Mitä tarkoittaa sana orjailla?
Sanoja sanoi ettei halua orjailla. Tarkoittaako ettei halua olla orja?
Kommentit (21)
meillä se tarkoitti sitä kun tarjotaan vaikka pullaa niin pitää sanoa "en minä nyt kyllä viitsi.. eiei en minä.." ja sitten kun tarpeeksi on maaniteltu niin otetaan se helkutin pulla
Vierailija kirjoitti:
meillä se tarkoitti sitä kun tarjotaan vaikka pullaa niin pitää sanoa "en minä nyt kyllä viitsi.. eiei en minä.." ja sitten kun tarpeeksi on maaniteltu niin otetaan se helkutin pulla
synonyymi kursailulle siis
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita mitään, mutta sitä hän varmaankin sanalla tarkoitti.
Pyysin juhliin ja toinen kieltäytyi koska "ei halua orjailla"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän siis tuntisi itsensä vaivaantuneeksi ja araksi vieraitten seurassa eli orjailisi siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän siis tuntisi itsensä vaivaantuneeksi ja araksi vieraitten seurassa eli orjailisi siellä.
Miksi ihmeessä?
Minulle se tarkoittaa mielistelyä, sitä että ottaa toisen mielipiteet omikseen vain miellyttääkseen toista. On siis vähän kuin toisen orja, kun ei itse voi sanoa mitään omaa. Joo-joo-asenne liippaa likeltä kans.
Ei tämä ihan yksiin käy ap:n tapauksen kanssa, mut näin meilläpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Sitä täytyy kyllä sitten kysyä ihan siltä kyseiseltä henkilöltä.
https://www.urbaanisanakirja.com/word/orjailla/
Pelätä , hävetä .
( Etelä-Pohjanmaan murretta ) .
Ole kuule ihan rauhassa . Ei mua tartte yhtään orjaalla .
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla se tarkoittaa häpeämistä ja pelkäämistä.
Haluat olla ehkä tarkempi. Missä päin pohjanmaata? Koskaan en ole kuullutkaan ja yli 20 vuotta asunut pohjanmaalla.
Kielitoimiston sanakirjasta: suhtautua jkhun orjamaisesti, nöyristelevästi; noudattaa jtak orjamaisesti. Orjailla esimiestään.
Vierailija kirjoitti:
Kielitoimiston sanakirjasta: suhtautua jkhun orjamaisesti, nöyristelevästi; noudattaa jtak orjamaisesti. Orjailla esimiestään.
Juuri näin. Toinen esimerkki: kun vieras tulee yökylään, meillä ei tarvitse orjailla. Menee kaapille, kun on nälkä ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Eli minun tapauksessani toinen pitää vipitöntä kutsuani juhliin pomottamisena? Kuinka tuollaisia henkilöitä pitää sitten kutsua jollei normaali ja kohtelias kutsu kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Hän ei suostu vastaamaan siihen kysymykseen. Voiko olla kyse siitä, että meillä joutuu olemaan juhlissakin sangen arkisissa puitteissa kun emme ole miljonäärejä? Ettei kutsu kelpaa koska olemme hänen silmissään "rupusakkia"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Hän ei suostu vastaamaan siihen kysymykseen. Voiko olla kyse siitä, että meillä joutuu olemaan juhlissakin sangen arkisissa puitteissa kun emme ole miljonäärejä? Ettei kutsu kelpaa koska olemme hänen silmissään "rupusakkia"?
En usko että tarkoittaa näin. Meilläpäin tarkoittaa nöyristelyä, aristelemista.