Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vaihtelua kotiruokaan?

18.03.2006 |

oisko vinkkejä miten sais vaihtelua vauvan kotiruokaan? teen melkein aina lihaa/kanaa sekä kasviksia sisältävää sosetta, kasviksia ja eri lihoja vaihdellen. miten saisin niihn vähän vaihtelua, mitä mausteita voisi kokeilla 10-kuiselle? laittakaa suosikkireseptejänne, pliis!

mä teen yleensä näin:

400g lihaa

6 perunaa

3 porkkanaa

200g maissia/parsa/kukkakaalia (pakaste)

keitän kaikki kypsäks, soseutan leko hienoks, ohennan keitinliemellä ja pakastan purkkeihin.

persiljalla maustoin kerran ja kerran panin jo vähän sipulia. vauva kyl tykkää mun pöperöistä mut mietin vaan et oiskohan kiva saada välillä jotain erilaista. miten tehtäs pastakastike? voiko käyttää tomaattimurskaa kun se on säilyke? laittasinko keitetyn pastan soseen joukkoon, soseutan ja pakastan koko satsin vai kannattaako pasta keittää joka kerta erikseen ja muussata?

kiitti vinkeistä jo etukäteen. niistä vois tehä kunnon pinon, siitä hyötys varmaan monet äidit ja isit!

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pakastanut kasvissoseet erikseen eikä sekoituksina. Siis esim. maissi maissina, peruna perunana ja parsakaali parsakaalina. Sekoitus syntyy aina ateriakohtaisesti, niin tulee vaihtelua. Kasvissosetta + liha / kala -kastiketta. Lihaa tai kalaa aina vain pieniä määriä joukkoon.

Tämmöinen pastakastike maistuu meidän tytölle (8,5 kk):

- paistijauhelihaa

- 1 pieni sipuli

- pikkisen valkosipulia

- 1 prk suolatonta tomaattipyreetä

- 1 porkkana suikaleina

- 1 dl keitettyjä punaisia linssejä

- hiukan mustapippuria

- vettä sen verran, että paistos muistuttaa kastiketta

Jauheliha ja kasvikset paistellaan teelusikallisessa rypsiöljyä, lisätään mausteet, tomaatti ja linssit. Jäähdytetään ja soseutetaan.

Olen sekoittanut puoleen annokseen kastiketta erikseen keitettyä pastaa, puoleen riisiä. Pastaa ja kastiketta yhtä paljon, samoin riisiä ja kastiketta. Eli pakasteesta löytyy kastike+pasta tai kastike+riisi -kuutioita, joita sekoittelen kasvissoseisiin.

Kalaruoka:

- kirjolohta tai norjalaista lohta

- 1 valkosipulin kynsi

- hiukan raastettua inkiväärinjuurta

- sitruunamehua

Lohipala suikaloidaan ja suikaleet marinoidaan sitruunamehussa, jossa mausteena valkosipulia ja inkivääriä. Paistetaan uunivuoassa kypsäksi ja soseutetaan riisin kanssa. Kalaa ja riisiä taas yhtä paljon. Tätä sekoitan esim. perunan ja kukkakaalin kanssa.

Kanalieni

- 1 pakastekana (ei broileri, vaan kana)

- palsternakkaa

- purjoa

- porkkanaa

- sipuli kuorineen isoina palasina

- laakerinlehti

- 10 mustapippuria

- vettä niin paljon, että ainekset peittyvät

Kana keitetään kasvisten kanssa, noin 2 tuntia. Kun kana on kypsä, se nostetaan liemestä pois ja lientä keitetään vielä kokoon maun voimistamiseksi. Liemi siivilöidään ja kana paloitellaan. Kanasta voi tehdä muulle perheelle kanaviillokin ja lisätä suolan siihen tarvittavaan liemeen. Vauvan suolaton kanaliemi pakastetaan jääpalapsseissa. Suolattomasta liemestä saa hyvää makua muuten aika mauttomiin broiler-kasvissoseisiin, jotka tehdään keitetyistä broilersuikaleista esim. äitiyspakkauksen reseptikirjasen ohjeen mukaan. Yksi liemijääpala annokseen riittää.

Olen siinä onnellisessa asemassa, että tyttömme ei ole ainakaan vielä osoittanut allergian oireita millekään ruoalle, joten olen uskaltanut kokeilla kokkeilla...

Mjödi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla