Tarvitseeko juhlissa olla hienot astiat?
Pitääkö juhlia varten mielestäsi vuokrata/lainata hienot astiastot jos itsellä ei ole?
Jos menet esim. rippijuhliin tai viisikymppisille tai kihlajaisiin tai valmistujaisjuhliin, ja pöydästä löytyykin
a) kertakäyttöastiat
b) eriparisia kuppeja ja lautasia?
Vaikuttaako se negatiivisesti? Onko juhlat huonommat tai jotenkin pilalla? Mitä ajattelisitte?
Kommentit (24)
Kyllä minusta pitää olla oikeat astiat ja suht samantyyliset. Ei kuitenkaan mitään kallista, jos ei varaa.
Häissä ehkä ihmettelisin, jos olisi eriparia tai kertakäyttöisiä, ei kyllä maailmanloppu sekään.
Tunnelma ja tarjoilut mieluummin ykkösinä kuin astiat.
No ei ole mitään sääntöjä ja ei astioiden laadulla pitäisi olla millään tavalla juhlia pilaava vaikutus ainakaan minua asia ei ole koskaan kiinnostanut.
Nämä on semmoisia asioita missä ei voi koskaan tehdä oikein joidenkin mielestä.
Minä olen ollut kaukaa viisas. Minulla on vanha perintöaatiaato jossa kauniit tqrjoiluastiat. Sen lisäksi minulla on kaksi muuta valkoista astiastoa. Niillä saa näyttävän tarjoilun vaikkei kaikki olekaan ihan samanlaista, laadukasta kuitenkin.
Kertakäyttöastioita ei kannata juhlissa käyttää. Tunnelma latistuu. Poikkeuksena tietysti poikkeusolosuhteet, kuten mökki tms.
Mutta ei kai se haittaa, vaikka mukana on erilaisia kuppeja ja kippoja. Nekin voi laittaa esille kauniisti. Minulla ei ole kuin korkeintaan neljän sarjoja. Niistä sitten hauska kombo.
Meillä vietetään kesällä tytön rippijuhlia ja ajattelin tarjota kahvit muumimukeista, koska niitä on paljon ja ne sopii muutenkin meidän perheen tyyliin.
Olin kerran juhlissa mitkä pidettiin vanhassa rintamamiestalossa, siellä kahvit tarjottiin eriparisista ruusukupeista mitkä talon emäntä oli haalinut kierrätyskeskuksesta ja kirppiksiltä. Sopi hyvin talon tunnelmaan.
B on ok. Astiat voivat ollauseista eri astiastoista koottuja. Mutta monillahan ei silti ole tarpeeksi astioita isoihin juhliin, joten vuokraaminen on hyvä vaihtoehto.
A ei ole ok. Kertakäyttöastioista ei ole juhlava eikä edes käytännöllinen tai mukava syödä. Ne on fletkuja ja saattaa kaatua hallitsemattomasti.
Astiasto ei saisi olla eriparia, ajattele nyt, valkoinen liina ja muuta.
Kertakäyttöastiat on ok esimerkiksi mökillä tai muuten ulkona. Kertiksiäkin on saatavilla hyviä ja tukevia, nättejäkin, ei tarvitse ottaa niitä halvimpia mahdollisia. Sisätiloissa juuri kotijuhlissa eripariset oikeat astiat ei haittaa yhtään mitään.
Riippuu juhlista ja tarjottavistakin. Astioita voi myös vuokrata ja lainata tutuiltaan, eriparisuuskaan ei ole huono juttu kunhan astiat ei kovin pahasti riitele keskenään.
Kertakäyttölautasista ja ottimista siisteimpiä ovat nämä palmunlehdistä valmisetut lautaset, hintakaan ei ole tolkuton.
https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/6472c/Kertakayttoastiat
Eriparisuus ei haittaa ollenkaan, mutta kertakäyttöastioita en ymmärrä, jos juhlan luonne on sellainen, että miehillä on puvut päällä. Eikä missään nimessä kannata käyttää kertiksiä rennommissakaan juhlissa, jos kaikki eivät mahdu pöydän ääreen kahvittelemaan, vaan osa joutuu "syömään sylistä".
Riippuu juhlasta, sanon minäkin.
Herttaiset kertakäyttöastiat tai muumimukit menevät kotona ristiäisissä ja kihlajaisissa nyt on ihan sama minkälaiset astiat ovat.
Mutta sitten taas häät, hautajaiset ja valmistujaiset on juhlia joihin en laittaisi mitään rumia astioita.
Kotona järjestettäviin juhliin riittää oikein hyvin 6 samanlaiset kahvikupit, lautasen ym. kun kerralla ei kuitenkaan sovi enempää tarjolle.
Meillä on ollut tapana laittaa aina ensin 'juhla-astiat' ja kun ne on käytetty, tuodaan seuraava erä tavallisempia, mutta kuitenkin kaikki samaa sarjaa. Välillä tiskataan, ja taas juhla-astiat tulevat uudelle kierrokselle.
Kertakäyttöastiat ymmärrän jossakin ulkotilassa järjestettävissä tai lastenjuhlissa.
Ei kertakäyttöisiä muualle kuin puutarhajuhliin. Eripariset ei haittaa, jos ovat edes jollain tavalla yhteen sopivia, tyyliin kaikki valkoista tai kaikki eri värejä mutta samaa sarjaa. Kattaukseen saa yhtenäisyyttä luotua jämäkällä ja johdonmukaisella muulla koristelulla samalla tavalla kun kattaukseen saa leikkisyyttä runsaammalla koristelulla jos asitasto on kovin vähäeleistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut kaukaa viisas. Minulla on vanha perintöaatiaato jossa kauniit tqrjoiluastiat.
Mitä 'perintöastiasto' tarkoittaa tässä tapauksessa? Jos sitä, että olet perinyt sen joltain sukulaiselta, niin miten se tekee sinusta kaukaa viisaan? Huijasitko sukulaisen testamenttaamaan sen sinulle?
Astiat eivät kiinnosta teinejä, lapsia eikä miehiä. Niitä kiinnostaa vain tarjoilut ja koska pääsee pönötysjuhlista eroon. Astioilla jaksaa leijua ainoastaan naiset, se on sitä naisten keskinäistä kilpavarustelua ja nokkimisjärjestyksen ylläpitämistä. Ja taas on mammoilla raskas elämä, kun piti suunnitella ne rippijuhlatkin ; )
Hienous on jokaisen oma tulkinta ja näkemys asioista. Toiselle voi olla ihan tavallinen kertakäyttölautanen hienoa, toiselle ei missään nimessä. Toinen laittaa hopealautaset ja toinen jotain muuta. Itse satsaisin kattaukseen kokonaisuutena.
Kirppareilta löytyy nykyään jopa edulisemmin astioita kuin mitä kertakäyttöiset maksavat. Ei minusta haittaa, vaikka astiat eriparisia ovatkin, kattauksesta tulee ainakin persoonallinen. Jotain kauniita kukkia, oksia, servetit, kynttilöitä, liina, (tai jos kaunis pöytä niin sekin on jo näyttävä ilman liinoja), niin että kunhan kaikki sopii kaikkeen, on jo hieno.
Minulle ei ole merkitystä, onko astiat kertakäyttöastioita tai vaikka eriparisia. Minulle sopisi sekin, että kutsussa pyydettäisiin ottamaan omat mukit, lasit, lautaset ja ruokailuvälineet mukaan. Tunnelma, tutut ihmiset, juhlapaikan koristelu ja ohjelma tekevät juhlan. Ei astiat.
Ruokailu voisi olla myös vaikka erilaisia makkaroita ja leipiä ja niitä varten servettejä. Eli ilman lautasia. Ja juomana pillimehuja tai pieniä limsapulloja, joissa pilli. Sekin olisi hyvä vaihtoehto.
Eriparisuus ei haittaa.
Kertakäyttöastiat sen sijaan ovat aivan kauheita, niitä kehottaisin välttämään.
Eiköhän kaikilla ole kuuden hengen astiasto laadukkaita lautasia. Juhliin voi lainata kaverilta lisää tai ostaa ikeasta halpoja astioita. Kertakäyttöiset on todella kamalia