Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laskiaispulla mantelimassalla! Taivaallista. Mutta kumpi on "oikea" tai "alkuperäinen", hillolla vai mantelimassalla? Ei siis paras maku, vaan kumpi on oikea?

Vierailija
20.02.2017 |

Ennen karsastin mantelimassaa, mutta nyt se on herkkua.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskiaispulla on pulla, joka on täytetty kermavaahdolla ja vaihtoehtoisesti joko mantelimassalla tai hillolla. Alkuperäisen, 1700-luvulta olevan reseptin mukaan täytteenä on mantelimassaa ja kermavaahtoa, mutta Suomeen levittyään 1950- ja 1960-luvulla mantelimassa on korvattu usein hillolla, mantelimassan vaikean saatavuuden ja korkean hinnan vuoksi. Alkuperämaassa Ruotsissa täytteenä on aina mantelimassaa, mutta hilloversioita löydetään usein myös Norjasta ja Tanskasta, Suomen lisäksi.[1]

Laskiaispulla on perinneleivos ja sitä syödään laskiaisena, kuten myös hernekeittoa.[2]

Suomalaistyyppinen laskiaispulla tunnetaan myös Ruotsissa nimellä semla ja Virossa nimellä vastlakukkel.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Siirry ylös↑ sana.fi: Laskiaispulla syntyi raipaniskujen pelossa 11.2.2013. Kotiliesi. Viitattu 11.2.2013.

Siirry ylös↑ Harjula, Mari: Laskiaispulla on keskitalven herkku 13.2.2010. Kotiliesi. Viitattu 13.2.2010.

Lähde:https://fi.wikipedia.org/wiki/Laskiaispulla

Vierailija
2/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni mantelimassalle. Mielestäni se on se alkuperäinen. Lapsuudessani 50-luvulla ei näitä hillopullia ollut tarjolla tai ei niitä ainakaan laskiaispulliksi sanottu. Näin siis Helsingin seudulla, olisiko muualla Suomessa toisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan maistanut laskiaispullaa mantelimassalla. Meillä tehtiin aina kotona niitä hillo+kermavaahto pullia. Vasta teininä sain selville, että on olemassa mantelimassalaskiaispullia. 

Vierailija
4/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelimassa on alkuperäinen täyte. Itse mantelille allergisena voin syödä vain hillotäytteisiä ja se harmittaa.

Vierailija
5/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelimassa on muuten peräisin Lähi-idästä, vaikka monet eurooppalaiset paikat sitä ovat yrittäneet omia. 

Mutta tosiaan alun perin mantelimassa ja köyhien versio oli hillo. 

Itse tykkään kummastakin. Jopa ehkä tästä hillosta enemmän, jos on pakko valita. 

Vierailija
6/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti teki laskiaispulliin "mantelimassan" kovertamalla pullan sisustaa ja sekoitti sen kerman, sokerin ja mantelijauheen kanssa.

Jossain päin Suomea laskiaispulla oli pelkkä isohko pulla, joka tarjoiltiin lautasella kuuman kermamaidon kanssa. Olen saanut tällaisen version eteeni vielä 80-luvulla erään perinteikkään laskiaistapahtuman yhteydessä.

Mutta siis mantelimassa on se alkuperäinen. Ja Runebergin torttu on aito ja alkuperäinen kuivana.

Vierailija
7/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääni mantelimassalle. Mielestäni se on se alkuperäinen. Lapsuudessani 50-luvulla ei näitä hillopullia ollut tarjolla tai ei niitä ainakaan laskiaispulliksi sanottu. Näin siis Helsingin seudulla, olisiko muualla Suomessa toisin?

Oho. Saanko kysyä rouvan/herran ikää? Enpä ole tullut ajatelleeksi, että 60-80-vuotiaat keskustelisivat Vauva-palstalla :)

Vierailija
8/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelimassa on se vanhemman perinteen mukainen pulla.

Hillopulla on ns. rahvaan pulla. Mantelihan on hiukan karvas maultaan ja tottumattoman nakki-ranskalaisihmisen suuhun hillopulla maistuu tutummalta. Toki hillopullista saa pitää mutta asuinalue määrittää sen, kumpia pullia kaupan hyllyissä on iltaisin enemmän jäljellä.

Vierailija
9/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Saanko kysyä rouvan/herran ikää? Enpä ole tullut ajatelleeksi, että 60-80-vuotiaat keskustelisivat Vauva-palstalla :)

71 v., onhan täällä vastapainoksi lapsiakin kirjoittelemassa. Varmaan laaja ikähaarukka on yksi syy palstan suosioon. Löytyy myös palstoja, joissa kirjoittelee vain tietty ikäryhmä. Kun nyt kerroin ikäni, kerro sinä omasi.

Vierailija
10/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillolla tietysti. Keskiajalla ei Suomessa ollut manteleita ja laskiainen on katolinen perinne. Luterilaisuus levisi tänne vasta 1600-luvulla.

Vierailija
11/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

71 v., onhan täällä vastapainoksi lapsiakin kirjoittelemassa. Varmaan laaja ikähaarukka on yksi syy palstan suosioon. Löytyy myös palstoja, joissa kirjoittelee vain tietty ikäryhmä. Kun nyt kerroin ikäni, kerro sinä omasi.

Olen 38-vuotias. Olet vanhempi kuin mun vanhemmat ja esikoiseni on 19-vuotias. Jotenkin hassua, että täällä kirjoittelee vanhempi kuin aikuisen tyttäreni isovanhemmat.

Vierailija
12/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen vain hillopullia, mutta jos kaupasta ostan niin valitsen mantelimassalla. Oispa kiva jos niissäkin ois tasasesti sitä kermaa eikä vaan rinkulaa massan ympärillä. Väkisinkin joutuu ottamaan jossain vaiheessa haukun ja saa pelkkää mantelimassaa suuhun.

Vierailija
13/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen karsastin mantelimassaa, mutta nyt se on herkkua.

Sama. Pentuna en tykännyt ollenkaan ja hillo oli ainut ja oikea. Nykyään taas en ymmärrä, että joku menee pilaamaan hyvän laskiaispullan hillolla, koska mantelimassa tekee siitä aivan täydellisen.184

Vierailija
14/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa, joku vanhus siis on vauvapalstalla. Herranjestas sentään.

Vierailija
15/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 38-vuotias. Olet vanhempi kuin mun vanhemmat ja esikoiseni on 19-vuotias. Jotenkin hassua, että täällä kirjoittelee vanhempi kuin aikuisen tyttäreni isovanhemmat.

Itse olen 57 vuotias, enkä pidä 71 vuotiasta mitenkään vanhana palstailemaan, enkä nyt erityisen vanhana muutenkaan, onhan ihmisten keskimäärinen elinikä kokoajan nousussa ja niinhän sitä sanotaankin, että nykyajan seitenkymppiset on vastaa entisajan kuuskymppisiä. ja siitä entisajasta ei ole kuin pari sukupolvea aikaa. En nyt vaikka Reetua, tai Hectoria niin kovinkaan pappamaisina pidä, vaikka eivät enää miltään teinipojilta näytäkään.. Oma pappani kuoli 70 vuotiaana ja minusta hän näytti jo kuuskymppisenä huomattavasti vanhemmalta, kuin vaikkapa Hector tänä päivänä.

Vierailija
16/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena tykkäsin laskiaispullasta hillolla, aikuisena mantelimassalla. Niin se maku kehittyy ;)

Vierailija
17/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo nyt kerro mitään. Olen 21-vuotias, ja vanhempani ovat molemmat 70-vuotiaita. Ei minusta vaan tunnu hassulta, että omat vanhempani kävisivät keskustelupalstoilla. 

Vierailija
18/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hyvää mantelimassaa? Ajattelin tehdä laskiaispullat itse ja tietenkin mantelimassalla, koska niin paljon parempaa kuin hillolla. 

Vierailija
19/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes katso tarpeelliseksi tiedustella arvoisan kyselijän ikää ja sukupuolta.

Tällä palstalla voi olla yhtä hyvin mummosi, 65-vuotias enosi, isäsi tai 11-vuotias lapsesi.

Etkä edes kielenkäytöstä pysty arvamaan ikää etkä sukupuolta.

T. Anniina 9v.

Vierailija
20/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelimassa sen laskiaispullassa olla pitää. Sisäsuomesta, mutta meillä se on aina ollut niin.