Lapsi on saanut käsityksen ettei kouluterkkari ota vaitiolovelvollisuutta niin vakavasti eikä halua hänen vastaanotolle
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsen olla. Jos vakavampia terveysongelmia niin anna mennä yksityiselle äläkä leiki marttyyriä niiden laskujen kanssa.
Tässä on kyse enemmän rutiininomaisesta koulutarkastuksesta kun mistään sairaudesta.
Mihin se kouluterkkari levittelisi niitä juttuja? Äitinä olen kyllä huomannut, että ei noissa lasten terkkareissa sinänsä hirveän luottamuksella voi puhua asioista, koska kaikesta vähänkin huolestuttavasta tehtaillaan lasu-ilmoituksia ja neuvolan puolella asioista kielitään päiväkodin puolellekin. Hyvä vaan, jos lapsesi ei ole naivin luottavainen. En itsekään luota enää mihinkään sote-palveluun. Pakolliset fyysiset vaivat hoidetaan, mutta henkiset ongelmat pidän omana tietonani.
Kaikki kirjataan ties mihin Kantaan, josta ei koskaan mitään poisteta. Sieltä saa sitten 20 v kuluttua joku niitä lukea, eikä kukaan voi nyt luvata, kuka.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se kouluterkkari levittelisi niitä juttuja? Äitinä olen kyllä huomannut, että ei noissa lasten terkkareissa sinänsä hirveän luottamuksella voi puhua asioista, koska kaikesta vähänkin huolestuttavasta tehtaillaan lasu-ilmoituksia ja neuvolan puolella asioista kielitään päiväkodin puolellekin. Hyvä vaan, jos lapsesi ei ole naivin luottavainen. En itsekään luota enää mihinkään sote-palveluun. Pakolliset fyysiset vaivat hoidetaan, mutta henkiset ongelmat pidän omana tietonani.
Mun lapselta lapsen kouluterkka uteli vanhempien erosta asioita, joita käsiteltiin samaan aikaan käräjäoikeudessa. Naapurin eroperheestä tsekkasin, että heiltä ei kyselty, tyttö oli samalla luokalla kuin mun lapsi. Lisäksi tarkistin sossuilta ettei ollut viranomaistenkaan asialla. Isän asianajajan kavereita terkka oli. Harmittaa etten ehtinyt oman eroni käsittelyn vuoksi tehdä tuosta valitusta, mutta kaikille mahdollisille kerroin asiasta. Että suhtautukaa siihen vaitiolovelvollisuuteen lähinnä vitsinä!
Hoitajat on pahimpia juoruajia joita tunnen.
Jos terkkari havaitsee lapsessa jotain huolestuttavaa, niin aina siitä vanhemmille kerrotaan ja saatetaan ryhtyä jatkotoimiin. Siinä mielessä vaitiolovelvollisuus ei pidä.
Onko kenties eräässä keskisuomalaisessa kunnassa? Siellä kouluterveydenhoitaja S.K. puhuu oppilaille heidän terveysasioistaan julkisissa tiloissa koulun käytävällä (toisten oppilaitten läsnäollessa) ja saattaa puhua mistä tahansa oppilaan kanssa kaksin puhutusta asiasta koulun opettajille, kysymättä onko se ok. Tosi kiva, että kesken koulunkäyntipalaverin (jossa oppilas, vanhempi, opettaja ja terveydenhoitaja), alkaa terkka yhtäkkiä kommentoida oppilaan iho-ongelmia ja muita vastaavia, joista opettajan ei millään muotoa olisi tärkeä saada siinä asiayhteydessä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa muille oppilaille. Itse jouduin sossun kautta päihdeterapeutille, tuttuni aika olin minun aikani jälkeen. Emme tienneet toistemme ajoista emmekä myöskään nähneet siellä. Illalla tuttuni kertoi mitä terapeutti oli minusta hänelle puhunut kun oli tajunnut että tunnemme toisemme, ja henk koht asioista oli kyse
Lapsesi on ihan oikeassa. Alaikäinen ei voi keskustella esim. henkisistä ongelmistaan terkkarin kanssa ilman että huoltajille kerrotaan niistä myöhemmin. Joskus terkka saattaa jopa tehdä lasun.
Anna lapsen olla. Jos vakavampia terveysongelmia niin anna mennä yksityiselle äläkä leiki marttyyriä niiden laskujen kanssa.