikaisin, että hän on täysin tosissaan ja näyttää aina netistä joitakin lävistyksiä ja animekenkiä, mekkoja, sukkahousuja ja ties mitä "naamiaisasuja". Haluaa myöskin värjätä pitkät hiuksensa sinimustaksi tai vastaavasti leikata sivusiilin. APUA!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tytön olla! Vaatii rohkeutta olla erilainen. Ja tuossa iässä kuuluukin kokeilla ja "etsiä itseään".

Nuoruudessani loin itse oman "tyylini" enkä kulkenut massan mukana. Kukaan ei ois ikinä saanu mua pukeutumaan kokovartaloveromodaan. 

Kyllä, sain osakseni paskaa kun en näyttänyt siltä kuin muut, mutta myöhemin ajateltuna olen ollut vain kiitollinen itselleni, että en huuteluista yms. pilkasta muuttanut itseäni kelvatakseni muille.

Vierailija
2/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lävistyksiin en suostuisi missään nimessä, mutta muu tyylinvaihdos normaalin vaatebudjetin puitteissa. Hiustenvärjäyksissä taitaa ikäraja olla 16, joten sen nuoremmalle en suostuisi lupaa antamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on nyt paras opettaa, ettei maailmassa voi olla niin kuin itse haluaa. Parempi opettaa tyttö käyttäytymään kuin muutkin!

Vierailija
4/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna tytön olla! Vaatii rohkeutta olla erilainen. Ja tuossa iässä kuuluukin kokeilla ja "etsiä itseään".

Nuoruudessani loin itse oman "tyylini" enkä kulkenut massan mukana. Kukaan ei ois ikinä saanu mua pukeutumaan kokovartaloveromodaan. 

Kyllä, sain osakseni paskaa kun en näyttänyt siltä kuin muut, mutta myöhemin ajateltuna olen ollut vain kiitollinen itselleni, että en huuteluista yms. pilkasta muuttanut itseäni kelvatakseni muille.

Kiitos viestistäsi, eniten juuri hirvittääkin se, että hän ei tajua, että silmiinpistävän erikoisella tyylillään voi joutua kuuntelemaan kaikkea p*skaa. 12v on mielestäni vielä täysin lapsi ja hanta ei ole koskaan kiusattu tai osoiteltu, mutta yläasteella on jo täysin tuntemattomia nuoria ja silloin pelkään leimaantumista.

Vierailija
5/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että äiti vähän nikottelee kokeilevan nuoren itseään etsivän vaiheen edessä.. Toisaalta, millä nuori aikoo rahoittaa asunsa ja meikkinsä? Siinä vaiheessa minusta on vanhemmallakin sanomista asiaan, tai ainakin tehdä selväksi, että nuori saa osallistua ainakin osaan kustannuksilla työpanoksellaan kotiaskareissa tms.

Voihan tää olla vaan lyhyeksi kokeiluksi jäävä vaihe. Riippuu lapsesta itsestään. Lävistyksille sentään selkeä ei tuon ikäisestä kun on kyse.

Vierailija
6/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki teille, jotka haluatte teininne olevan "massateini": Ostakaa niitä muotivaatteita ja antakaa rahaa niihin. Itselläni tuli nuorena se massastaerottumisvaihe ihan sen takia, etten koskaan saanutkaan samanlaisia vaatteita, kuin muilla. Kai vanhemmat olivat pihejä ja halusivat ehkä opettaa, ettei kaikkea haluamaansa saa. Kun itse en koskaan saanut sen hetken muotipipoa, farkkuja tai reppua, aloin ostaa kierrätyskeskukselta erikoisia vaatteita ja tuunaamaan niitä ompelemalla ja värjäämällä. Kun erotuin joka tapauksessa aina joukosta sukulaisilta saaduilla kierrätysvaatteillani, niin ajattelin ruveta sitten erottumaan oikein kunnolla.

Tosin arvostan omaa tyyliäni nykyään kaikkien nuoruuden kokeilujen jälkeen, enkä viihtyisi nykyään muunlaisena. Kyllä tähän maailmaan erilaisia tyylejä mahtuu!

Vierailija
7/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata suostua lävistyksiin tai hiusten värjäykseen, sanon tämän koska on kokemusta. Mulla oli samassa iässä tuollainen vaihe, halusin sinisen tukan ja lävistyksiä. Onneksi äiti kielsi, tiesi että katuisin myöhemmin. Käytin kuitenkin erikoisia vaatteita ja koruja, olin kova katsomaan animea jne. Nykyisin tyylini on klassisen naisellinen ja pidän siitä paljon. Olen kuitenkin iloinen, että uskalsin kokeilla jotain erilaista.

Anna tytön olla mikä on, tuo vaihe menee useimmilla ohi parissa vuodessa.

Vierailija
8/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vähän vaikea tuo tyylin vaihdos noin nuorena kun värjäyksiä ja lävistyksiä ei oikein noin nuorille suostuta laittamaan. Ehkä jotain hiuslisäkkeitä ja tyyliin sopivia vaatteita sitten vaan...

Vierailija
9/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole mitään.

Itse joskus oma lapsi 12-13 vuotiaana alkoi värjäämään hiukset pinkeiksi ja sinisiksi. Kaljukin tuli kokeiltua mutta totesi ettei sopinut päämalliin. Goottityyliä kokeili pari vuotta, muttei tarttunut. Ja silloin kun aloitti ekaa kertaa kesätyöt (n. 16v), pukeutui aina "normaalisti" ja hiukset värjäsi takaisin. Vapaa-ajalla ja koulussa saattoi käyttää vähän erilaisia vaatteita.

Kuule ne on vaa hiukset. Lävistyksiä en antaisi ottaa ennen kuin on vähintään 15v, ja silloinkin vain harkitusi koska maksaa paljon. Silloinkin lävistykset saa helposti peitettyä pienellä määrällä meikkiä, ja reiät umpeutuu ajan mittaan jos ne ottaa pois pysyvästi. Tossa iässä on ihan normaalia etsiä omaa tyyliä, jopa erittäin hyvä enne siitä että psyykkisesti on itsevarma ja itsenäinen.

Asuks sä jossain landella vai miks niin pahasti kiehauttaa?

Jos tuntuu jotenkin ylivoimaiselta, niin anna lapsen kokeilla feikki-lävistyksiä kotona (saa mm. ihan tavallisista ketjuliikkeistä kuten Gina Tricot ja H&M) ja noita uusiä hiusvärejä jotka peseytyy pois muutamassa pesussa.

Vierailija
10/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos viestistäsi, eniten juuri hirvittääkin se, että hän ei tajua, että silmiinpistävän erikoisella tyylillään voi joutua kuuntelemaan kaikkea p*skaa. 12v on mielestäni vielä täysin lapsi ja hanta ei ole koskaan kiusattu tai osoiteltu, mutta yläasteella on jo täysin tuntemattomia nuoria ja silloin pelkään leimaantumista.

Älä huoli siitä, että tytärtäsi kiusattaisiin epätavallisen ulkonäön puolesta ap! Itse olin 13-v. niin tavallisen näköinen harmaavarpunen kuin voin olla ja jouduin silti kiusatuksi koko yläasteen ajan. Sen sijaan lukiossa hiukseni vaihtoivat väriä kuukauden välein, pukeutumistyylini oli "emo girl", sitten "scene girl" ja lopulta gootti. Ja tänä aikana löysin rakkaita ystäviä, joiden kanssa on pidetty yhtä jo 10 vuotta. Ja nämä ystävyydet alkoivat siitä, kun ihastelivat luurankokuvioisia kynsikkäitäni ja mustia hiuksiani. Edelleen jaksetaan intoilla alternative muodista, vaikka kaikkien tyyli on jo muuttunut aikuiseen ja rauhalliseen suuntaan. Anna tytön kokeilla terveen järjen rajoissa!

Vierailija
11/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaah lävistyksiin en ihan vielä suostuisi, mutta mikäs tuon vaatemuutoksen estäisi? Joko se on joku vaihe ja menee ohi aikanaan tai sitten ei.

Vierailija
12/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on nyt paras opettaa, ettei maailmassa voi olla niin kuin itse haluaa. Parempi opettaa tyttö käyttäytymään kuin muutkin!

Tuollainen ajattelu sopii aivottomille massan mukana meneville. Läväreitä en antaisi noin nuoren ottaa mutta muuten antaisin päättää miltä haluaa näyttää.

Vierailija
13/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla niin erilainen kun haluaa. Se tekee nuorelle hyvää eikä tarkoita automaattisesti kiusaamista; erottumalla voi saada paljon kavereita samantyyppisistä porukoista ja täysin taviksena voi tulla kiusatuksi. Lävistyksiä nyt ei tuon ikäiselle kuitenkaan (itse tosin tein ensimmäiset juuri tuon ikäisenä salaa) ja hiusväristäkin kannattaa keskustella, mustaa kun ei noin vain poisteta kun mieli muuttuu. Shokkivärit sensijaan lähtevät hyvin pois.

Vierailija
14/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kompromissi: lävistyksiin, hiustenvärjäykseen yms. pidempikestoisiin muutoksiin ei vielä noin nuoren osalta kannata suostua, mutta kokeilkoot muuten tyyliä ja etsikööt itseänsä. Jos välttämättä haluaa kokeilla jotain hiusjuttuja, niin värillisiä peruukkeja saa melko aidontuntuisinakin. Minuakin kiinnosti tuossa iässä kovasti goottityyli, koulussa pukeuduin kuitenkin ihan "normaalisti" eikä siitä mitään ongelmia koskaan seurannut. Tuossa iässä moni kiinnostuu oman tyylin hakemisesta ja aika monia tuntuu kiehtovan juuri gootti- ja animeinspiroitunut habitus. Ja kesällähän ei sitä paitsi tarvitse edes miettiä sitäkään, miten koulussa suhtaudutaan 😄

Vierailija
15/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet on vain vaatteita oli ne sitten minkä näköisiä vaan kunhan peittävät tarpeeksi iän huomioiden. Hiuksetkin kasvaa jatkuvasti ja nuorella vielä nopeammin kuin vanhana, niin hiusten leikkauksen suhteen antaisin aika vapaat kädet kunhan lapsi käy osaavalla kampaajalla. Väriä voisi ehkä muuttaa raidoilla (väri ei tule päänahkaan asti) tai jollain klipseillä. Meikata jos haluaa niin opeta tai katsotte youtubesta ohjevideoita. Ihonhoito pitää erityisesti muistaa jos aikoo meikata. Meikkaamisessa opastaminen on tärkeää ettei lopputulos muistuta pelle hermannia.

Lävistykset jättäisin vielä tuonnemmaksi.

Vierailija
16/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei läväreitä tuon ikäiselle, niistä jää ikuiset jäljet joillekin. Muuten ihan sama, kunhan ei paljasta pintaa näytä. Ne on vain vaatteet ja tyyli. Tuon ikäisen kuuluukin etsiä omaa identiteettiään. Mä olin aikoinaan pissis, gootti ja punkkari. Ihan hyvä mustakin tuli. Oon iloinen, ettei vanhemmat estelly. Olis tullut vaan kapinamieliala.

Vierailija
17/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki teille, jotka haluatte teininne olevan "massateini": Ostakaa niitä muotivaatteita ja antakaa rahaa niihin. Itselläni tuli nuorena se massastaerottumisvaihe ihan sen takia, etten koskaan saanutkaan samanlaisia vaatteita, kuin muilla. Kai vanhemmat olivat pihejä ja halusivat ehkä opettaa, ettei kaikkea haluamaansa saa. Kun itse en koskaan saanut sen hetken muotipipoa, farkkuja tai reppua, aloin ostaa kierrätyskeskukselta erikoisia vaatteita ja tuunaamaan niitä ompelemalla ja värjäämällä. Kun erotuin joka tapauksessa aina joukosta sukulaisilta saaduilla kierrätysvaatteillani, niin ajattelin ruveta sitten erottumaan oikein kunnolla.

Tosin arvostan omaa tyyliäni nykyään kaikkien nuoruuden kokeilujen jälkeen, enkä viihtyisi nykyään muunlaisena. Kyllä tähän maailmaan erilaisia tyylejä mahtuu!

Aamen! Mulla oli sama ja lisäksi jossain ihmeen muumikolitseissa piti pyöriä pitkälle ala-asteelle asti, jonka jälkeen sain jonkun pliisun vaatteen silloin, toisen tällöin. Aivan turha yrittää noilla seteillä massateiniksi.

Vierailija
18/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse halusin myös 12-vuotiaana olla gootti. Eikä äiti sitä estellyt. Antoi mun pukeutua tyhmiin vaatteisiin 12-13-vuotiaana. Ja pikkuhiljaa ikää tullessa lisää tuo pukeutumistyyli jäi ja nyt ei paljon tietoakaan lävistyksistä paitsi korvikset ja napakoru. Nykyään pukeudun mekkoihin, kukka- ja pitsikuosisiin vaatteisiin. Rakastan kaikkea tyttömäistä! Tuo siis voi olla vain joku ohimenevä vaihe niin kuin minulla.

Joten anna tytön pukeutua gootiksi. Jos äiti olisi silloin estellyt niin olisin tuntenut itseni jotenkin vialliseksi. Onneksi äiti hyväksyi tuon minussa, koska se oli osa mun kehitystä lapsesta aikuiseksi. Nuori etsii itseään tuossa iässä.

Tosin ainut minkä äiti kielsi minulta oli lävistykset. Niiden ottoa kannattaa tuon ikäisellä rajoittaa. Ne voi myöhemmin kaduttaa. Antaa hänen itse sitten kypsemmällä iällä itse päättää :)

N24

19/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi huolehuolestua. Moni tyttö hakee sitä itseään tietyssä iässä. Olen nähnyt satoja tyttöjä jotka ovat olleet nuorena gootteja tai anime muijjia. Näistä kaikista on kummiskin tulleet aikuisiällä todella kauniita. Sama asia kuin muoti/tulee ja menee.

Vierailija
20/30 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen että hänellä on oma tahto.

Vaatteilla ja kampauksilla ja koruilla saa tyylin, jonka voi vaihtaa myöhemmin. Kun ei vaan ota tatuointeja.

Jos vanhemmat luottavat itseensä, myös lapsi luottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän